رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه توسعه بازرگانی یکی از اولویتهای سازمان است، گفت:در این رابطه سفر به کشورهای همسایه با هدف بررسی زمینه های مشترک با تجار فعال در حیطه کشاورزی در دستور کار است.

95 درصد مزارع دیم خراسان رضوي نابود شد

مزروعی در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر خود به هرات در هفته آینده و قزاقستان در ماه بعدی افزود: بزودی دفتری برای کشت فرا سرزمینی و نیز توسعه بازرگانی در بخش کشاورزی در این سازمان دایر خواهد شد و نکته قابل توجه این است که خراسان رضوی در این حوزه اولین استان کشور خواهد بود.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه خراسان رضوي در سالهای گذشته به تبع کشور با کمبود نهاده‌های زراعی و دامی مواجه بود، تصریح کرد:اما از سال گذشته با تأکید وزیر جهاد کشاورزی با وجود تنگناهایی مانند مشکلات ناشی از تحریم وکمبود اعتبار نهاده های مورد نیاز بخش کشاورزی به وفور وجود دارد.

*سهمیه کودهای جذب نشده

این مقام مسؤول سهمیه خراسان رضوي در کود ازته را 157 هزار تن اعلام کرد و گفت:71 هزار تن از این میزان معادل 45 درصد به استان حمل شده که 37 درصد آن برابر با 58 هزار تن توزیع شده و 12 هزارو 500 تن در انبار باقی مانده است.

مزروعی با بیان اینکه از 51 هزار تن سهمیه کود فسفاته و ازته استان 19 هزار تن آن توزیع شده است،گفت:31 هزار تن معادل 37 درصد نیز در انبار دپو است.از سهمیه 25 هزار تنی کود پتاسه که تاکنون 5 هزارو 900 تن آن به استان حمل شده نیز 20 درصد معادل 5 هزار تن توزیع و هزار تن نیز در انبار موجود است.

وی با تأکید بر ضرورت به موقع جذب این کودها با هدف جلوگیری از کاهش احتمالی سهمیه کود استان در سال آینده،اظهار داشت: برای تأمین این نهاده ها دولت یارانه قابل توجهی را اختصاص داده که استفاده از آن در افزایش بهره وری در بخش کشاورزی مؤثر است.

* نابودی 95 درصد مزارع دیم

مزروعی با اشاره به خسارت خشکسالی شدید سال گذشته و سرمای بهمن ماه به مزارع دیم استان گفت: بیش از 95 درصد مزارع دیم استان از بین رفت، بنابراین استان با کمبود تولید و نیز مزارع تکثیری در این بخش مواجه شد.

وی با بیان اینکه کمبود بذر ارقام دیمی با توجه به شرایط یاد شده پیش بینی می شد، گفت: در کنار این مسأله امسال با هجوم کشت دیم این کمبود نمایان‌تر شده است که برای رفع آن و تأمین بذر ارقام دیمی پیگیری هایی صورت گرفته و ادامه دارد.

*مجوز صادرات دام سبک

مزروعی در ادامه درباره وضعیت بازار دام سبک، مرغ و بحث شیر استان نیز یادآور شد: دام سبک به واسطه خشکسالی، کمبود و گرانی علوفه در سال گذشته با افزایش عرضه مواجه شد، به طوری که دام سبک به قیمت هر کیلو بین 8 تا 10 هزار تومان رسید و استان برای رفع این مشکل در سفر هیات دولت به خراسان رضوی موضوع را مطرح و مجوز صدور 30 هزار رأس دام سبک به استانهایی مانند سیستان و بلوچستان و کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق را اخذ کرد.

*ذخیره سازی 18 هزار تنی مرغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوي در خصوص قیمت مرغ نیز اذعان داشت: قیمت مرغ زنده به دلایلی  با کاهش مواجه بود، از جمله به خاطر افزایش تولید بیش از نیاز مصرف به طوری که  در مردادماه 5 هزار تن مرغ مازاد بر نیاز خریداری شد و اکنون نیز 18 هزار تن مرغ خریداری و در سردخانه‌ها ذخیره سازی شده است.

*صادرات 5 هزار تنی به خارج از کشور

 مزروعی خاطر نشان کرد:همچنین برای تعادل در بازار، امسال بیش از 5 هزار تن مرغ مازاد به کشورهایی مانند عراق، پاکستان و افغانستان صادر شده است.

*اعتبار 150 میلیارد تومانی 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر آخرین خبرها از سهم اعتبارات خشکسالی استان و میزان پرداخت آن تصریح کرد:با توجه به اینکه چند کار در این بخش در حال پیگیری است اطلاع رسانی در این خصوص پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون 70 تا 80 درصد پیگیری ها به نتیجه رسیده است، ادامه داد: امسال 150 میلیارد تومان اعتبار برای سامانه های آبیاری تحت فشار در استان اختصاص یافته است.

* کاهش 15 تا 20 درصدی تولید زعفران

وی در ادامه با بیان اینکه تولید زعفران در مناطق سردسیر استان به خاطر سرما با کاهش 15 تا 20 درصدی مواجه شده است، گفت: درآمد زعفران در سال گذشته هزار میلیارد تومان بود .

مزروعی با اشاره به پیگیری طرح توسعه ملی زعفران گفت:این طرح که به تصویب مجلس رسیده و در مرحله تعیین اعتبار قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.