مشاور ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه بر عضویت کشورمان در این سازمان منطقه ای پس از لغو تحریم های شورای امنیت تاکید کرد.

مشاور پوتین: با لغو تحریم های شورای امنیت، ایران به عضویت سازمان شانگهای درمی آید

به گزارش پورتال خبری روسی 'ام.کا.اس' ، آنتون کوبیاکوف مشاور رییس جمهوری روسیه روز چهارشنبه خاطرنشان کرد : با لغو تحریم های شورای امنیت در مورد ایران، این کشور به عضویت سازمان همکاری شانگهای درمی آید. 

وی افزود: در دستور کار اجلاس شانگهای عضویت ایران در این سازمان قرار دارد.

مشاور پوتین گفت: ایران دیر یا زود پس از آن که تحریم های شورای امنیت در مورد این کشور ازمیان برداشته شد به سازمان همکاری شانگهای خواهد پیوست.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون 11 کشور از جمله ایران، سوریه، بنگلادش، مصر، کامبوج و جمهوری آذربایجان درخواست عضویت در سازمان همکاری شانگهای داده اند.

مقام روس همچنین گفت که در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در اوفا موضوعات مروبط به توسعه اقتصادی و مشارکت تجاری و امنیتی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در این اجلاس تصمیم تاریخی برای گسترش سازمان همکاری شانگهای و عضویت کشورهای هند و پاکستان در آن گرفته می شود.

سازمان همکاری شانگهای که از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است، شامل شش عضو اصلی یعنی روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و پنج کشور ناظر یعنی هند، پاکستان، ایران، افغانستان و مغولستان است و بلاروس، ترکیه و سریلانکا شریک گفت وگو هستند. 

اجلاس سازمان شانگهای روز جمعه در اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان روسیه برگزار می شود.

ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.