۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
کد خبر: 320948

استان ایلام در غربی ترین نقطه کشور پس از گذراندن یک دوره خشکسالی شدید و کمبود بارش ها، در نخستین روزهای آبان ماه با بارش بی سابقه باران و جاری شدن سیل مواجه شد.در اتفاقی بی نظیر در ۱۰۰ سال گذشته، تنها در ۷۲ ساعت ۳۲۴ میلیمتر باران بارید و باعث جاری شدن سیل، تخریب زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی استان ایلام شد و چهار کشته نیز بر جا گذاشت.

ایلام پس از سیل

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ابرنا، با ورود سامانه بارشی پرقدرتی به آسمان استان، سازمان هواشناسی در اطلاعیه های عمومی و مکاتبه با مسئولان استان اخطارها و هشدارهای لازم در خصوص احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی را صادر کرد.
بارش 280 میلیمتر باران از شامگاه چهارشنبه هفتم تا ظهر پنجشنبه هشتم آبان باعث آبگرفتگی شدید معابر، جمع شدن زباله ها و نخاله های ساختمانی در نهرها و جوی های آب، تخریب و ریزش دیواره مسیل ها، آبگرفتگی منازل و جاری شدن سیل در شهر 220 هزار نفری ایلام شد.
در بازه زمانی 48 ساعته بیش از 324 میلیمتر بارش باران در ایلام ثبت شد و خسارت مالی فراوانی به ابنیه ها، منازل، جاده ها و تاسیسات آب، برق، جاده های عشایری، مخابرات و گاز شهر ایلام و دیگر شهرستان های این استان وارد کرد.
به علت بارش شدید باران تیم های امدادی شهرداری، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، هلال احمر، سپاه، بسیج و مدیریت بحران به منظور امدادرسانی به آسیب دیدگان و بازگشایی مسیرهای ارتباطی در مناطق مختلف شهر ایلام و جاده های مواصلاتی مستقر شدند.
براساس گزارش های دریافتی، دهها مورد واژگونی خودروها، قطع شبکه تلفن همراه و فیبر نوری شهرستان های مهران و دهلران و خسارت به چادرها و تلف شدن دام های عشایری از دیگر پیامدهای این بارش بی سابقه بود.
تخریب و ریزش بخشی از تونل های آزادی، قلاجه، حمیل و راه کربلا و انسداد عرضی جاده ها توسط سنگ، گل و نخاله های ساختمانی، حرکت و تردد وسایل نقلیه در جاده های ایلام را با کندی مواجه کرده است.
گل آلود شدن آب سد ایلام و چشمه های گل کل به عنوان منابع تامین آب شرب شهر ایلام نیز باعث شد 50 درصد مشترکان شهری با قطعی آب مواجه شده و آبرسانی به آنها به وسیله تانکرهای سیار انجام شود.
مسئولان بهداشتی استان نیز به دلیل وقوع سیل در زمینه شیوع بیماری های گوارشی مانند اسهال هشدار دادند و از مردم خواستند حتی الامکان آب جوشیده و بسته بندی شده استفاده کنند.

** تشکیل ستاد مدیریت بحران با حضور استاندار ایلام
در پی وقوع سیل، ستاد مدیریت بحران استان ایلام با حضور استاندار و دستگاه های عضو تشکیل شد و گزارش ها در زمینه های مختلف مقابله، پیشگیری و همچنین برآورد میزان خسارت ها، کمبودها، مشکلات و اولویت ها ارائه شد.
معاون امور عمرانی استاندار ایلام در نشست ستاد مدیریت بحران تاکید کرد: در شرایط کنونی پاکسازی معابر و باز کردن مسیر عبور آب های جاری و نهرها از اولویت کنونی نهادهای مسئول شهر ایلام است.
شاپور پولادی با بیان اینکه تمام تجهیزات و ماشین های بخش دولتی و خصوصی استان باید برای انجام این کار بسیج شوند، ادامه داد: در صورتی که تا قبل از تاریک شدن هوا این کار انجام نشود به طور قطع علاوه بر خسارت های مالی شدید، تلفات جانی نیز خواهیم داشت.
معاون عمرانی استاندار ایلام با بیان اینکه نباید زمان را از دست بدهیم، گفت: باید محدوده شهر ایلام به چند منطقه مختلف تقسیم شده و مسئولیت پاکسازی هر کدام از این مناطق بر عهده دستگاه های اجرایی و امدادرسان از جمله شهرداری، هلال احمر، بنیاد مسکن، بسیج و سپاه قرار گیرد.

