قدس آنلاین _هنگامه طاهری _ یک آسیب شناس اجتماعی گفت: خانواده هایی که پایبند شئونات اسلامی نیستند با مصرف الکل مقابل فرزندان, سیر تسلسلی در ایجاد جمعیتی که در آینده همچنان به مصرف الکل ادامه می دهند دست می زنند.

مصرف200 میلیون لیتر مشروبات الکلی نگران کننده است/الکل ماده سفید مغز را از بین می برد/فرد الکلی دچار نوعی خودنمایی و فرو ریختگی فرهنگی است

به گزارش قدس آنلاین ،ایران از معدود کشورهایی است که به سبب حاکمیت قوانین اسلامی، در آن مصرف مشروبات الکلی ممنوع است. مجازات نوشیدن مشروبات الکی در ایران، هشتاد ضربه شلاق است اما در ماده ۱۷۹ قانون مجازات اسلامی‌ایران آمده ‌است که «هرگاه کسی چند بار شرب مسکر بنماید و بعد از هربار حد بر او جاری شود در مرتبه سوم کشته می‌شود»؛ این قانون البته در ایران به‌جز چند مورد، کمتر به اجرا درآمده‌است. با این وجود و علی‌رغم حرام بودن خوردن شراب، آمار استفاده از مشروبات الکلی در کشور در حال افزایش است چنانکه افشاری رئیس جامعه سم‌شناسی پزشکی آسیا و اقیانوسیه از وجود بیش از یک میلیون نفر مصرف‌کننده «الکل» شامل 30 درصد زن و 70 درصد مرد در ایران خبر داد .

الکلی ها مشکلات ادراکی و عاطفی دارند

اما با این که تعداد زنان مصرف کننده کم تر از مردان است خوب است همین تعداد کم هم ازآثار مصرف الکل بر مغزشان مطلع باشند . مصرف مشروبات الکلی به مرور زمان باعث از دست رفتن ماده سفید مغز می‌شود. این ماده، بافتی از مغز است که برقراری ارتباط با قسمتهای مختلف مغز را تسهیل می‌کند.

ضمنا میزان ماده سفیدی که به ازاء هر بار مصرف اضافی کم می شود، 1.5 تا ۲ درصد است.

در همین زمینه سوزان موشرروز، دانشمند فوق دکترای آزمایشگاه عصبی- روانشناختی در دانشکده پزشکی بوستون اعلام کرد: به اعتقاد ما بسیاری از مشکلات ادارکی و عاطفی موجود در افرادی که به شدت به مصرف مشروبات الکلی معتاد شده‌اند، به گسستگی‌هایی (قطع رابطه) مربوط می‌شود که در نتیجه از دست دادن ماده سفید ایجاد شده‌اند. این مشکلات شامل مشکل حافظه و افت عاطفی هستند.

 از دیگر آثار مصرف مشروبات الکلی بر مغز  تأثيرات مخرب آن روی اعصاب مخصوصاً اعصاب مرکزی و مخچه است بطوریکه تعادل فرد را به هم می‌زند و تأثير آن در ناحيه قشر گيجگاهی مغز باعث توهمات بصری می‌گردد .

مسمومیت و سرطان  چاشنی الکل است

  همچنین به گفته افشاری "مسمومیت "با ترکیبات تریاکی و الکل به دلیل عدم آگاهی مردم از مضرات آن و نیز بی‌کیفیتی الکل مصرفی در کشور ما زیاد است.

 به گفته رییس واحد مدیریت دانش بالینی سوءمصرف الکل در کشور , مسمومیت مزمن با ورود مقدار کمی از مواد شیمیایی (الکل)به بدنِ فرد موجب گسترش حساسیت‌ها، بروز بیماری‌های قلبی و سرطان در سال‌های آینده می شود.

در تحقیقی می خوانیم حتی مصرف مقدار کم الکل هم به دلیل این که بدن پتاسیم از دست می دهد مضر است و همین از دست دادن پتاسیم تمایل فرد را به مصرف دوباره آن افزایش می دهد و در نتیجه فرد به تدریج به یک میخواره قهار تبدیل می شود.

