تولیدکنندگان و صادرکنندگان موز در فیلیپین چشم به بازار ۸۰ میلیونی ایران پس از لغو تحریم ها و حل مشکل انتقال ارز دارند.

تلاش فیلیپین برای صادرات بیشتر موز به ایران

به گزارش ایرنا، روزنامه 'سان استار' فیلیپین روز جمعه نوشت: صادرکنندگان موز فیلیپین انتظار دارند حجم بالاتری از این محصول را در سال جاری میلادی به ایران صادر کنند.
'استفان آنتیگ' مدیر اجرایی انجمن پرورش دهندگان و صادرکنندگان موز در فیلیپین با اشاره به صادرات موز فیلیپین به ایران در گذشته اظهار امیدواری کرد با لغو تحریم های اعمال شده میزان صادرات این محصول به کشورمان به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
وی گفت که ایران سال گذشته با مشکل پرداخت هزینه موز وارداتی به دلیل تحریم ها و بسته شدن حساب های بانکی مواجه بود.
براساس آمار فیلیپین، ایران در سه ماهه نخست امسال سومین مقصد صادرات موز تازه یا خشک شده از داوائو این کشور بود و 8 میلیون و 100 هزار دلار موز وارد کرد.
شهر بندری 'داوائو' فیلیپین با 3 میلیون نفر جمعیت بزرگترین مرکز تولید میوه های گرمسیری بویژه موز است.
ژاپن در این دوره سه ماهه 37 میلیون و 400 هزار دلار موز از فیلیپین وارد کرد و چین با وارد کردن 33 میلیون و 700 هزار دلار دومین واردکننده این محصول از فیلیپین بود.
'استفان آنتیگ' گفت که تقاضای ایران برای واردات موز طی امسال از داوائو فیلیپین 48 میلیون جعبه و با وزن هر جعبه حدود 13 کیلوگرم بود .
براساس این گزارش، ایران در دوران تحریم و در سال 2013 – 2012 در مجموع 6 میلیون و 86 هزار و 499 جعبه موز از داوائو فیلیپین وارد کرد که این میزان درسال قبل از آن 9 میلیون و 524 هزار و 208 جعبه بود.
'علی اصغر محمدی' سفیر ایران در فیلیپین اخیرا در سفر به شهر داوائو ضمن بازدید از مزارع موز و آشنایی با روند کشت، برداشت و صادرات این محصول با دست اندرکاران این صنعت گفت وگو کرد.
ایران بزرگترین بازار صادراتی موز فیلیپین درخاورمیانه است و برغم وجود تحریم های بین المللی بویژه در بخش کشتیرانی، صادرات این محصول غذایی به ایران هیچگاه قطع نشد.
پیوند دیرینه تجاری با بازار ایران موجب ایجاد نزدیکی بین مردم این منطقه فیلیپین با ایران شده است. کشاورزان محروم این شهر که بخشی از منطقه مسلمان نشین میندانائو را تشکیل می دهند اشتغال و معیشت خود را مدیون صادرات محصول موز به ایران می دانند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.