در حالی خشکسالی طی سال جاری ادامه دارد و بسیاری از استانهای شرقی کشور را در برگرفته که پیش بینی می شود ادامه کم آبی در روستاها به مهاجرت به شهر کرمان منجر شود.

خشکسالی مهاجران را به پشت دروازه های کرمان رساند/روستاها متروک می شوند

 

به گزارش خبرنگار مهر، معاون اول رئیس جمهور ابتدای هفته جاری در سفر به کرمان از وجود شش هزار و 600 روستا در کشور خبر داد که به وسیله تانکر آبرسانی می شوند و همچنین وعده داد با انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استانهای جنوب شرق کشور مشکل در این بخش از کشور بر طرف شود اما این سوال در حال حاضر مطرح است که این طرح چه زمانی اجرا می شود.

انتقال آب حوزه به حوزه به استانهای مرکزی از جمله کرمان سالهاست از سوی مسئولان مطرح می شود اما هیچ گاه عملی نشده است و آنچه که مردم استانهای کم آب کشور از جمله استان کرمان با آن مواجه هستند بی آبی و کمبود محسوس آب و خشکیدگی منابع آبی است.

طعم تلخ بی آبی در کام مردم کرمان

هر چند به دلیل عدم ظهور مشکلات بی آبی در شهرهای بزرگ کشور و استان کرمان در سالهای گذشته کمتر این مشکل به چشم می آمد اما عملا در سال جاری مردم شهرهای استان کرمان طعم بی آبی را چشیدند که شامل قطعی آب، افت فشار آب و حتی جیره بندی آب در برخی از شهرهای استان از جمله رابر و بافت شد.

خشکسالی

این درحالی است که در سفر دولت نهم به استان کرمان نخستین وعده ای که از سوی رئیس جمهور وقت در جمع مردم کرمان در مصلای بزرگ شهر کرمان داده شد این بود که مشکل آب کرمان در انتهای دولت نهم به پایان می رسد اما با وجود اینکه هم اکنون در دولت یازدهم هستیم نه تنها مشکل حل نشده است بلکه مظاهر بی آبی هر روز بیشتر نمایان می شود و میراثی از وعده های عمل نشده در این بخش برجای مانده است.

پیش بینی می شود با ادامه خشکسالی و عدم بارندگی در سال جاری موج جدیدی از خالی شدن روستاها از سکنه و حضور روستاییان در شهرها در راه باشدیکی از مشکلات موجود در جنوب شرق کشور بی آبی شدید در روستاهاست که منجر به مهاجرت به شهرهای بزرگتر شده است هم اکنون در استان کرمان نزدیک هزار روستا با تانکر آبرسانی می شوند و این وضع در استان سیستان و بلوچستان بسیار بدتر است. پدیده ای که منجر به مهاجرت روز افزون به شهر کرمان شده است و پیش بینی می شود با ادامه خشکسالی و عدم بارندگی در سال جاری موج جدیدی از خالی شدن روستاها از سکنه و حضور روستاییان در شهرها در راه باشد.

محمد صبوری، کارشناس اجتماعی در گفتگو با مهر اظهارداشت: شهر کرمان طی سالهای اخیر با افزایش جمعیت ناگهانی مواجه بوده است و جمعیت این شهر به نزدیک یک میلیون نفر رسیده است که دلیل این امر رشد مهاجرت به این شهر بوده است این درحالیست که هم اکنون تناسبی بین زیر ساختها و جمعیت موجود در این شهر وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مهمترین منبع تامین آب بسیاری از روستاها و مناطق دور افتاده جمعیتی در کرمان قناتها و چشمه ها بوده است که به مرور زمان و در طول 17 سال خشکسالی در برخی از روستاها خشک شده اند و یا بسیار کم آب هستند این یعنی عامل اصلی زندگی روستایی یعنی آب از چرخه خارج شده و رفته رفته بر تعداد این روستاها افزوده شده است.

صبوری افزود: در سال جاری با وجود اینکه در روزهای پایانی پاییز هستم در استان کرمان شاهد بارندگی مناسب نبوده ایم بطوریکه بسیاری از شهرستانهای استان کرمان برای تامین آب در فصل تابستان اقدام به توقف برداشت به مدت یک ماه توسط بهره برداران کشاورزی کرده اند.

