گزارشها حاکی از آن است که در اسپانیا، تلاش برای مرمت و بازسازی نسخهای از نقاشی «تجسّد پاک» (Immaculate Conception) به سبک باروک، اثر بارتولومه اِستِبان موریّو، با شکست جدی روبرو شده است. آنگونه که گزارش شده، چهره مریم مقدّس پس از دو بار مرمت از سوی یک مرمتگر غیرمتخصص – که در واقع مرمتگر مبلمان است – تقریباً «غیرقابل شناسایی» شده است!
مالک اثر، که یک کلکسیونر خصوصی در والنسیا است ، برای مرمت اول حدود ۱٬۲۰۰ یورو پرداخت کرده بود، اما پس از اولین تلاش، چهره مریم به شکلی محو و بدون جزئیات ظریف اولیه بازسازی شد. وقتی مرمتگر بار دوم تلاش کرد خطاها را تصحیح کند، اما وضعیت بدتر شد؛ چهره کاراکتر نقاشی حالا زاویهای مستقیم دارد، ویژگیهای صورت غیرمنسجم شده و حتی ابروهای او، نازک و شبیه به سبک دهه ۹۰ میلادی شدهاند.
کارشناسان مرمت آثار فرهنگی در اسپانیا این حادثه را بهشدت محکوم کردهاند و خواستار سختگیری بیشتر در مرمت آثار هنری شدهاند. انجمن مرمتکاران حرفهای اسپانیا (ACRE) تاکید کرده که افراد فاقد تحصیلات تخصصی نباید مسئول بازسازی چنین آثاری باشند، زیرا احتمال آسیب جدی میراث فرهنگی بسیار زیاد است.
این نقاشی از بارتولومه اِستِبان موریّو در حراجهای بینالمللی حدود ۳۵۰ هزار دلار ارزشگذاری شده است، یکی از منتقدان، فرناندو کارّرا، استاد در مدرسه مرمت میراث فرهنگی گالیسی، گفته است: «نمیتوان این افراد را بهعنوان مرمتگر نامید؛ آنها بیشتر کسانی هستند که آثار را نابود میکنند.»



نظر شما