باتوجه به بافت فرسوده تهران مدارس و مهدکودکهای فرسوده و ناایمن وجود دارد و در این چند سال اخیر مدارس در روند نوسازی نسبت به ساختمانهای دیگر عقبتر هستند و پیشرفت قابل توجهی نداشته است و دلیل این عقبماندگی عمدتاً مربوط به مسائل نقدینگی و اعتبارات است.در خصوص اعتبارات لازم برای تخریب و بازسازی مدارس نا ایمن از ۲ دهم ارزش افزوده کشور و مشارکت خیرین است.
کامران عبدولی، معاون پیشگیری سازمان آتشنشانی تهران آمار مدارس و مهدکودکهای تحت پوشش تهران را اعلام کرد و گفت: ۶۴۲۰ مدرسه به طور تقریبی شامل ۱۵۰۴ مهدکودک و پیشدبستانی، ۲۰۵۰ مدارس ابتدایی، متوسطه فنی و حرفهای و کار و دانش ۲۳۸۳ مدرسه و تعداد مدارس کودکان استثنایی و متوسطه استثنایی نیز مجموعا ۸۸ است که از مجموع این مدارس، ۲۹۱۳ واحد غیر دولتی و ۳۱۲۹ واحد دولتی هستند که سازمان آتشنشانی طی سالهای گذشته این مدارس را چندین بار بازدید کرده، اخطارها و دستورالعملهای لازم را ارائه داده و تلاش کرده تا پروندههایی برای ارتقای ایمنی تشکیل شود. با این حال، تاکنون ۴۳ پرونده تشکیل شده و تنها سه مورد به تأییدیه نهایی رسیدهاند و بقیه اقدامات مؤثر تاکنون اجرایی نشده است.
دراین راستا حمیدرضا خانمحمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفتوگویی درباره وضعیت مدارس ناایمن اظهارکرد: در برنامه هفتم ما موظفیم تا پایان اجرای این برنامه، ۸۰ درصد مدارس ناایمن کشور را ایمنسازی کنیم. خطوط کلی برنامه مشخص است و با توجه به محدودیت منابع مالی باید در چارچوب برنامه هفتم حرکت کرد. عملکرد مالی این اقدام از محل دو دهم درصد مالیات بر ارزش افزوده تأمین میشود اما در سال نخست اجرای برنامه هفتم به دلیل آنکه این برنامه پس از تصویب و ابلاغ بودجه سال ۱۴۰۳ تدوین شد، اعتباری برای این بخش در بودجه در نظر گرفته نشده بود. به همین دلیل از سال ۱۴۰۴ این منابع لحاظ شده است.
وی با اشاره به شناسایی بیش از هزار و ۱۰۰ مدرسه ناایمن در سطح کشورعنوان کرد: نوسازی، تجهیز این مدارس در دستور کار قرار گرفته است اما به دلیل نبود کفایت بودجه دولتی به مشارکت خیرین، گروههای مردمی و ظرفیتهای بخش خصوصی نیازاست؛ ظرفیتهای قانونی از جمله مسئولیت اجتماعی شرکتها، ماده ۲۰ قانون مالیاتها و مشوقهای مرتبط با هزینههای قابل قبول مالیاتی برای بخش خصوصی از جمله ابزارهایی است که میتواند به تأمین مالی طرح کمک کند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس بیان کرد: در هر استان، تیمهای نوسازی استانی با محوریت استانداران تشکیل شده و در مواردی که مدارس دارای خطر فوری تشخیص داده شوند، دستور تخلیه و انتقال دانشآموزان به شیفت مخالف یا فضاهای جایگزین صادر میشود تا آموزش دانشآموزان دچار وقفه نشود.
خان محمدی تصریح کرد: در حال حاضر حدود هزار و ۱۰۰ با ظرفیت نزدیک به ۱۰ هزار کلاس درس در قالب نهضت نوسازی در دست اقدام است. این مدارس عمدتاً در حاشیه شهرهای بزرگ و مناطق کمبرخوردار قرار دارند و شامل پروژههای مقاومسازی، تخریب و بازسازی میشوند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه زمانبندیشده این طرح یکساله است و باید تا مهر ۱۴۰۵ به پایان برسد، چنانچه تخصیص اعتبارات ۲ دهم درصد مالیات بر ارزش افزوده بهدرستی انجام شود، سازمان نوسازی میتواند تا پایان برنامه هفتم به هدف ایمنسازی ۸۰ درصدی مدارس دست یابد در حالیکه عملکرد تخصیص اعتبارات از محل مالیات بر ارزش افزوده تاکنون مطلوب نبوده است. درآمد حاصل از این منبع مستقیماً از مردم دریافت میشود و انتظار میرود سازمان برنامه و بودجه همکاری بیشتری در تخصیص آن به نوسازی مدارس داشته باشد.
وی عنوان کرد: طبق بند ت ماده ۹۲ قانون برنامه، از محل ۲ دهم درصد مالیات بر ارزش افزوده که حدود ۱۴ همت تخصیص مییابد و از این میزان، حدود ۱۰ همت برای تخریب و بازسازی مدارس ناایمن پیشبینی شده است.



نظر شما