رئیس جمهوری روسیه گفت، نسبت به این موضوع متقاعد شده که ممکن است راهی برای حل بحران اوکراین یافت شود. این در حالی است که وی همچنین نسبت به تهدید پاکسازی نژادی در اوکراین ابراز نگرانی کرد.

پوتین: نگران پاکسازی قومی در اوکراین هستم/ اوکراین باید فدرالی شود

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه با شبکه آلمانی ای.آر.دی از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه دفاع کرد و در ادامه در خصوص روابط مسکو و برلین تاکید کرد که روابط این دو قدرت هیچ گاه بهتر از این نبوده است.

 

پوتین پس از انتقاد از دولت اوکراین برای استفاده از زور به جای مذاکره و تحریک مخالفان در شرق اوکراین گفت: آیا کسی می‌تواند برای این شرایط راه حلی بیابد؟ بله من معتقدم که راهی وجود دارد.

 

پوتین افزود: خیلی واضح اعلام می‌کنم که ما نسبت به تمایلاتی برای پاکسازی نژادی نگران هستیم. ما می‌ترسیم که اوضاع به سمت نئونازیسم پیش برود. افرادی هستند که با نمادهای اس اس بر روی کلاهخود حرکت می‌کنند به همین علت است که ما ابراز نگرانی می‌کنیم چرا که ممکن است فاجعه‌ای برای مردم اوکراین رخ دهد.

 

رئیس جمهوری روسیه معتقد است که اوکراین آینده روشنی دارد اما باید چارچوبی وجود داشته باشد تا تمام اقلیت‌ها احساس آرامش کنند.

 

وی افزود: اوکراین کشوری بزرگ با مردمی عالی است اما یک چیز در این میان وجود ندارد درکی که موجب موفقیت، ثبات و رشد در اوکراین شود و همه به دور از اینکه به چه زبانی صحبت کنند احساس کنند که در خانه خود هستند. حال می‌خواهد مجار، روس، لهستانی و یا اوکراینی باشد.

 

این مقام ارشد روسیه تاکید کرد که الحاق کریمه طبق قوانین بین‌المللی و دموکراتیک مشروع و قانونی است و پارلمان منطقه‌ای و مردم در رفراندوم به آن رای مثبت دادند. وی در ادامه تاکید کرد که سربازان روسی برای ادامه کشتار مستقر شدند و وی از واکنش غرب متحیر شده است.

 

پوتین گفت: از نظر ما این واکنش کاملا نامناسب است. من اطمینان دارم که روسیه تحت هیچ شرایطی قوانین بین المللی را نقض نکرده است. من به همراه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هر دو تلاش می‌کنیم تا شرایط در اوکراین را آرام کنیم. این به نفع ماست و ما به دنبال راه حل مشترک و چارچوب سیاسی مشترک هستیم. ما برای آن آماده‌ایم اما تنها از طریق همکاری مشترک می‌توان به آن دست یافت.

 

رئیس جمهوری روسیه در خصوص اینکه آیا مرتکب اشتباهی شده است یا خیر گفت: اشتباهات همیشه رخ می‌دهد چه در زندگی خصوصی و چه در کار همه اشتباه می‌کنند اما آنچه مهم است واکنش مناسب، تحلیل و درک این که آن یک اشتباه بوده است و پس از آن تغییر رفتار است و پس از آن باید برای یافتن راه حلی تلاش کنیم.

پوتین معتقداست که برقراری صلح در اوکراین ممکن است اما به شرط آنکه طرفین درگیر به معاهده صلح سپتامبر پایبند باشند.

وی گفت: من به این نتیجه رسیده‌ام که خاتمه دادن به بن بست در شرق اوکراین ممکن است . در حال حاضر نه شورشیان و نه نیروهای دولتی از مناطق کلیدی در منطقه برای ایجاد منطقه حائل عقب‌نشینی کامل نداشته‌اند. این یک نکته کلیدی در معاهده صلح توافق شده در ماه سپتامبر بود.

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه تاکید کرد، به رغم واکنش غرب به الحاق کریمه به روسیه که نامناسب بود، بنیاد خوبی برای توسعه روابط روسیه- اروپا وجود دارد.

 

وی گفت: علاوه بر این فرصت خوبی برای هماهنگ کردن روابط در جهان وجود دارد. شما با نگاهی به روابط 10 تا 15 سال گذشته میان روسیه و آلمان می‌توانید شاهد باشید که رابطه بسیار دوستانه‌ای برقرار بوده و این برای من بدان معناست که می‌تواند رابطه مشابهی با اروپا نیز برقرار شود. به صورت کلی می‌توان با اروپا وارد رابطه خوبی شد. بسیار حیف است که اجازه دهیم این فرصت از دست برود.

 

پوتین همچنین با "نامناسب" خواندن واکنش غرب به مساله الحاق کریمه گفت: هر زمان می‌شنوم که می‌گویند روسیه قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، متحیر می‌شوم. قوانین بین‌المللی اول از همه، منشور سازمان ملل، اقدامات بین‌المللی و تفاسیر آن از سوی نهادهای بین‌المللی مرتبط است. علاوه بر این ما سابقا هم شاهد چنین اتفاقی بود‌ه‌ایم به عنوان مثال کوزوو.

 

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد که مردم نیازی به تایید دولت ندارند که اقدامات لازم را برای مشخص کردن وضعیت خود انجام دهند. پوتین افزود: آنچه در کریمه رخ داد، از کوزوو متفاوت نبود. من قطعاً اطمینان دارم که روسیه قوانین بین‌المللی را نقض نکرده است. ما هیچ‌کس را مجبور به رای دادن نکردیم چراکه غیرممکن است کوزوو تنها با تصمیم پارلمان اعلام استقلال کرد، اما مردم در کریمه رفراندوم برگزار کردند.