** سفر معاون رئیس جمهوری به ایلام
محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، حسین فریدون دستیار اجرایی رئیس جمهوری صبح جمعه از طریق فرودگاه شهدا، وارد استان ایلام شده و از مناطق آسیب دیده شهر ایلام بازدید کردند.

** اهتمام دولت جبران خسارت های سیل به مردم ایلام است
محمدباقر نوبخت در بدو ورود به ایلام در جمع خبرنگاران تاکید کرد: دولت اهتمام دارد خسارت ها به آسیب دیدگان سیل در ایلام در اولین فرصت جبران شود.
وی گفت: با توجه به تاکید رئیس جمهوری در نخستین فرصت برای بررسی وضعیت مناطق آسیب دیده عازم این استان شدیم.
معاون رئیس جمهوری گفت: متاسفانه در این بارندگی ها چند نفر از هموطنانمان کشته و خسارت هایی به زیر ساخت های استان وارد شده که امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران و شورای برنامه ریزی استان ضمن بررسی آخرین وضعیت آسیب دیدگان، تصمیم های مقتضی گرفته خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکید کرد: دولت به جبران خسارت ها به آسیب دیدگان اهتمام دارد و در اولین فرصت برای تحقق این مهم تلاش خواهد کرد.
وی اظهار کرد: از همان نخستین ساعات پس از وقوع سیل و بارش های شدید باران از طریق استاندار در جریان مسائل و مشکلات مردم قرار گرفته ایم.
وی افزود: دولت مصمم است خسارت های وارد شده به مردم در مناطق مختلف این استان را جبران کند و به همین منظور امروز سفری به اتفاق دستیار اجرایی رئیس جمهوری به ایلام داشته و از مناطق آسیب دیده از سیل بازدید خواهیم کرد.
نوبخت همچنین پس از بازدید از منطقه سیل زده بلوار آزادی شهر ایلام تاکید کرد: در جلسه یکشنبه هفته آینده هیات دولت تصمیمات مقتضی برای رسیدگی به مشکلات مردم سیل زده استان ایلام اتخاذ خواهد شد.
وی در جمع اهالی این محل گفت: تیم های فنی ستاد مدیریت بحران و هیات دولت در روزهای آینده برای بازدید از مناطق آسیب دیده از سیل و بررسی خسارت های وارد شده به ایلام اعزام می شوند.

