وزیر بهداشت قرقیزستان با اشاره به موفقیت های ایران در حوزه بهداشت و درمان، اظهار داشت: وزارت بهداشت ایران تلاش های زیادی داشته و شاهدیم که ایران از نظر توریسم درمانی رتبه اول منطقه را دارد.

ایران در توریسم درمانی رتبه اول منطقه را دارد
به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگاران جوان، دکتر تالانت باتیر علی اف شب گذشته در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک با دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت کشورمان، با بیان اینکه قرقیزستان خواستار استفاده از توان پزشکی ایران به ویژه در حوزه پیوند شد و گفت: ما مشتاقیم که از تجربه بخش دولتی و خصوصی ایران در کشورمان بهره ببریم.
وی با بیان اینکه دنیا در توسعه علم پزشکی مدیون ایران است، تصریح کرد: با وجود اینکه بین کشور قرقیزستان و ایران مرز سیاسی وجود ندارد اما هیچ مرز پزشکی وجود ندارد.
وزیر بهداشت قرقیزستان هدف خود از سفر به ایران را برطرف کردن مشکلات شهروندان کشورش عنوان و گفت: علاوه بر حل مشکلات، امیدواریم بتوانیم در حوزه های بهداشت، آموزش پزشکی و دوره های تخصصی به ویژه پبوند، چشم پزشکی و قلب همکاری داشته باشیم.
وی گفت: زیان مردم تاجیکستان در همسایگی کشور ما فارسی است که نشانگر رواج این زیان در دوره های گذشته در منطقه ای وسیع دارد و به دلیل اینکه ریشه پزشکی به ایران بر می گردد دنیا به کشور شما احترام می گذارد و دلیل انتخاب ایران برای همکاری نیز تاریخچه قوی در حوزه پزشکی است.
دکتر باتیر علی اف با بیان اینکه امیدوارم در روابط بین دو کشور شاهد نوشته های کمتر و عمل بیشتر باشیم، به دشوار بودن تشریفات و پیچیدگی های اداری معمول اشاره کرد.
وزیر بهداشت قرقیزستان تصریح کرد: به تازگی کشور ما به اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیوسته و فرصت خوبی برای ایران فراهم است تا از طریق همکاری با ما بتواند روابط خوبی با کشورهای عضو این اتحادیه برقرار کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تجربه ایران در درمان دیابت را بسیار ارزنده خواند و گفت: قبل از سفر، متوجه شدم که علیرغم تحریم ها علیه کشور شما اما ۴۰۰ کار تحقیقاتی معتبر در خصوص دیابت در ایران انجام شده که موفقیت بسیار بزرگی برای نظام سلامت ایران است.
وزیر بهداشت قرقیزستان با اشاره به شیوع سرخک در این کشور، اظهار داشت: اولین کشوری که در خصوص بیماری سرخک به ما پیشنهاد همکاری داد ایران بود و امیدوارم در آینده بتوانیم از تحریبات ارزنده ایران در قرقیزستان استفاده کنیم.
وی همچنین خاطر نشان کرد: در کشور ما بازار دارویی و واکسن وضعیت مناسبی ندارد که بازار کشور ما به روی شما باز است.
دکتر باتیر علی اف با بیان اینکه دولت قرقیزستان ۱۰۰ درصد هزینه داروهای دیابت را پرداخت می کند، اضافه کرد: در تأمین بودجه برای بیماران دیابتی مشکلات زیادی داریم و خواهان استفاده از توان علمی و دانشمندان ایرانی هستیم.
وزیر بهداشت قرقیزستان در پایان با اشاره به کوهستانی بودن این کشور، تصریح کرد: تنها ۵ درصد از کشور ما دشت است و سایر نقاط آن کوهستانی هستند بنابراین از ایران می خواهیم که در زمینه خدمات سیار پزشکی به ویژه در مناطق روستایی به ما کمک کند.
 
۲۵ هزار پایگاه، مرکز و خانه بهداشت در ایران فعال هستند
دکتر سید حسن هاشمی شب گذشته در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک حوزه سلامت با وزیر بهداشت قرقیزستان، از وجود ۹۱ دانشکده پزشکی در کشور خبر داد و گفت: ۹۶ درصد داروی مورد نیاز در کشور در داخل تولید می شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ بیمار ایرانی برای اقدامات تشخیصی، درمانی و جراحی نیازی به مراجعه به خارج از کشور ندارد و پیشرفت های پزشکی اخیر ایران علاوه بر پاسخ به نیازهای هموطنان ما، توانسته توریسم سلامت را نیز جذب کند.
وزیر بهداشت به تجربه های مفید و موثر بیش از ۲۵ ساله در حوزه پیوند اشاره کرد و گفت: انواع پیوند ها مانند قلب، کبد، کلیه، روده، لوزالمعده و پانکراس در ایران انجام می شود.
دکتر هاشمی بخشی از وضعیت بهداشتی موجود در ایران را اینگونه تشریح کرد: واکسن مورد نیاز کشور در انستیتو پاستور ایران با قدمت بیش از ۱۰۰ ساله تأمین می شود همچنین حدود ۲۵ هزار خانه، مرکز و پایگاه بهداشت در کشور و به ویژه در نقاط روستایی و حاشیه شهرها فعالیت دارند که تقریبا شبکه بهداشت کاملی است تا سلامت ایرانیان را تحت نظر داشته باشیم.
وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: شرکت های زیادی در حوزه تجهیزات پزشکی در بخش خصوصی در ایران فعال هستند که بخشی از تولیدات آنها نیز به خارج از کشور صادر می شود.
دکتر هاشمی آمادگی کامل وزارت بهداشت را به منظور همکاری در حوزه های آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان با قرقیزستان اعلام کرد و گفت: در حوزه اقتصادی نیز می توانیم در چارچوب سازمان اکو همکاری های خوبی در حوزه اقتصاد سلامت داشته باشیم.
وزیر بهداشت افزود: ما آمادگی های کامل همکاری در حوزه آموزشی و پژوهشی و رفت و آمد دانشجویان و متخصصان در دوره های کوتاه مدت و بلند مدت را داریم.
دکتر هاشمی ادامه داد: امیدوارم هیات های دو کشور به سرعت راهکارهای عملی توسعه مناسبات در حوزه های آموزش، خدمات درمانی، دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن را مشخص کنند.
در این دیدار، دکتر دیناروند معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو، دکتر قانعی راد رییس انستیتو پاستور، دکتر اسدی لاری مدیر امور بین الملل وزارت بهداشت و جمعی از مدیران قرقیزستانی حضور داشتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.