 

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه گفت: اوکراین به منظور حل بحران کنونی این کشور باید فدرالی شود و مردمی که در مناطق جنوب شرقی اوکراین زندگی می‌کنند باید حس کنند می‌توانند برای زندگی خودشان تصمیم بگیرند.

 

وی تاکید کرد: مقام‌های کی‌یف لازم است به جای اعزام نیرو به مناطق شرقی اوکراین، با مردم این مناطق وارد گفت‌وگو شوند. واقعیت این است که کودتایی در اوکراین رخ داد و بخش قابل توجهی از کشور از آن حمایت کرد و رهبران آن گمان می‌کردند که به محض امضای توافق انجمن مرزها گشوده می‌شود، فرصت شغلی ایجاد می‌شود و حق کار در اتحادیه اروپا به وجود می‌آید. اما اینگونه نشد. بخش دیگری از این کشور (مناطق جنوب شرقی) از آن حمایت نکردند و گفتند شما را به رسمیت نمی‌شناسیم. مقام‌های کی‌یف به جای آنکه به مردم توضیح بدهند و بگویند که قرار نیست کار بدی انجام دهند و اقداماتشان به نفع همه است، بازداشت‌های شبانه را آغاز کردند. وقتی بازداشت‌ها آغاز شد، مردم سلاح به دست گرفتند. پس از آن به جای اینکه مذاکره آغاز شود، آنها ارتش، نیروی هوایی، تانک و غیره اعزام کردند. حال آیا می‌توان از این شرایط خارج شد؟ قطعا راهی برای آن وجود دارد.

 

پوتین در ادامه مصاحبه با این شبکه آلمانی تاکید کرد: گمان می‌کنم که ضامن‌های اروپایی توافق ماه فوریه میان ویکتور یانوکوویچ (رئیس‌جمهوری سابق اوکراین) و مخالفان برای توافق وحدت ملی، باید برای اجرای آن تلاش می‌کردند. در جریان سفر وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و لهستان به کی‌یف تاکید شد که تنها راه‌حل این مساله راه‌حل صلح‌آمیز است.

 

رهبر روسیه در ادامه خاطر نشان کرد از اینکه برخی مواقع می‌شنود که عده‌ای می‌گویند روسیه فرصت‌های خوبی برای حل درگیری‌های خاص در جهان دارد، تعجب کرده و زنگ هشداری برای وی به صدا درمی‌آید. وی گفت: وقتی کسانی به ما می‌گویند که ما فرصت‌های ویژه‌ای برای حل این و یا آن بحران داریم، این ما را به دردسر می‌اندازد و زنگ هشداری برای ماست. عده‌ای می‌گویند روسیه کلید حل مشکل سوریه را دارد و یا اینکه ما می‌توانیم سایر مشکلات و یا بحران اوکراین را حل کنیم. چنین سخنانی با این نیت مطرح می‌شود که بار مسوولیت را به شانه ما بیندازند و ما بهای چیزی را بدهیم. ما چنین چیزی را نمی‌خواهیم. اوکراین کشور مستقلی است اما ما می‌ترسیم که همسایه شرقی‌اش یک کشور نئو نازی شود.

 

پوتین تاکید کرد، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دو موج چشمگیر را در توسعه خود تجربه کرد که تا حد زیادی شرایط ژئوپولتیکی را تغییر داد. وی گفت: ما در سال 2011 شاهد دو موج توسعه ناتو بودیم. اگر اشتباه نکنم در سال 2004 هفت کشور شامل اسلونی، اسلواکی، بلغارستان، رومانی و سه کشور حوزه بالتیک به ناتو پیوستند و در سال 2009 دو کشور دیگر نیز به ناتو پیوست. علاوه بر این شمار پایگاه‌های نظامی نیز افزایش یافت و حال آمریکا و ناتو در سراسر جهان پایگاه دارند که از جمله پایگاه‌های آنها در نزدیکی مرز روسیه است و این روند رو به افزایش است. به تازگی نیز ناتو تصمیم گرفته نیروهای عملیاتی ویژه در نزدیکی مرزهای ما مستقر کند.

 

رهبر روسیه همچنین در خصوص حمایت پنهانی از روس‌هراسی در اوکراین هشدار داد و گفت که این مساله به "فاجعه" ختم خواهد شد. وی گفت: همه به ما می‌گویند که جدایی‌طلبان روس‌گرا باید این کار را بکنند، شما باید اینگونه بر روی آنها تاثیر بگذارید، شما باید این رفتار را داشته باشید! پاسخ ما نیز این بوده است "شما برای تاثیر بر همکارانتان در کی‌یف چه می‌کنید؟ شما چه کرده‌اید؟ و آیا شما فقط از اظهارات روس‌هراسی حمایت می‌کنید؟" این رویکردها بسیار خطرناک است و حمایت از روس‌هراسی در اوکراین تبعات بدی به همراه خواهد داشت.

 

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین گفت که به غرب پیشنهاد داده است تا به صورت مشترک با روسیه بر روی چهارچوب سیاسی واحدی برای حل مشکل شرق اوکراین کار کنند. پوتین تاکید کرد: باید مواضع طرفین را به هم نزدیک کنیم. ممکن است من حرفی بزنم که سایر مردم از آن خوششان نیاید. ما باید در مناطق بحرانی اوکراین، به چهارچوب سیاسی واحدی دست یابیم. ما آمادگی داریم تا به همراه غرب در این مسیر حرکت کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.