ناصر چمنی,نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه چالش بهروزرسانی مهارت کارگران یکی از بزرگترین موانع تحول در بازار کار است گفت: آموزشگاههای فنی و حرفهای پاسخگوی نیازهای روز بازار نیستند.
وی همچنین به ناتوانی مالی کارگران در استفاده از مؤسسات خصوصی و ظرفیت محدود دولتی اشاره کرد و افزود: با یک بحران سرفصلهای آموزشی روبهرو هستیم. سیستم فنی و حرفهای ما متأسفانه در بسیاری از بخشها بهروز نیست. در حالی که بازار کار به سمت اتوماسیون، تکنولوژیهای جدید و مهارتهای دیجیتال میرود، سرفصلهای آموزشی ما هنوز بر اساس ماشینآلات و متدهایی تدریس میشود که ده سال پیش منسوخ شدهاند. نتیجه این است که کارگری با مدرک فنی و حرفهای فارغالتحصیل میشود، اما برای یک کارگاه مدرن، دانش کاربردی ندارد.
چمنی با بیان اینکه وقتی کارگر ما برای تأمین معاش روزانه با سختی دستوپنجه نرم میکند، چطور میتواند از پس هزینههای سنگین آموزشگاههای خصوصی که ادعای بهروز بودن دارند، برآید؟ ادامه داد: این آموزشگاهها عملاً طبقاتی شدهاند؛ دانش بهروز فقط در دسترس کسانی است که توان مالی دارند. آموزشگاههای دولتی، با وجود تلاشهایشان، ظرفیت پاسخگویی به حجم عظیم کارگران جویای مهارت را ندارند. کارگر مراجعه میکند و با جملهی «ظرفیت تکمیل است» مواجه میشود. این کارگر بین زمین و هوا میماند؛ نه توان پرداخت دارد، نه فرصت انتظار. این وضعیت بهجای اینکه کارگر را به سمت مشاغل مولد و رسمی هدایت کند، او را به سمت مشاغل کاذب یا کارهایی سوق میدهد که کمترین نیاز به مهارت تخصصی دارند.
این فعال کارگری گفت: مهارتآموزی نیروی انسانی، موتور محرک توسعه است. وقتی کارگر انگیزه نداشته باشد چون میداند مهارتی که یاد میگیرد کارایی ندارد، یا وقتی مسیر یادگیری آنقدر سخت و گران باشد که از آن صرفنظر کند، در واقع داریم سرمایه انسانی کشور را هدر میدهیم. اصلاح این وضعیت نیازمند یک تزریق فوری تکنولوژی و سرمایهگذاری جدی در آموزشگاههای دولتی است تا سرفصلها با نیاز بازار کار هماهنگ شوند و دسترسی برای همه کارگران، صرفنظر از توان مالیشان، فراهم شود.



نظر شما