وی ادامه داد: با وجود تمام اقدامات صورت گرفته اما شاهد افزایش مهاجرت روستا به روستا و روستا به شهر هستیم بطوریکه در زمانی اندک شاهد افزایش بی رویه جمعیت در یک روستا و خالی شدن روستای دیگر از جمعیت هستیم بخشی از این جمعیت نیز به شهرهای بزرگ از جمله کرمان مهاجرت کرده اند همین مسئله دقیقا دلیل افزایش بی رویه حاشیه نشینی در کرمان و بروز مشکلات متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شده است.

صبوری افزود: این مشکل مسئله ای نبوده که امروز و دیروز در کرمان و استانهای بی آب دیگر مانند یزد و سیستان و بلوچستان و هرمزگان و خراسان جنوبی روی داده باشد بلکه سالهاست همه دارند هشدار می دهند اما عملا کاری صورت نمی گیرد در واقع دولتها به دلیل تبعات اقتصادی و اجتماعی ناشی از انتقال آب حوزه به حوزه در حال انتقال این مشکلات به دولتهای دیگر هستند و این فرصت سوزی در گذشته منجر به بحران بی آبی در حال حاضر شده است و اکنون دیگر نمی شود دست روی دست گذاشت زیرا امکان فرصت سوزی هم از دست رفته است.

شهر کرمان به مقصد اصلی روستائیان جنوب شرق کشور تبدیل شده است

وی گفت: در این میان شهر کرمان به یکی از مقاصد اصلی مهاجران روستاهای کرمان و استانهای مجاور تبدیل شده است و این روند میتواند بر مشکلات حاشیه نشینی در کرمان بیافزاید.


خشکسالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز به خبرنگار مهر گفت: یکی از نیازهای فوری کشاورزی در کرمان و تثبیت حضور روستائیان در روستاها آبیاری تحت فشار و استفاده بهینه از آبهای موجود و تغییر الگوی کشت است.

عباس سعیدی افزود: هدف ما تبدیل 10 هزار هکتار زمین کشاورزی به زمینهای کشاورز با قابلیت آبیاری مکانیزه است و در این خصوص نیز تسهیلات قابل توجهی نیز در اختیار کشاورزان و روستاییان قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: ما از روستاییان و کشاورزان دعوت میکنیم که از این تسهیلات استفاده کنند و در این خصوص حمایت کامل را نیز انجام می دهیم.

کرمان از جمله استانهای کم باران کشور است و متوسط بارندگی در این استان 162 میلیمتر است که همین میزان بارندگی هم به دلیل خشکسالی روی نمی دهدوی گفت: کرمان از جمله استانهای کم باران کشور است و متوسط بارندگی در این استان 162 میلیمتر است که همین میزان بارندگی هم به دلیل خشکسالی روی نمی دهد.

وی ادامه داد: خرده مالکی در روستاها و کشت های با بازدهی اندک و مصرف آب بالا از مشکلات موجود است در حالیکه در شمال کرمان که در حوزه مدیریت جهاد کشاورزی شمال استان است بخش کمی تاکنون مجهز به آبیاری مکانیزه شده اند و راندمان مصرف بهینه آب پایین است.

سعیدی ادامه داد: ما باید از آبهای موجود استفاده اقتصادی کنیم و بیشترین بازده و برداشت محصول را از مصرف آب داشته باشیم.

وی با اشاره به شوری آب در استان کرمان گفت: عملا شدت شوری در برخی مناطق آنچنان زیاد شده که کشت هم با مشکل مواجه شده است و امکان بهره برداری از طرحهای مکانیزه نیز وجود ندارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون خشکسالی در استان کرمان به یک بحران تبدیل شده است که مسلما نتایجی همچون مهاجرت در پی خواهد داشت.

محمد رضا پور ابراهیمی افزود: در خواست ما انجام سریع و عملیاتی شده طرحهای انتقال آب به استان کرمان و اجرای طرحهای آبیاری مکانیزه و جلوگیری از آبیاری سنتی است.

وی تصریح کرد: نمایندگان نیز از راهکارهای مسئولان در این خصوص استقبال می کنند و سعی داریم راهی را برای حل این مشکل برگزینیم.

وی به طرجهای انتقاب آب از بهشت آباد به کرمان و خلیج فارس به کرمان اشاره کرد و گفت: در این طرحها می شود راه چاره را جستجو کرد و باید در این مسیر گامهای عملی برداشت.

وی با اشاره به کسری آب برای تامین آب مورد نیاز در کرمان در تابستان سال گذشته در کرمان اشاره کرد و گفت: خسارتهای زیادی به منابع آبهای استان کرمان به دلیل برداشت های بی رویه از آبهای زیر زمینی وارد شده است به همین دلیل باید به سمت تسریع در احداث سدها حرکت کنیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.