ورود لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، با زنده شدن دوباره پرونده «خون‌های آلوده» همراه بود. دکتر سید کامران سرامی تهیه‌کننده و مشاور پزشکی مستندی در این باره است.

هنوز از شرکت فرانسوی صادرکننده خون‌های آلوده، محصول می‌خریم

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم یک شنبه 18 مرداد ماه، مستند «چند قطره خون» اثر نوید نامور با حضور علاقه مندان و اصحاب رسانه در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اکران شد. در این جلسه دکتر سید کامران سرامی تهیه کننده و مشاور پزشکی این مستند به دلیل بیماری که داشت نتوانست حضور پیدا کند. این پزشک در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم از همکاران خود و وزارت بهداشت خواست که تا زمانی که این شرکت فرانسوی که موجب آلوده شدن هم وطنان ما شده است، غرامت نداده است، از آن خرید نکنند.

سرامی درباره ی این پرونده گفت: شرکت sanofi Aventis نماینده شرکتی فرانسوی در ایران است که این فرآورده های خونی آلوده را وارد کرده است. از آن جا که این شرکت مسئولیت حقوقی شرکت مبدا را بر عهده دارد باید خطاها را هم بپذیرد و غرامت اشتباه خود را بپردازد.وقتی یک محصول خریداری می کنید گارانتی دارد و اگر خراب باشد غرامت داده خواهد شد. مسئولیت حقوقی و اخلاقی آن ها در برابر این اشتباه باید هم به صورت عذر خواهی و هم به صورت جبران مالی خسارت که شامل دیه این افراد است، باشد.

وی ادامه داد : حال باید این سوال را پرسید که با توجه به سابقه این شرکت و نقض عهد آن ها آیا می توان برای خرید دوباره از این شرکت اعتماد کرد؟ آیا اگر اتفاقی این چنین دوباره تکرار شود آن ها مسئولیت پذیر آن خواهند بود؟ من هم به جامعه پزشکی و هم به بیماران پیشنهاد می کنم تا زمانی که آن ها مسئولیت این کار را نپذیرفتند و غرامت ندادند از این شرکت خرید نکنند. البته باید توجه داشت که ما به این موضوع فراجناحی و ملی نگاه می کنیم و صحبتی از اصلاح طلب و اصول گرا نیست.

وی به فعالیت های وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: این پرونده، پرونده ای طولانی مدت است . اکنون وزارت بهداشت می خواهد خسارت قربانیان را از جیب دولت و بیت المال بدهد. آیا بهتر نیست که این شرکت را مجبور به پرداخت غرامت کند؟ البته باید گفت که ما تحریم بودیم و این که این توانایی با توجه به شرایط وجود داشته است یا خیر موضوع دیگری است. اما چیزی که مشخص است این است که تحریم از بین رفته و ما انتخاب های گسترده ای داریم. به نظرم باید از این فرصت استفاده کرد و این شرکت را تحت فشار قرار دهیم تا خسارت خود را بگیریم. اکنون پیشنهاد به وزارت خانه این است که برای خرید خود از شرکت های دیگر استفاده کند تا آن ها مجبور به پذیرش مسئولیت این کار باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.