** رئیس جهموری به طور جدی پیگیر وضعیت سیل زدگان است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: از همان لحظات اولیه بروز حادثه سیل در استان ایلام، رئیس جمهوری به طور مرتب وضعیت سیل زدگان را از طریق مسئولان استان پیگیری کرده است.
محمدباقر نوبخت در نشست مشترک شورای بحران و برنامه ریزی استان ایلام اظهار کرد: دکتر روحانی دستور لازم در خصوص رسیدگی به وضع پیش آمده در ایلام را صادر کرده و با توجه به حجم خسارت های وارد شده، از بنده خواستند در سریع ترین زمان پس از حادثه به ایلام سفر کنم.
وی افزود: این واقعه نخستین حادثه طبیعی در کشور نبوده و به طور حتم آخرین آنها هم نیست اما نحوه واکنش به این حوادث طبیعی و عملکرد مسئولان بحران داوری نسبت به خدمات رسانی آنها به آسیب دیدگان را پر اهمیت می کند.
نوبخت با اشاره به بازدید میدانی از مناطق سیل زده و خسارت های وارد شده به تاسیسات زیربنایی و منازل مردم تاکید کرد: خسارت های وارده بسیار زیاد و بالاست و مردم باید دست گرم و پرتلاش دولتمردان تدبیر و امید را کنار خود حس کنند.
سخنگوی دولت یادآور شد: باید تا قبل از پایان امشب نیازهای ضروری سیل زدگان مورد شناسایی قرار گرفته و تامین شود و دستگاه های مرتبط امکانات و تجهیزات خود را برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان بسیج کنند.
وی خواستار تشکیل ستاد ساماندهی مردمی برای رسیدگی به مشکلات آسیب دیدگان شد و گفت: بدون همراهی مردم خدمت رسانی به سیل زدگان زمان بر خواهد بود البته این به معنی عجز و ناتوانی دولت در خدمات رسانی به مردم نیست بلکه نمونه بارز همدلی و همزبانی دولت با مردم است.
نوبخت ادامه داد: دولتی که توانست بحران هسته ای را به خوبی مدیریت کرده و آن را به سرانجام برساند، این بحران های مقطعی و کوچک خللی در اراده و توان خدمتگزاران نظام برای رسیدگی به مشکلات مردم وارد نخواهد کرد.
معاون رئیس جمهوری گفت: امکانات زیرساختی و تجهیزاتی استان ایلام نسبت به دیگر استان ها کمتر است و با بکارکیری تجهیزات دیگر استان ها تلاش می کنیم از آلام و رنج های آسیب دیدگان کم کرده و هرچه سریعتر وضعیت را ساماندهی کنیم.
وی با اشاره به احتمال ادامه بارش ها و کاهش دما تاکید کرد: اسکان اُسیب دیدگان و تامین نیازهای ضروری آنها باید تا امشب انجام شود و در نشست روز یکشنبه هیات دولت شرایط استان ایلام را بطور ویژه مورد ارزیابی قرار داده و اعتبارات مورد نیاز برای جبران خسارت های وارده را تخصیص می دهیم.
نوبخت با قدردانی از تلاش همه ارگان ها و دستگاه های کشوری و لشکری در حادثه سیل اخیر در ایلام افزود: هنوز نتوانسته ایم انتظارات به حق مردم آسیب دیده را تامین کنیم ولی تمام مسئولان و نهادهای اجرایی پای کار هستند تا هرچه سریع تر مشکلات ایجاد شده را برطرف کنیم.
وی یادآور شد: بخشی از کمک دولت به آسیب دیدگان در قالب بلاعوض و بخشی نیز با استفاده از تسهیلات ارزان قمیت جبران خواهد شد.
نوبخت به طرح های در دست اجرای استان ایلام هم اشاره کرد و گفت: با وجود گذشت هشت ماه از سال اعتبارات برخی از طرح ها به صورت 12 ماهه پرداخت شده و دولت با وجود تنگناهای مالی تلاش کرده منابع مورد نیاز برای تکمیل آنها را اختصاص دهد.
سخنگوی دولت اظهار کرد: پیش از این قرار بود بنابر درخواست مسئولان استان به ایلام برای رسیدگی و بازدید طرح های در دست اجرا سفر کنم که بی شک سفر امروز، سفر آینده بنده را تحت شعاع قرار نداده و در هفته های آینده مجدد به ایلام سفر خواهم کرد.
حضور معاون رئیس جمهوری و دستیار اجرایی وی در میان مردم سیل زده ایلام، نوید بخش توجه ویژه دولت مردان به خصوص رئیس جمهوری به مردمان این دیار و برنامه ریزی برای جبران خسارت ها و رفع کاستی ها است.

**سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به ایلام و اختصاص 100 میلیارد ریال اعتبار فوری برای جبران خسارت های سیل
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز بمنظور بازدید از مناطق سیل زده و بررسی آخرین اقدام های انجام شده به استان ایلام سفر کرد.
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: 100 میلیارد ریال اعتبار فوری و ضروری برای جبران بخشی از خسارت های ناشی از وقوع سیل در استان ایلام اختصاص یافت.
اسماعیل نجار روز شنبه در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده شهر ایلام در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 50 میلیارد ریال از این اعتبار به صورت فوری از اعتبارات سازمان مدیریت بحران و 50 میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات تملک دارایی ها اختصاص یافته است.
وی با اشاره به حجم وسیع خسارت های سیل روزهای گذشته در استان ایلام افزود: بخش های زیادی از زیرساخت ها و زیربناهای ایلام بر اثر این سیل تخریب شده است.
نجار با بیان اینکه بارندگی های اخیر یک مزایا خوب هم داشته و اینکه آب مورد نیاز استان ایلام را برای مدت دو سال آینده تامین کرده است، یادآور شد: خسارت های وارد شده به مردم و تاسیسات و زیربناهای استان با تصمیم هیات دولت جبران می شود.
وی با اشاره به تخریب 35 کیلومتر از مسیل های شهر ایلام که در گذشته روی آن برای جاده سازی پوشیده شده بود، تاکید کرد: این مسیل ها قبل از وقوع حادثه ایی دیگر باید بسرعت بازسازی شوند.
معاون وزیر کشور گفت: قرار است در جلسه روز یکشنبه هفته جاری هیات دولت تصمیمات و اعتبارات لازم برای جبران خسارت های وارد شده به این استان اتخاذ شود.

**بازدید رئیس بنیاد مسکن کشور از مناطق سیل زده ایلام
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز از مناطق آسیب دیده از سیل اخیر در شهر ایلام بازدید کرد.
علیرضا تابش با حضور در مناطق مختلف شهر از نزدیک در جریان حجم خسارت های سیل کم سابقه در ایلام قرار گرفت.
استاندار ایلام در جریان این بازدید گفت: بارش های روزهای اخیر که در طول 100 سال اخیر بی سابقه بوده با توجه به اینکه در سه دوره 2 ساعته اتفاق افتاد و در هر دوره بیش از 50 میلی متر باران بارید، خرابی های بسیار سنگیی را در حوزه های مختلف زیرساختی، مسکونی، تجاری، کشاورزی و راه های مواصلاتی به بار آورده است.
محمدرضا مروارید ادامه داد: بر اساس ارزیابی های ابتدایی شش هزار میلیارد ریال تاکنون در حوزه های یاد شده خسارت وارد شده که برای جبران خسارت های سیل ایلام نیازمند نگاه ویژه مسئولان ارشد کشور و اختصاص اعتبارات ملی هستیم.
وی یادآور شد: 35 کیلومتر مسیل ارتباطی مرکز شهر ایلام بر اثر این سیلاب تخریب شده یا در آستانه تخریب قرار دارد که باید در سریع ترین زمان ممکن برای این مشکل چاره اندیشی کرد.
استاندار ایلام تاکید کرد: مسیل ارغوان در حاشیه شهر ایلام حوزه آبریز بیش از 25 هزار هکتار است که در نتیجه سیل اخیر و حجم بسیار زیاد آب، این مسیل جوابگو نبود و میزان زیادی آب با توجه به شیب این منطقه بداخل شهر ایلام وارد شد.
مروارید ابراز امیدواری کرد در نشست هیات دولت اعتبارهای مناسبی برای جبران خسارت های وارد شده و کمک به آسیب دیدگان تصویب و در نخستین فرصت عملیات بازسازی و مرمت مناطق آسیب دیده آغاز شود.

**دستور نایب رئیس مجلس برای پیگیری موضوع سیل ایلام از سوی کمیسیون عمران مجلس
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی از کمیسیون عمران خواست که هرچه سریع تر موضوع خسارات وارده به مردم در سیل ایلام را پیگیری کند.
حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین ابوترابی فرد این مطلب را در پاسخ به تذکر علی محمد احمدی نماینده دهلران عنوان کرد.
نماینده دهلران در تذکری گفت: استان ایلام زیرساخت های ضعیفی دارد که در سیل اخیر ضربه زیادی به تمامی زیرساخت های آن وارد شده است.
وی گفت: البته استان ایلام از نظر زیرساخت بسیار ضعیف است و دولت باید به این استان توجه بیشتری داشته باشد.
علی محمدی با تشکر از رئیس جمهوری به خاطر ماموریت به رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دستیار اجرایی رئیس جمهوری برای بازدید از مناطق سیل زده یادآور شد: ما خواهان توجه دولت همانگونه که به مناطق سیل زده شمالی دارد به استان ایلام هستیم.

