انجمن روانشناسی آمریکا طی یک گزارش هشدار داد که کودکان در حال «تغذیه ذهنی منفی»هستند. ویدیوهای کوتاه در پلتفرمهایی مانند اینستاگرام، تیکتاک و یوتیوب به بخش جداییناپذیر زندگی روزمره کودکان و نوجوانان تبدیل شدهاند؛ محتوایی سریع، بیپایان و کاملاً شخصیسازیشده که در نگاه اول سرگرمکننده است، اما پژوهشها و هشدار کارشناسان نشان میدهد که این روند میتواند پیامدهای پنهان و نگرانکنندهای برای سلامت روان و رشد ذهنی کودکان داشته باشد.
بر اساس بررسیها، ویدیوهای ۱۵ تا ۹۰ ثانیهای با تحریک مداوم «حس تازگی»، باعث ترشح سریع دوپامین در مغز میشوند؛ فرآیندی که در بلندمدت به کاهش دامنه توجه، دشوارتر شدن تمرکز طولانیمدت و عادت به پاداش فوری منجر میشود. نتیجه آن، بیحوصلگی در فعالیتهای عادی مانند درس خواندن، مطالعه یا حتی بازیهای گروهی است.
از سوی دیگر، نور صفحهنمایش و هیجان محتوای کوتاه میتواند چرخه خواب کودکان را مختل کند و سطح اضطراب را افزایش دهد. همچنین مقایسه مداوم خود با زندگیهای اغراقشده و فیلترشده در شبکههای اجتماعی، در برخی کودکان و نوجوانان به کاهش عزتنفس و نارضایتی از خود منجر میشود.
کارشناسان همچنین نسبت به خطر پخش خودکار و نبود پیشزمینه محتوایی هشدار میدهند؛ موضوعی که ممکن است باعث شود کودکان بهطور ناگهانی با ویدیوهای نامناسب، خشن یا جنسی روبهرو شوند. در این میان، کودکانی که زمینه اضطراب، بیشفعالی یا ADHD دارند، معمولاً بیش از دیگران در چرخه اسکرول بیپایان گرفتار میشوند.



نظر شما