به هر حال به نظر می‌رسد رشد مصرف مشروبات الکلی در جامعه و بعضی موارد مشابه که در اسلام نهی شده، زنگ خطر معضلات اجتماعی را بیش‌از‌پیش به صدا درآورده است اما ظاهرا مسئولان امر به غیر از تلاش برای مقابله با مصرف مشروبات الکلی، چندان توجهی به ریشه‌های این موضوع ندارند و قوانین موجود نیز نتوانسته بازدارندگی لازم را داشته باشد.

ارزشها و هنجارهای فرهنگی رنگ باخته

قرایی مقدم کارشناس آسیب های اجتماعی در این زمینه با اشاره به مصرف سالانه 200 میلیون لیتر  الکل در ایران به خبر نگار قدس آنلاین می گوید: با وجود کم رنگ شدن ارزشها و هنجارهای فرهنگی در جامعه و عدم توانایی مسوولان در پر کردن اوقات فراغت جوانان ,آنان به سوی تفریحاتی ناسالم چون  استفاده از این ماده خطرناک در گروه های هم سال سوق می یابند.

وی همچنین با نگرانی از سفرهای غیر کنترل شده  و بدون نظارت مانند آنتالیا از  گرایش پسران به لهو و لعب و تبدیل آن به عادت رفتاری ابراز تاسف کرده و می گوید: جوانان نه تنها در این سفر ها با چگونگی مصرف این ماده آشنا می شوند بلکه در فیلم های غیر مجاز از شبکه های مخرب چگونه شراب خوردن را می آموزند و از آنجا که گرایش به استفاده از مواد مخدر هم افزایش یافته با مصرف سیگار دروازه ورود به استفاده از الکل را به روی خود باز می کنند.

دکتر قرایی با انتقاد از در دسترس بودن الکل و تهیه آن ظرف نیم ساعت توسط خانواده هایی که پایبند شئونات اسلامی نیستند نه تنها برای زنان به عنوان مادرانی که جنین هایی تاثیر گرفته از مصرف الکل به دنیا می آورند  ابراز نگرانی می کند, بلکه یاد آور می شود : این چنین خانواده هایی به دلیل استفاده از این ماده مقابل فرزندان, سیر تسلسلی در ایجاد جمعیتی که در آینده همچنان به مصرف الکل ادامه می دهند دست می زنند.

آیا الکل التیام بخش است؟

 دکتر قرایی مقدم تاکید می کند:  وقتی در جامعه نشاط نباشد مردم دنبال التیام می گردند ولی الکل برای لحظه ای گذرا آنان را التیام میدهد.  از همین رو است که باید توجه داشت 40 میلیون جوان زیر 30 سال شادی و نشاطی که بتواند نیاز آنان را بر آورده سازد ندارند.

ما درخصوص نقش التیام بخش الکل به جستجو پرداختیم و به این نتایج دست یافتیم که وقتی غلظت الکل در خون  شخص مصرف کننده به 3 تا 5درصدمی‌رسد حالتی احساس می‌کند که شبيه آرامبخش و رهايی از قيد و بندها می‌باشد و حرف‌هايی می‌زند که با حالات عادی او فرق دارد . چنانچه غلظت الکل در خون به  10 درصد برسد اختلالات چشم گیری در کارکردهای حسی و حرکتی شخص ایجاد می شود و اگر این غلظت به 20 درصد برسد فرد توان خود را از دست می دهد و رسيدن غلظت الکل به سطحی بالاتر از 40درصدخطر مرگ را در پيش است.

از این رو دکتر قرایی تصریح می نماید: مصرف الکل نه  تجدد است نه فخر فروشی , بلکه نوعی خودنمایی و فرو ریختگی فرهنگی است که باید درمان شود.

او از مسولان می خواهد جلوی باندهای وارد کننده مشروبات الکلی را بگیرند و این در حالی است که به گفته خود او  تهیه کنندگان این ماده به صراحت عنوان می کنند که چنانچه جلوی واردات گرفته شود از انگور و کشمش برای تهیه آن در داخل کشور ابایی ندارند!

اما خوب است در این زمینه هم مصرف کنندگان و تهیه کنندگان  الکل از انگور بدانند قند انگور قند گلوکز است وبدن آن را جذب می کند اما الکل از تجزيه ناقص قند انگور بدست می‌آيد و بدن ما قادر نيست قند تجزيه شده در الکل را دوباره به قند انگور اوليه تبديل کند و برای همين آنچه در بدن ما وجود خواهد داشت فقط و فقط الکل خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.