** سه هزار دهنه پل در جاده های مواصلاتی استان ایلام آسیب دید
مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: سه هزار دهنه پل در جاده های مواصلاتی این استان در اثر بارش بی سابقه باران هفته گذشته و وقوع سیل دچار آسیب شده و در معرض خطر تخریب قرار دارند.
سید کمال الدین میرجعفریان اظهار کرد: از مجموع شش هزار و 500 دهنه پل موجود در استان، این تعداد پل آسیب دیده که در بارش های احتمالی آینده با خطر ریزش و تخریب مواجه خواهند شد.
وی ادامه داد: بر اثر وقوع سیل، شدت جریان آب عبوری و سقوط سنگ و کلوخ، پایین دست پل ها شسته شده و دیواره های آنها دچار آسیب و تخریب شده است که تعدادی از آنها به مرمت فوری نیاز دارند.
میرجعفریان تاکید کرد: تا زمان اختصاص اعتبارهای مناسب و تعمیر اساسی این پل ها، بوسیله خاکریزی و سنگ ریزی در کنار جاده ها و پل ها، امکان عبور و مرور وسایل نقلیه فراهم شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام افزود: همچنین از مجموع سه هزار و 600 کیلومتر راه در این استان بیش از یک هزار و 700 کیلومتر راه در اثر سیل آسیب دیده و به عملیات ترمیمی نیاز دارد.
وی یادآور شد: بر اساس برآورد انجام شده در مجموع 900 میلیارد ریال برای جبران خسارت، ترمیم راه ها و تعمیر ابنیه راه های استان ایلام نیاز است و عملیات تکمیلی مرمت و بازسازی راه های استان پس از شرایط اضطراری کنونی و فروکش کردن جریان سیلاب ها آغاز می شود.

** تشکیل ستاد بازسازی سیل در ایلام
مدیرکل بحران استان ایلام از تشکیل ستاد بازسازی سیل با مسئولیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این استان خبر داد و گفت: مردم برای برآورد و اعلام خسارت منازل مسکونی دچار آبگرفتگی خود عجله نکنند.
احمد کرمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در پی بارش بی سابقه باران و وقوع سیل، ستاد بازسازی سیل در ساختمان راه و شهرسازی سابق در نزدیکی بیمارستان امام خمینی(ره) شهر ایلام تشکیل و مستقر شده است.
وی ادامه داد: این ساختمان به زودی به امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز تجهیز شده و نحوه مراجعه مردم برای تشکیل پرونده اعلام و برآورد خسارت ها و همچنین نحوه مراجعه و ارزیابی کارشناسان از طریق صدا و سیما و رسانه های گروهی دیگر به مردم اعلام می شود.
مدیرکل بحران استان ایلام گفت: مردم در زمینه برآورد خسارت های سیل به هیچوجه نگران نباشند و نسبت به پاکسازی و لایروبی منازل خود اقدام کنند.
وی افزود: در ارزیابی خسارت ها، مستند سازی مردم از طریق فیلم و عکس ملاک قرار می گیرد و جای نگرانی در زمینه پاکسازی منازل به دلیل ترس از جبران نشدن خسارت ها وجود ندارد.

