پروین محمدی: روز گذشته بیش از پانصد نفر از پزشکان، پرستاران، نیروهای بهداشتی درمانی و خدماتی بیمارستان امام رضا(ع) اعضای هیأت علمی، ...

 تلاش برای معرفی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان الگوی جهانی

 اورژانس و سایر مراکز درمانی با حضور معاون درمان دانشگاه در همایش مشارکت همگانی «بهداشت دست با ثبت رکورد گینس» شرکت کردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و رئیس بخش و فوق تخصص عفونی اطفال در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: طرح نمونه پیشگیری از عفونتهای بیمارستانی با شست و شو و ضدعفونی کردن دستها از سال 86 در این بیمارستان به اجرا درآمده و اکنون به منظور رساندن این پیام به سایر همکاران و همه کسانی که با بیمار سر و کار دارند و نهادینه شدن این عمل در بین افراد جامعه (شست و شوی دستها) «همایش همگانی بهداشت دستها» در بیمارستان امام رضا(ع) برگزار شده است.

دکتر حسن اعلمی درخصوص هدف برگزاری این همایش افزود: امروزه عفونتهای بیمارستانی یک معضل جهانی به شمار می‌آید و کشورهای مختلف با توجه به هشدارهای سازمان جهانی بهداشت برنامه‌های گوناگون به منظور پیشگیری انجام داده و طرحهای خود را در زمینه پیشگیری از عفونتهای بیمارستانی پس از اجرا به WHO می‌فرستند تا در صورت تأیید به سایر کشورها فرستاده شود.

دکتر اعلمی به رکورد سال گذشته هنگ کنگ در این زمینه اشاره کرد و گفت: سال 2014 هنگ کنگ با همکاری 277 نفر توانست رکورد ثبت گینس را به دست آورد. آمریکا نیز با همکاری 349 نفر این طرح را اجرا کرد، اما هنوز ثبت گینس نشده است. بنابراین اگر ما بتوانیم با ایجاد همبستگی و تشویق کارکنان مراکز درمانی به ضدعفونی دستها این طرح را در سطح مراکز درمانی با موفقیت اجرا کنیم، با ارسال فیلمها و عکسها و گزارش مستند به سازمان جهانی بهداشت خواهیم توانست رکورد جدیدی به دست آوریم و با ثبت در گینس دانشگاه علوم پزشکی مشهد را به عنوان الگو به سایر کشورها معرفی کنیم.

دکتر اعلمی با اظهار این مطلب که هنگ کنگ توانسته با ارایه مقاله و اجرای طرح ضدعفونی دستها میزان قبولی و پذیرش شست و شوی دست را در مراکز درمانی خود از 70 به 83 درصد برساند، خاطرنشان کرد: هم اکنون پذیرش بهداشت دست در مراکز ما 40 درصد و خیلی پایین است، اما انتظار داریم با برگزاری این همایش و  همکاری کارکنان مراکز درمانی به افزایش چشمگیری در این زمینه دست یابیم، زیرا افزون بر حضور بیش از 500 نفر از کارکنان بیمارستان در محوطه این مرکز درمانی و آشنایی با مزایای شست و شوی دستها می‌توانند این پیام را به بیماران و اطرافیان خود نیز منتقل کنند و با انتقال این پیام به دیگران فرهنگ شست و شوی دست را نه تنها در مراکز درمانی، بلکه در جامعه گسترش دهند.

گفتنی است، این همایش روز گذشته با حضور و شرکت رئیس بیمارستان امام رضا(ع) و معاون درمان دانشگاه به عنوان اولین نفراتی که دستهای خود را با محلول ضدعفونی شست و شو داده و آن را به نفر بعدی منتقل کردند آغاز و به مدت چند ساعت تا آخرین شرکت کننده ادامه داشت، (شرکت کنندگان در صفوف منظم پس از ضدعفونی دستها محلول شست و شو را به نفر بعدی انتقال می‌دادند.)

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.