قدس آنلاین : نشست و هم اندیشی مسوولان فرهنگی با موضوع " افغانستان و تروریسم" در ساختمان جدید خبرگزاری افغان (آوا ) در مشهد , به بهانه گرامیداشت یاد و خاطره شهید خبرنگار و دیپلمات های ایرانی به دست گروهک تروریستی طالبان برگزار شد.

بحران افغانستان همت نخبگان کشور همسایه را می طلبد

 

حجت الاسلام مزاری مسوول دفتر نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی  اجتماعی تبیان با  اشاره به این روز مهم در تقویم مناسبت های افغانستان عنوان کرد: در این روز بی سابقه و کم نظیر هزاران نفر از مردم مظلوم و دیپلمات های کشور ایران در مزار شریف به شهادت رسیدند تا تاریخ این کشور برای همیشه شرمنده این جنایت بماند  
 
وی از افغانستان به عنوان یک کشور بحران زده یاد کرد که قدرت های خارجی همواره به آن نظر داشته اند و گفت: مشرف بودن این کشور به کشورهای همسایه و دسترسی و ارزانی نیروها، بستری برای آموزش نیروهای تروریستی توسط غرب بوده است به طوریکه رشد عبد المالک ریگی به عنوان تروریست و الگوی بدی ها و کشتار و ظلم در این کشور مطرح  باشد.
 
به گفته وی تسلط بر منابع غنی افغانستان و کوبیدن قدرت های اقتصادی که به زودی در عرصه شرق ظهور نیرومندی خواهند داشت و تضعیف چهار قدرت اقتصادی برترنظیر چین روسیه، هند و ایران از مهم ترین  اهداف و دلایلی است که همت غربی ها را برای تسلط بر این منطقه  جزم کرده است و امروز وظیفه روحانیون و اندیشمندان کشورهای همسایه است که دست قدرت های بیگانه را از این کشور قطع کند.
 
مزاری یادآورشد: بحران افغانستان، همت نخبگان و فرهیختگان کشورهای همسایه را می طلبد .دانشمندان و روحانیون و کسانی که در بعد اقتصادی،سیاسی و فرهنگی توانمند هستند نباید ساکت و منتظر بنشینند .
 
*تروریسم فرا منطقه ای شده است
 
 در ادامه خالقیار سرکنسول دولت افغانستان با اشاره به دستاوردهای پدیده شوم تروریسم که فرا منطقه ای شده است عنوان کرد برخی از کشورها برای مبارزه با این پدیده فقط شعارمی دهند در حالی که کشورهایی هم  بر اساس  وظیفه انسانی سعی دارند چهره تروریسم را معرفی کرده و برای سرکوبی آن تلاش دارند.
 
*ما سرنوشتی جدا از هم نداریم  
 
آیت ا.. هاشمی ارزگانی استاد حوزه  و سخنران بعدی مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهید خبرنگار ایران محمود صارمی  عنوان کرد: ریخته شدن خون جمعی از فرزندان این دیار در مزار شریف نشان داد ما سرنوشتی جدا  از هم نداریم و اشتراک ما تنها در دل تاریخ نیست بلکه در حوادث روز هم اتفاق می افتد.ما امروز دوستان مشترک،اهداف و راههای پیش روی مشترکی داریم .
 
ارزگانی با اشاره به اینکه  امروزه افغانستان با چهره جدیدی از تروریسم مواجه است
 
 یادآور شد:طالبان قربانی قدوم داعش در افغانستان شدند و اندک اندک از صحنه این سرزمین محو شدند  اما در تحلیل های امروز باید مقدمات یک مبارزه طولانی و سخت را با چهره جدید تروریسم ببینیم  چرا که ظهور داعش با بینش اسلام گرایی افراطی باعث خدشه دار شدن نگاه بسیاری از کشورها به کشورهای اسلامی شده است که دین مهربانی است و برای  شرافت انسانی جایگاهی عظیم قائل است.
 
وی با اشاره به اینکه طالبان بیشترین ستم را به مردم افغان روا داشتند عنوان کرد: دوران تلخ جدایی ما از حکومت اسلامی توسط این گروه تروریستی ایجاد شد. بدبینی کشورهای جهان با اسلامی که با خون و مبارزه نسبتی ندارد اولین محصول ظهور ترویسم است .
 
*افغانستان پیکره ای از اسلام
 
 در ادامه بصیری پور رئیس شورای عالی استان ها  با اشاره به اینکه  ما به افغانستان به عنوان پیکره ای از اسلام نگاه می کنیم یادآورشد:در تاریخ قبل از اسلام افغانستان از ایران جدا نبوده و رابطه فرهنگی نزدیکی بین ایران و افغانستان وجود داشته و این  پیوند روز به روز عمیق تر شده است
 
وی همچنین اذعان داشت: آمریکا و داعش اسلام انحرافی را جهت می دهند و مردم کشورهای دیگر بی اطلاع  و نا آگاه از این موضوع هستند که این اسلام نیست ، وحشی گری است این جنایت است که خون ملت ها را می ریزد در حقیقت  تروریسم محصول مداخله بیگانگان و تفکرات انحرافی است
 
  بصیری پور یادآور شد: ریشه های بروز و توسعه تروریسم در افغانستان باید شناسایی شود چرا که اگر این ریشه ها شناسایی شود تمام عملکردها خنثی می شود .
 
به گفته وی امنیت و صلح در افغانستان همسو با امنیت و آسایش و صلح د رایران است و وحدت  و یکپارچگی افغانستان آینده روشنی برای این کشور ارمغان خواهد داشت .
 
معصومه فرمانی کیا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.