**استاندار: سیل بیش از 10 هزار میلیارد ریال خسارت در استان ایلام برجای گذاشت
استاندار ایلام گفت: بر اثر بارندگی های شدید هفته گذشته و وقوع سیل در این استان 10 هزار و 500 میلیارد ریال خسارت به بخش های مختلف وارد شده است.
محمدرضا مروارید در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این میزان خسارت براساس برآورد دستگاه های اجرایی استان و اعلام فرمانداران شهرستان های مختلف استان تعیین و به هیات دولت نیز اعلام شده است.
وی افزود: از این میزان خسارت، سه هزار میلیارد ریال مربوط به زیرساخت ها، مسیل ها و تاسیسات زیربنایی شهر ایلام، دو هزار میلیارد ریال مربوط به خسارت های مردم و باقی نیز مربوط به دستگاه های اجرایی استان ایلام است.
مروارید تاکید کرد: هیات دولت در جلسه شب گذشته خود با اختصاص 100 میلیارد ریال از محل اعتبارات مواد (10) و (12) مدیریت بحران کشور برای جبران بخشی از خسارات وارده به این استان موافقت کرد.
وی یادآور شد: بر اثر وقوع سیل هفته گذشته خسارت های زیادی متوجه بخش های مختلف این استان بویژه شهر ایلام وارد شد که امیدواریم با اختصاص اعتبارات بتوانیم نسبت به رفع مشکلات پیش آمده اقدام کنیم.

** 161 هزار تن آوار و گل و لای از معابر شهری ایلام برداشته شد
شهردار ایلام گفت: پس از وقوع سیل هفته گذشته، 161 هزار تن آوار و گل و لای از سطح معابر شهری برداشته شد که در نوع خود عملیاتی با حجم سنگین است.
یزدان قبادیان اظهار کرد: در عملیات آوار برداری و پاکسازی معابر اصلی از وجو گل و لای و پسماندهای ناشی از سیل، 320 نیروی شهرداری شبانه روزی تلاش کردند.
وی با اشاره به اینکه همه معابر اصلی و بلوارهای شهر ایلام پاکسازی کامل شده و هیچ مشکلی برای تردد خودروها و عابران پیاده در این معابر وجود ندارد، افزود: 384 دستگاه کامیون برای این منظور بکارگیری شد.
قبادیان تاکید کرد: برای این منظور علاوه بر استفاده از تجهیزات شهرداری و خدمات شهری، از توان و ظرفیت ماشین آلات بخش خصوصی و خیران و شرکت های راهسازی نیز برای این منظور استفاده شده است.
شهردار ایلام گفت: هنوز معابر فرعی و کوچه های شهر پاکسازی نشده ضمن اینکه شهرداری برای انجام این امور نیازمند همکاری و مشارکت مردم است و به تنهایی توان انجام این کارهای باقی مانده را ندارد.
وی با بیان اینکه امکانات و توان شهرداری ایلام در همین حد و ظرفیت است، اضافه کرد: شهروندان به عنوان باوزی پر توان شهرداری می بایست ما را در انجام عملیات پاکسازی معابر و خیابان های فرعی و کوچه ها یاری کنند.
قبادیان افزود: مهمترین بخش کار شهرداری پاکسازی و آوار برداری از مسیر مسیل ها و سیل بندهای شهر ایلام است که مسیر را برای جریان آب باز کند تا در صورت بارش شدید باران در روزهای آینده، مشکلی این چنین نداشته باشیم.
وی اظهار کرد: 36 کیلومتر از مسیل ها یا تخریب شده یا در معرض تخریب بوده و یا بدون استحکام هستند و در آینده اصلی ترین کار شهرداری ایلام بازسازی این مسیل ها و سیل بندها برای پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار است.
وی یادآور شد: اکنون باید گروه هایی را در این 35 نقطه از این مسیر که حادثه ساز است مستقر کنیم تا در صورت بارندگی آخر هفته جاری(هواشناسی پیش بینی کرده در سه روز آخر هفته جاری نیز بارش باران مناطق مختلف استان ایلام را در بر گیرد) بسرعت مسیل ها را پاکسازی و شرایط را برای عبور سیلاب ها فراهم کنند.
شهردار ایلام با بیان اینکه تهدید سیل بندهای شهر نباید فراموش شود، تاکید کرد: منابع مالی شهرداری برای بازسازی و مرمت این مسیل ها و سیل بندها کافی نیست و امیدواریم با عنایت مسئولان ارشد استان از محل کمک های دولتی و اعتبارات ملی بتوانیم برای رفع مشکلات این بخش استفاده کنیم.

