حجتالاسلام والمسلمین علیاصغر بیگی، غروب چهارشنبه در چهارمین کنگره بینالمللی «راه نجات، نهجالبلاغه و حکمرانی علوی»، در آیین اختتامیه این رویداد، اظهار داشت: یک سال است که در این مسیر علمی و معنوی، به گفتوگو و اندیشهورزی درباره نهجالبلاغه و حکمرانی علوی پرداختهایم؛ سخن گفتن از امیرالمؤمنین آسان است، اما زیستن با اندیشههای او دشوار؛ ما از عدالت و مردمداری بسیار گفتهایم، اما هنوز فاصله ما تا آن الگوی علوی بیش از آن است که در قالب همایشها و نشستها بگنجد.
وی با اشاره به محتوای حکمرانی در نهجالبلاغه، افزود: نهجالبلاغه کتاب سیاستورزی نیست، بلکه کتاب انسانسازی است؛ در منطق علوی، قدرت هدف نیست، بلکه امانت است و حکومت نه میدان برتریجویی، بلکه عرصه آزمون عدالت و صداقت انسانهاست؛همانگونه که حضرت در خطبه ۲۱۶ فرمودند، هیچکس از داوری وجدان و داوری تاریخ در امان نیست؛ حاکمان یا اصلاح میکنند یا تباه میسازند.
حجتالاسلام والمسلمین بیگی با اشاره به تنوع نظامهای حکمرانی در جهان امروز گفت: در دنیای امروز، از انواع الگوهای حکمرانی سخن گفته میشود، اما جایگاه حکمرانی علوی جایگاهی ممتاز و یگانه است؛ ما باید این جایگاه را به درستی بشناسیم و در خودمان بازتاب دهیم؛ نباید از تاریخ طلبکار باشیم، بلکه باید از خویش مطالبهگر باشیم؛ اگر از عدالت علوی سخن میگوییم، باید ردّ آن را در نظام اداری، در تصمیمگیریها و در رفتار مدیریتی خودمان نشان دهیم.
وی با اشاره به منشور حکومتی امام علی(ع)، ادامه داد: نامه ۵۳ نهجالبلاغه که به تعبیر رهبر معظم انقلاب "منشور حکومت علوی" است، باید جامه تحقق بپوشد؛ اگر از عدالت علوی سخن میگوییم، باید نشانههای آن را در ساختار اداری خود بیابیم؛ اگر از امانت سخن میگوییم، باید بیتالمال و حقوق مردم را چون جان خویش پاس بداریم؛ و اگر از حکمرانی علوی حرف میزنیم، باید شجاعت شنیدن "نه" و صداقت در گفتن "حق" را داشته باشیم.
مدیرعامل مؤسسه نهجالبلاغه اصفهان تصریح کرد: بیایید از امروز، هر یک از ما در جای خود تنها یک اصل علوی را زنده کنیم؛ اصل شفافیت، عدالت، مدارا یا خدمت صادقانه چرا که امیرالمؤمنین در نامه ۵۳ به ما آموختند که خودسازی، بنیان هر نظام حکمرانی متعالی است؛ و خودسازی از خود انسان آغاز میشود.



نظر شما