قدس آنلاین یزد - رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت : ۵۰ تا ۷۰درصد ساخت و سازهای این استان خلاف مقررات می باشد واین استان در کشوررتبه نخست رادارا می باشد

یزد در تخلف سازی ساختمان جایگاه اول کشور را دارامی باشد

به گزارش قدس آنلاین ازیزد ، علیرضا فرشید در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به اهمیت رعایت نکات فنی در ساخت و سازها اظهارداشت : شاید در بین مردم تصور شود خلاف سازی مشکلی ندارد اما یکی از مهمترین خطرات تهدید کننده ساختمان هایی که خلاف ساخته شده غیر ایمن بودن آنها در برابر زلزله است که شاید حال رخ ندهد ولی در صورت وقوع بسیار خطرناک است.

وی کمیسیون ماده 100 عامل اصلی ساخت و سازهای غیراصولی دانست وافزود : متاسفانه بدلیل همین آمار بالای ساخت و سازهای غیرمجاز در صورت وقوع زلزله ، تلفات در این استان بالا خواهد بود.

فرشید تصریح کرد: متاسفانه جرائم و اعداد کمیسیون ماده 100 در برابر تخلفات ساختمان سازی غیراصولی بازدارنده نیست و حتی شنیده می‎‎شود که این جرائم برای برخی به صورت تقسیطی دریافت می‎‎شود
 

وی با بیان این که عمده تخلفات ساخت و ساز شهر یزد در مناطق نسبتاً  ضعیف شهر روی می‎‎دهد، گفت: این موضوع با توجه به هزینه‎‎های پایین نظام مهندسی شاید به دلیل قیمت نسبتا ارزانتر زمین و حجم بالای ساخت و سازها باشد.

 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان  خاطر نشان ساخت :هم اکنون پنج هزارو 700 نفر در رشته های هفتگانه این سازمان عضو هستند که حدود سه هزار نفر اآنان پروانه اشتغال بکار دارند که با توجه به خروجی دانشگاهها در آینده این تعداد عضو به هشت هزار نفر خواهد رسید.

وی تصریح کرد : 163 دفتر مهندسی در استان داریم که 90 دفتر فعالیت حرفه ای دارند و در شهرستانهای اردکان ، ابرکوه ، بافق ، تفت ، مهریز و میبد نیز دفتر نمایندگی داریم اما در خاتم و اشکذر باجه فعال است.

فرشید با تاکید بر این که سازمان نظام مهندسی هیچ اهرم اجرایی برای برخورد با تخلفات را ندارد، وظیفه این سازمان را تنها کنترل و نظارت رعایت بر مقرارت ملی ساخت و ساز و گزارش تخلفات به شهرداری برای برخورد اجرایی ذکر کرد.

وی با بیان این که ساخت و ساز اصولی علاوه بر نظام مهندسی اضلاع دیگری مانند شهرداری دارد، از تعامل خوب شهرداری با این سازمان در رابطه با برخوردهای اخیر با ساخت و سازهای غیراصولی در شهر خبر داد.

فرشید ادامه داد: متاسفانه شهروندان رعایت قانون را یک مانع در برابر خواسته‎‎های خود می‎‎دانند و مهمترین راه برای رفع این اپیدمی ساخت و سازهای غیراصولی در شهر، فرهنگ سازی در رابطه با اهمیت ایمن سازی ساختمان‎‎ها در برابر خطرات و خسارات ناشی از بحرانهاست.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زلزله خاموش را آسیب دیگر این ساختمان ها عنوان کرد و گفت: این بحث به مصرف بالای انرژی گفته می شود چون در کشور ما مصرف انرژی چهار برابر کشورهای اروپایی است در حالی که با ساخت ساختمان های مناسب و توجه به الگوهای مصرف می توان از این زلزله بزرگ نیز جلوگیری کرد.


این مسوول یادآور شد: تلاش ما این است که حق مالک را در ساخت و ساز بجا آورده و در ادامه نیز حق مالک را رصد کنیم اما متاسفانه این سازمان اهرم اجرایی ندارد و تنها می تواند به کار ناظر ساختمام نظارت داشته باشد.

فرشید با اشاره به همکاری خوب معاون استاندار و نیز شهردار یزد در اجرای قوانین فنی ساخت و ساز تصریح کرد: در گذشته در یزد مجوزهایی به برخی ساختمانها داده شده که از لحاظ کیفیت بسیار پایین هستند ولی خوشبختانه این موضوع را امروز نداریم و با تخلفات نیز به شدت برخورد شده و در برخی موارد شهرداری اقدام به تخریب نیز می کند.

رییس سازمان نظام مهندسی استان یزد از تشکیل دبیرخانه مصالح استاندارد کشور در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با توجه به اینکه این استان در بخش مصالح ظرفیت مناسبی دارد ، امیدواریم با استقرار این دبیرخانه در این حوزه الگوی کشور شویم.

فرشید افزود: البته در حوزه مصالح ساختمانی قرار شده با همکاری اداره کل استاندارد و بخش های مرتبط مصالح تولیدی رصد شده تا تولیدات خوبی برای استفاده در سراسر کشور داشته باشیم.

این مسئول تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی استان در قریب 40 درصد از پرونده‎‎های خود تخفیف‎‎هایی را لحاظ می‎‎کند که عمده این تخفیفات برای  افراد فاقد تمکن مالی و نیز خانواده شهدا و ایثارگران، پرونده‎‎های مربوط به بافت فرسوده و مسکن‎‎های مهر و همچنین برخی از موارد خاص است.

وی افزود: علاوه بر این نیز امکان تقسیط هزینه‏‏های نظام مهندسی با پرداخت نقدی  30 درصد از هزینه‏‏ها، در 18 تا 24 قسط و گاهاً بیشتر نیز وجود دارد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.