**آب سد ایلام در آستانه سرریز شدن
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام گفت: با افزایش انتقال آب به سد ایلام، هم اکنون 59 میلیون متر مکعب آب پشت این سد ذخیره شده و ظرفیت آن طی بارندگی های پیش رو تکمیل و سرریز خواهد شد.
ذوالفقار مهدیزاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میزان حجم آب سد ایلام 'چم گردلان' تا پیش از بارندگی 10 روز پیش، 36 میلیون متر مکعب بود که در پی بارش های کم سابقه این حجم هم اکنون به 59 میلیون متر مکعب رسیده است.
وی حجم سد ایلام را 63،5 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: یک متر و 80 سانتی متر ارتفاع تا پر شدن سد وجود دارد که با بارندگی های پیش رو، حجم آب سد تکمیل و سرریز خواهد شد.
مدیر عامل آب منطقه ای استان ایلام میزان ورودی آب سد را در ابتدای فصل آبی تاکنون بیش از 24 میلیون متر مکعب اعلام کرد و یادآور شد: میزان آب ورودی به سد ایلام در بارندگی های معمولی حدود یک میلیون متر مکعب در شبانه روز است که تنها در بارندگی های دو هفته گذشته 10 میلیون متر مکعب آب به حجم آب سد اضافه شد.
مهدیزاده با اشاره به وضعیت آبی سد دویریج در دهلران نیز گفت: میزان حجم نهایی این سد 200 میلیون متر مکعب است که در ابتدای فصل آبی تاکنون بیش از 30 میلیون متر مکعب آب وارد این سد شده است.
وی تاکید کرد: حجم آب سد دویرج تا پیش از بارندگی اخیر نزدیک به 58 میلیون متر مکعب بود که در پی بارش های کم سابقه این میزان هم اینک به 88 میلیون متر مکعب رسیده است.
وی همچنین در خصوص سد سیمره نیز اظهار کرد: طی سه روز گذشته تاکنون 149 میلیون متر مکعب آب وارد این سد شده که با این میزان بارندگی حجم ذخیره آب سد سیمره از 890 میلیون متر مکعب به یک میلیارد و 30 متر مکعب رسیده است.
مدیر عامل آب منطقه ای ایلام به وضعیت سد کنگیر ایوان نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به الزاماتی که در آبگیری این سد وجود دارد هم اکنون دریچه این سد باز است که طی هفته آینده بسته و بتدریج آبگیری خواهد شد.

