قدس آنلاین -علی هاشمی: این روزها اصحاب رسانه فارغ از رقابت های متداول زیر یک سقف گردهم امده اند تا این گردهم آیی صله ای بین خودشان باشد و در این بین مخاطبانی که علاقه مند خبرند دیداری تازه کرده و احیانا در تذکارهایی به صاحبان قلم ،نقدهایی را متذکر شوند.

 شبکه های اجتماعی راهی برای معرفی ایران به جهانیان

در نمایشگاه مطبوعات ،حضور رسانه هایی با نگاههای متفاوت و در قالب موضوعات و قطع های گوناگون و در مواردی با مخاطبینی بسیار خاص مشاهده می شود و این نشان می دهد رسانه ها در ایران حداقل در حوزه موضوعی و مفهومی و به لحاظ عنوان، رشد مناسبی داشته اند هرچند در تیراژ و جذب مخاطب هنوز با مقیاس های جهانی فاصله دارند که خود ریشه در موضوعات دیگری دارد؛همچنین حضور رسانه های الکترونیکی در کنار رسانه های مکتوب نشان از بهره گیری اصحاب رسانه از تازه ترین فناوری های نوین می دهد.

اگر از برخی رفتارهای جناحی با نگاه افراطی بگذریم، ظرفیت رسانه ای کشور اعم از مکتوب و مجازی نشان داده می تواند در برخی موضوعات ملی با ایجاد همگرایی و هم افزایی لازم، فضایی ایجاد کنند تا جامعه و مسوولان نسبت به آن با حساسیت خاص برخورد کنند؛شیوه مواجهه با بحث مرتبط با سلامت مردم همچون ماجرای روغن پالم ،آلودگی هوا و...و یا ورود هوشمندانه در مناسبت های ملی و مذهبی در جهت بالابردن دانش و بینش مردم از این دست می باشد.

متاسفانه از این ظرفیت بالا در حوزه سیاست خارجی و معرفی شایسته ایران و ایرانی کم بهره برده ایم و به راحتی اجازه داده ایم تا معاندین ایران وایرانی هر آنچه در خیالات خود می پرورانند به خورد مخاطب دهند وحتی در این سو برخی از سر ناآگاهی مترجم همان خیالات شده اند غافل از آنکه به مقابله با آن بپردازند و یا تحلیلی برآن ارایه دهند در خط مورد نظر آنان گام برداشته اند.

به نظر می رسد با رشد رسانه های الکترونیکی و گسترش انواع شبکه های اجتماعی می توان از ظرفیت و توان رسانه ای کشور برای معرفی ایران و ایرانی به مردمانی که منصفانه به قضاوت در خصوص موضوعات می پردازند استفاده نمود.آنچه تاکنون در این شبکه ها توسط کاربران ایرانی دنبال شده صرفا مطالبی با زبان فارسی و برای مخاطب ایرانی بوده که البته در نوع خود جای تقدیر دارد اما ضرورت دارد پیام های فرهنگی ایران که برگرفته از تمدن کهن ایرانی و اسلامی است و همچنین جاذبه های متعدد ایران، با زبان مخاطبان سایرکشورها بیان شود.در پژوهشی که به تازگی منتشر شده دیدگاه مردم کشورهای مختلف نسبت به ایران، نگاهی معنادار است؛ در این پژوهش هرچه از کشورهای همسایه و خاورمیانه ای ایران فاصله گرفته می شود دیدگاه مردم نسبت به ایران منفی تر می شود و این نشان می دهد پیام ایران و ایران به هرکجا به درستی رسیده مردمان بی غرض نگاهشان مثبت تر بوده است.بنابراین حال که شبکه های اجتماعی گسترش یافته اند با استفاده از ظرفیت بالای رسانه ای  به راحتی می توان پیام ایرانی در درون خانه های مردمان سایر کشورها نفوذ یابد ونگاهها به ایران را بهبود بخشید.با سمه تعالی

این روزها اصحاب رسانه فارغ از رقابت های متداول زیر یک سقف گردهم امده اند تا این گردهم آیی صله ای بین خودشان باشد و در این بین مخاطبانی که علاقه مند خبرند دیداری تازه کرده و احیانا در تذکارهایی به صاحبان قلم ،نقدهایی را متذکر شوند.

در نمایشگاه مطبوعات ،حضور رسانه هایی با نگاههای متفاوت و در قالب موضوعات و قطع های گوناگون و در مواردی با مخاطبینی بسیار خاص مشاهده می شود و این نشان می دهد رسانه ها در ایران حداقل در حوزه موضوعی و مفهومی و به لحاظ عنوان، رشد مناسبی داشته اند هرچند در تیراژ و جذب مخاطب هنوز با مقیاس های جهانی فاصله دارند که خود ریشه در موضوعات دیگری دارد؛همچنین حضور رسانه های الکترونیکی در کنار رسانه های مکتوب نشان از بهره گیری اصحاب رسانه از تازه ترین فناوری های نوین می دهد.

اگر از برخی رفتارهای جناحی با نگاه افراطی بگذریم، ظرفیت رسانه ای کشور اعم از مکتوب و مجازی نشان داده می تواند در برخی موضوعات ملی با ایجاد همگرایی و هم افزایی لازم، فضایی ایجاد کنند تا جامعه و مسوولان نسبت به آن با حساسیت خاص برخورد کنند؛شیوه مواجهه با بحث مرتبط با سلامت مردم همچون ماجرای روغن پالم ،آلودگی هوا و...و یا ورود هوشمندانه در مناسبت های ملی و مذهبی در جهت بالابردن دانش و بینش مردم از این دست می باشد.

متاسفانه از این ظرفیت بالا در حوزه سیاست خارجی و معرفی شایسته ایران و ایرانی کم بهره برده ایم و به راحتی اجازه داده ایم تا معاندین ایران وایرانی هر آنچه در خیالات خود می پرورانند به خورد مخاطب دهند وحتی در این سو برخی از سر ناآگاهی مترجم همان خیالات شده اند غافل از آنکه به مقابله با آن بپردازند و یا تحلیلی برآن ارایه دهند در خط مورد نظر آنان گام برداشته اند.

به نظر می رسد با رشد رسانه های الکترونیکی و گسترش انواع شبکه های اجتماعی می توان از ظرفیت و توان رسانه ای کشور برای معرفی ایران و ایرانی به مردمانی که منصفانه به قضاوت در خصوص موضوعات می پردازند استفاده نمود.آنچه تاکنون در این شبکه ها توسط کاربران ایرانی دنبال شده صرفا مطالبی با زبان فارسی و برای مخاطب ایرانی بوده که البته در نوع خود جای تقدیر دارد اما ضرورت دارد پیام های فرهنگی ایران که برگرفته از تمدن کهن ایرانی و اسلامی است و همچنین جاذبه های متعدد ایران، با زبان مخاطبان سایرکشورها بیان شود.در پژوهشی که به تازگی منتشر شده دیدگاه مردم کشورهای مختلف نسبت به ایران، نگاهی معنادار است؛ در این پژوهش هرچه از کشورهای همسایه و خاورمیانه ای ایران فاصله گرفته می شود دیدگاه مردم نسبت به ایران منفی تر می شود و این نشان می دهد پیام ایران و ایران به هرکجا به درستی رسیده مردمان بی غرض نگاهشان مثبت تر بوده است.بنابراین حال که شبکه های اجتماعی گسترش یافته اند با استفاده از ظرفیت بالای رسانه ای  به راحتی می توان پیام ایرانی در درون خانه های مردمان سایر کشورها نفوذ یابد ونگاهها به ایران را بهبود بخشید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.