مهدی پیرهادی با اشاره به گزارش سهمبندی منابع آلاینده شهر تهران اظهار کرد: براساس این آمار، منابع متحرک با تولید بیش از ۵۷ هزار تن آلاینده گازی و سهم ۸۲.۷ درصدی، بزرگترین نقش را در آلودگی هوای تهران دارند.
وی افزود: ذرات معلق ناشی از منابع متحرک نیز با سهم ۶۰.۸ درصدی و تولید ۵۳۲۸ تن، بیشترین تاثیر را در آلودگی ذرات در پایتخت داشته که نشاندهنده ضرورت نوسازی ناوگان، بهبود کیفیت سوخت و توسعه حملونقل عمومی است.
پیرهادی ادامه داد: پس از منابع متحرک، بخش خانگی، تجاری و اداری با تولید ۳۲۵۱ تن آلاینده گازی و سهم ۵.۳ درصدی در رتبه دوم آلایندهها قرار دارد. این حوزه هرچند سهمی کمتر از حملونقل دارد، اما با بهینهسازی مصرف انرژی و استانداردسازی تجهیزات گرمایشی میتواند نقش مهمی در کاهش آلودگی ایفا کند.
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران در تشریح دیگر بخشها اضافه کرد: نیروگاهها با ۳۸۵۳ تن تولید آلایندههای گازی (۵.۷ درصد) و پالایشگاه با ۱۷۱۵ تن (۲.۹ درصد) از جمله منابع ثابت آلاینده در پایتخت محسوب میشوند.
به گفته وی، صنایع با سهم حدود ۱.۳ درصدی (۹۱۰ تن) کمترین میزان تولید آلایندههای گازی را به خود اختصاص دادهاند.
پیرهادی افزود: در حوزه ذرات معلق نیز پالایشگاه با ۱۵۵۸ تن (۱۸.۸ درصد) و نیروگاهها با ۴۵۴ تن (۵.۴ درصد) سهم قابل توجهی دارند که ضرورت ارتقای استانداردهای انتشار و کنترل فیلترها را یادآور میشود.
وی با بیان اینکه مجموع آلایندههای گازی محاسبهشده در این گزارش بیش از ۶۹ هزار تن و مجموع ذرات معلق حدود ۹ هزار تن بوده است، تاکید کرد: این آمارها نشان میدهد بدون مدیریت جدی در بخش حملونقل، کنترل آلودگی هوای تهران در عمل امکانپذیر نیست.
پیرهادی همچنین با اشاره به سیاستهای شورای شهر تهران گفت: توسعه حملونقل پاک، نوسازی ناوگان فرسوده، تقویت ناوگان اتوبوسرانی و ساماندهی استاندارد سوخت باید در اولویت همه دستگاههای مرتبط قرار گیرد تا بتوان روند افزایشی آلودگی هوا را مهار کرد.



نظر شما