** سفر نماینده ویژه رهبر معظم انقلاب به ایلام
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر کشور به عنوان نماینده ویژه رهبر معظم انقلاب برای بازدید از مناطق سیل زده و دیدار با مردم و مسئولان استان به ایلام سفر کرد.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی در بدو ورود به ایلام با ابلاغ پیام همدردی و دلجویی معظم له به مردم استان ایلام و ابراز تاسف از وقوع سیل کم سابقه در این استان، گفت: مسئولان کشوری و استانی در حد توان خود سعی کردند با ارائه خدمات بخشی از آلام و نگرانی مردم آسیب دیده را کم کنند.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی در جمع خبرنگاران ایلام اظهار کرد: در این سفر تلاش داریم در حد امکان در سرعت بخشی به ارائه خدمات و کمک رسانی به آسیب دیدگان کمک کنیم.
نماینده ویژه رهبر معظم انقلاب در نشست ستاد مدیریت بحران استان ایلام اظهار کرد: از اوایل صبح امروز نشست های متعددی با مسئولان استان در خصوص خسارت های وارد شده از سیل داشته و بازدیدهایی نیز از مناطق آسیب دیده انجام داده ایم.
وی افزود: خسارت های وارد شده بویژه در حوزه زیرساخت ها بسیار بالاست و با اعتبارات استانی و کنونی جبران این خرابی ها زمان بر خواهد بود.
حجت الاسلام معزی در بازدید از مناطق سیل زده ایلام یادآور شد: مجموع بودجه امسال استان 2 هزار میلیارد ریال است که بر اساس ارزیابی مسئولان تنها در اثر این سیل ویرانگر پنج برابر بودجه تمامی ارگان و دستگاه های اجرایی یعنی حدود 10 هزار میلیارد ریال خسارت ایجاد شده است.
وی تاکید کرد: گزارش جامع و کاملی از وضعیت استان و حجم خسارت های به بار آمده به رهبر معظم انقلاب تقدیم خواهد شد و امیدواریم با توجه به محبت و توجه ویژه معظم له به مردم استان اعتبارات مناسبی برای جبران بخشی از خسارت ها اختصاص یابد.
حجت الاسلام معزی با قدردانی از زحمات و تلاش های تمامی دستگاه های اجرایی در خدمات رسانی به آسیب دیدگان اضافه کرد: هلال احمر در رسیدگی به مشکلات سیل زدگان پیشتاز بود و توانسته است خدمات شایان توجهی را به مردم استان ایلام ارائه دهد.
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر گفت: مردم استان ایلام و بویژه آسیب دیدگان ضمن حفظ آرامش، صبر و طمانینه مطمئن باشند مسئولان استان و کشور تمام توان خود را برای جبران خسارت های آنان به کار خواهند بست و تلاش خواهیم کرد در کوتاه ترین زمان ممکن از آلام و نگرانی های آنان بکاهیم.
وی لزوم بهره گیری از توان و امکانات خیرین را برای جبران خرابی های ایجاد شده مورد تاکید قرار داد و افزود: جامعه خیرین کشور همواره نشان داده اند در این امور پیشتاز هستند.
حجت الاسلام معزی گفت: همچنین برای تامین وسایل و امکانات 300 خانواری که در این حادثه طبیعی اثاثیه خود را از دست داده اند می توان با صاحبان کارخانجات صحبت و از توان آنان برای تامین نیاز این خانوارها استفاده کرد.
استاندار ایلام نیز در این نشست از توجه ویژه رهبر معظم انقلاب برای معرفی نماینده ویژه به منظور بازدید از مناطق آسیب دیده از استان قدردانی کرد و گفت: محبت و عاطفه دو طرفه و بسیار عمیقی میان مردم ایلام با رهبری وجود دارد و همین موضوع باعث شد معظم له پس از پایان جنگ تحمیلی نخستین استانی که برای دیدار انتخاب کنند، ایلام باشد.
محمدرضا مروارید ابراز امیدواری کرد با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین معزی گزارش کامل و جامعی از مشکلات ایجاد شده در اثر سیل به رهبر معظم انقلاب منتقل و زمینه جبران آنها با نگاه ویژه معظم له فراهم شود.
اکنون هشت روز از وقوع سیل بی سابقه ایلام می گذرد و با صاف شدن آسمان و پایان فعالیت های امدادی در کنار پایداری و تثبیت وضعیت جوی، به تدریج اوضاع و احوال این استان و جریان زندگی رو به عادی شدن می رود.
با وجود گذشت چندین روز از این حادثه ویرانگر در استان، همچنان آثار و بقایای خرابی ها و خسارت های ناشی از سیل در مناطق مختلف شهر ایلام خودنمایی می کند.
دستگاه های مختلف خدمات رسان به ویژه شهرداری، شرکت آب و فاضلاب، سپاه امیرالمومنین (ع)، هلال احمر و دیگر نهادهای دست اندرکار هر یک بر اساس شرح وظیفه و تقسیم بندی های صورت گرفته در نقاط مختلف شهر مشغول پاکسازی گل و لای و خارج کردن لجن و آب از منازل آسیب دیدگان هستند.
با عادی شدن شرایط و اوضاع و احوال استان و با توجه به حجم خسارت ها، مردم ایلام انتظار دارند که دولت مردان با شتاب در راستای جبران آسیب ها و تامین مالی خسارت ها وارد عمل شوند.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.