عباسعلی سپاهی یونسی: قدس ویژه خراسان - مدیرکل سابق کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی گفت: 40 درصد از مبلغ ۱۵ ميليارد تومان از درآمدهاي شهرداري مشهد که توسط وزارت اقتصاد و دارايي به عنوان سهم نيم درصدي کتابخانه هاي عمومي در اختیار نهاد کتابخانه های کشور قرار گرفته بود، به مشهد برگشت داده شده است.

 بازگشت 60 میلیارد از 150 میلیارد ریال سهم بلوکه شده کتابخانه ها

شمقدری که دیروز در حاشیه معرفی مدیرکل جدید نهاد کتابخانه های استان پاسخگوی پرسش خبرنگاران در این باره بود، افزود: مبلغ 15 میلیارد تومان به مرور بر می گردد و در یک سال و نیم اخیر 6 میلیارد تومان از این مبلغ برگشته است.

وی درپاسخ به این پرسش که چرا صحبتی از این برگشت نشده است، گفت: من موضوع را بازگو کرده ام، اما نمی دانم چرا در این زمینه اطلاع رسانی نشده است.

 شمقدر ی همچنین در آیین خدا حافظی خود با نهاد کتابخانه های استان  با بیان اینکه چند روز بعد از آغاز فعالیتم جلسه ای با اصحاب رسانه داشتم تا مطالبات خود را از مدیرکل کتابخانه ها بخواهند و کار من و همکارانم را رصد کنند، افزود: در مدت مدیریتم هر ماه یک کتابخانه به ظرفیت کتابخانه های استان  اضافه شد، انجمن خیرین کتابخانه ساز شکل گرفت و در۱۵ ماه  گذشته یک میلیارد ریال کمک مردمی جذب شد.

وی تصریح کرد: بحث  پرداخت نیم درصد شهرداری ها پرسشی بود که وجود  داشت که خوشبختانه با رایزنی ها و پیگیری های لازم بعضی از شهرداری ها حق نیم درصد کتابخانه ها را پرداخت کردند.

وی افزود: آماده سازی بسته های  کتابخوانی مخاطب محور و گسترش بحث معرفی کتاب  در برنامه های مختلف از دیگر برنامه های بنده و همکارانم برای ترویج کتابخوانی بود.

کتابخانه مرکزی مشهد موضوع دیگری بود که شمقدری به آن اشاره و تصریح کرد:   این پروژه با عمری 18 ساله  تبدیل به پروژه فعال شد که به لطف خدا در سال آینده هم به بهره برداری می‌رسد.

شمقدری با بیان اینکه احساس نمی کنم از اداره کل کتابخانه ها می‌روم، افزود:  در هر جا باشم برای بحث کتاب و کتابخوانی تلاش می کنم و جا دارد از تلاشهای خوب همکارانم تشکر کنم.

 در این برنامه آصفی، به نمایندگی از شورای شهر مشهد گفت: شمقدری را با کتاب و ازکتابخانه مسجد حضرت عباس(ع) که توسط شهید رضوی تأسیس شد، می شناسم که از اولین کتابدارهای آن کتابخانه بود  و او ۳۵ سال تجربه را در دو سالی که در اداره کل  کتابخانه ها مشغول بودند، به ظهور رساند.

   وی با بیان اینکه اقدامهای فرهنگی، ثمرات فوری ندارد و باید زمان بگذرد تا تأثیرات آن را ببینیم، افزود:  در حوزه کتاب میان شهرداری، شورا و اداره کل کتابخانه ها هماهنگی های خوبی بود و اتفاقات مفیدی را شاهد بودیم و امیدواریم این همراهی در دوره مدیریت جدید هم وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر  تصریح کرد: امیدواریم در شرایط جدید از ظرفیت فرهنگسراهای مشهد در بحث ترویج کتاب و کتابخوانی استفاده بیشتری  بشود.

حجت الاسلام و المسلمین واحدی، معاون امور استانها، مجلس و مشارکتهای نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز با بیان اینکه  استقلال فرهنگی، اساس استقلال هر کشوری است، گفت: در ایران اگر در حوزه های مختلف باید حرفی برای گفتن داشته باشیم که داریم، اما  در حوزه فرهنگی مدعی هستیم.

وی تصریح کرد:  با برگزاری این جلسه نیز یکی از کارگزاران فرهنگی استان سنگرش را به برادر دیگری تحویل می دهند و این گردش مشاغل تحرک آفرین است.

وی  در بخش دیگری از گفته های خود به اهمیت نقش کتابدارها در بحث کتاب و کتابخوانی اشاره و خاطر نشان کرد: اگر کتابدار مورد توجه جدی باشد و دارای رفاه نسبی باشد، ایجاد انگیزه در او شکل می گیرد و آموزشهای لازم به این نیروها می تواند سبب رشد بحث کتابخوانی در کشور شود.

در این مراسم همچنین حسین اکبری به عنوان مدیر جدید کل کتابخانه های عمومی استان در سخنان کوتاهی گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و آرزوی امام(ره) تبدیل مسلسلها به قلم  بود، تأکیدات رهبر معظم انقلاب نیز تأیید کننده این مطلب است

وی افزود: عرصه کتاب و کتابخوانی یکی از شاخصهای فرهنگی است که پس از انقلاب رشد مطلوبی داشته است، اگر چه تا رسیدن به نقطه دلخواه فاصله داریم.

اکبری خاطر نشان کرد: راه اندازی انجمن خیرین یکی از برنامه های خوب  در دوره مدیریت قبلی بود که امیدوارم در دوره های مدیریت بنده این همراهی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سالی که رهبری آن را سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کرده اند، باید تلاشهای زیادی انجام بدهیم، افزود: خدمت در عرصه کتابخوانی نیازمند نهضت همگانی در نهادهای مردمی و دولتی می باشد و  تلاش برای ارتقای کتابخوانی مسؤولیتی است همگانی  و از همه کسانی که امروز در  استان مسؤولیتی دارند، تقاضا دارم ما را در رسیدن به وضع مطلوب یاری کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.