قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: یک مدرس سطوح عالیه حوزه گفت: گروهی با اشاره به خطبه ۱۳۷ نهج البلاغه و ایجاد یک شبهه بیان می کنند، چون حضرت علی (ع) به مدت دو دهه از پذیرش خلافت خودداری کردند، پس این نشانگر غیر الهی بودن امامت ایشان است؛ که متاسفانه امروزه این شبهات به صورت گسترده در حال فراگیر شدن بویژه در میان قشر جوان کشورهای اسلامی است.

امامت امری الهی است

به گزارش قدس انلاین، حجت الاسلام دکتر سید محمد بنی هاشمی در گفتوگو با خبرنگار ما گفت: یکی از مهم ترین پیام های غدیر این است که امامت امری الهی است و مردم در انتخاب آن نقشی ندارند و این امر محوری ترین باور شیعیان است.

وی با اشاره به خطبه 92 نهج البلاغه بیان داشت: بعضی از شارحین و مفسرین همچون ابن ابی الحدید بر این باورند که شایستگی و اولویت امام علی (ع) در امر جانشینی هیچ جای تردید ندارد، اما در الهی بودن آن شک داشته اند. این گروه همچنین با اشاره به خطبه 137 و ایجاد یک شبهه بیان می کنند، چون حضرت علی (ع) به مدت دو دهه از پذیرش خلافت خودداری کردند، پس این نشانگر غیر الهی بودن امامت ایشان است. متاسفانه امروزه این شبهات به صورت گسترده در حال فراگیر شدن بویژه در میان جوانان کشورهای اسلامی است. اما باید دانست که کلید رد این شبهه در خطبه 136 ذکر شده است.

وی افزود: در این خطبه حضرت می فرمایند: ای مردم من شما را برای رضا و خشنودی خدا می خواهم، اما شما از طلب من، صرفا در پی دستیابی به اهداف مادی و دنیوی خود هستید. بی تردید این گفتار نشانگر اوضاع و شرایط حاکم بر جامعه آن روزگار است که تنها هدف مردم از بیعت با امام علی (ع) دریافت منافع مالی از قِبل ایشان بوده است. از این رو حضرت رغبتی برای بیعت و پذیرش خلافت نداشتند، چراکه رفتار و گفتار این مردم تماما ظاهری بود.

این مدرس سطوح عالیه حوزه خاطرنشان کرد: باید این نکته مهم را در نظر داشت که بنا به اعتقاد شیعی، امام لزومی ندارد که به هر طریقی خود را به منصب امامت برساند. بلکه تنها موظف است خود را به عنوان امام و جانشین برحق معرفی نماید و پس از آن مردم می باید به حمایت از او برخیزند. با این حال، رد کردن بیعت مردم از سوی امیرالمومنین علی (ع)، رد منصب الهیِ امامت محسوب نمی شود، بلکه دلیل آن، آگاهی امام از نیتِ قلبی آن مردم بود.

حجت الاسلام بنی هاشمی بیان داشت: از این رو می توان این عدم بیعت اولیه و عدم رغبت را در حکم اتمام حجتی دانست تا دیگر مردم حرفی برای اعتراض نداشته باشند. با این حال باید دانست که حتی پذیرش بیعت از سوی حضرت علی (ع) به امر الهی بوده نه به خواست مردم. چراکه ائمه هیچ کاری را به غیر از خواست پروردگار متعال انجام نمی دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.