قدس آنلاین: یکی از پرسشهای رایج در کشورهای اروپایی این است که چرا حرکتهای گسترده‌ کشف حجاب و حجابزدایی، از سوی عوامل وابسته به استعمارگران، در ایران با شکست مواجه شده است؟

چرا حرکتهای گسترده‌ کشف حجاب در ایران ناموفق است؟

به گزارش قدس آنلاین، باید دانست که در این باره حداقل سه علت مهم برای شکست حرکت‌های حجاب زدایی در کشورهای اسلامی میتوان ذکر کرد.

1. فطری بودن حجاب
به نظر میرسد که عامل اصلی گرایش انسانها، مخصوصاً زنان، به حجاب و پوشش، تأمین یک نیاز فطری و درونی به نام حیا و شرم است. شرم، یکی از صفات مخصوص انسان است و انسان تنها حیوانی است که اصرار دارد، دست کم، بعضی از اندامهای خود را بپوشاند. پروفسور اسوالد شوارتز، طبیب و روان‌شناس اتریشی، در کتاب روان‌شناسی جنسی درباره‌ی احساس شرم در انسانها مینویسد: علاوه بر مردم‌شناسی، تجزیه و تحلیل روان‌شناسی نیز ثابت میکند که احساس شرم، یکی از صفات عمده‌ نوع بشر است. هیچ قبیله‌ اولیه ای، هر قدر هم بدوی بوده باشد، شناخته نشده است که از خود، شرم بروز ندهد و بچه های کوچک نیز شرم دارند. در طی دوران رشد بشر و هم‌چنین در خلال رشد افراد، بر وسعت موضوعاتی که مورد حمایت شرم قرار میگیرند افزوده میشود. حمایت، وظیفه‌ مخصوصی است که به عهده‌ شرم گذارده شده است. کاملاً معلوم است که شرم، قبل از همه چیز از اعضای تناسلی و وظایف آنها حمایت میکند. ادعای پیش‌رفت و مدرنیزم خرقه ای بر تن بیخبری از ارزش‌های اساسی است و شرم، نخستین قربانی این گمراهی اخلاقی است؛ مثلاً نهضت اعتقاد به برهنگی، نمونه‌ وحشتناکی از این ادعاست.
علاوه بر مطالعات مردم‌شناسی و روان‌شناسی جنسی، از مطالعات تاریخی نیز بدست می آید که انسان در هیچ مقطعی بدون پوشش زندگی نکرده و این مطلب حاکی از وجود شرم و حیای ذاتی انسان است. از آیات مربوط به خلقت حضرت آدم و حوا نیز فطری بودن پوشش و حجاب استفاده میشود. خداوند در قرآن به انسانها هشدار میدهد که مواظب باشند مبادا همان گونه که فتنه و فریب شیطان باعث برهنگی آدم و حوا گردید، موجب فریب و برهنگی آنان نیز بشود: یا بَنِی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما.قرآن همچنین از وسوسه‌ی شیطان برای برهنگی آدم و حوا خبر میدهد: فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطانُ لِیُبْدِیَ لَهُما ما وُرِیَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما؛ و بالاخره قرآن از کارایی وسوسه‌ شیطان نسبت به آدم و حوا و خوردن از شجره‌ ممنوعه و در نتیجه، آشکار شدن زشتیهای آدم و حوا و اقدام آن دو به پوشاندن بدن خود با برگ درختان خبر میدهد: فَدَلاَّهُما بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما وَ طَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ.
از تعابیر «یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما» و «لِیُبْدِیَ لَهُما ما وُرِیَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما» در آیات فوق به روشنی استفاده میشود که انسان قبل از ارتکاب خطا در بهشت دارای پوشش بوده است؛ همچنین از تعبیر «طَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ» نیز استفاده میشود که به دلیل برخورداری آدم و حوا از حیا و شرم فطری، پس از برهنه شدن، فوراً بدن خود را با برگ درختان پوشاندند.
البته، علاوه بر عامل فطری که در پیدایش اصل پوشش دخالت اساسی داشته است، عوامل دیگری، مثل محفوظ ماندن بدن از سرما و گرما، گرایش به تجمل و زیبایی، شرایط محیطی، جغرافیایی، قومی و... در پیدایش تعدد و تنوع و مدل‌های مختلف پوشش مؤثر بوده اند.
2. دینی بودن حجاب
حجاب یکی از احکام مسلم دین اسلام است که اصل آن از ضروریات می باشد و آیات و روایات فراوانی بر آن دلالت دارد. بنابراین، به دلیل شدت وضوح دینی و شرعی بودن حجاب و پوشش، نیازی به بحث درباره‌ آن نیست. همین دینی بودن حجاب باعث شده تا در تاریخِ مبارزه با حرکت‌های حجاب زدایی، روحانیت و عالمان دینی، در صف نخست این گونه مبارزات قرار داشته باشند. در قضیه‌ کشف حجاب به وسیله‌ی رضاخان، عالمان دینی و حوزه های علمیه، به دو صورت علمی و عملی با آن مبارزه نمودند. مواجهه‌ علمی عالمان دینی در نگارش مقالات، رساله ها و کتاب‌های علمی در تبیین حجاب و فلسفه و فواید آن تبلور یافت. مواجهه‌ عملی عالمان دینی در تحمل زندانها، شکنجه ها و تبعیدها تحقق یافت که یکی از نقطه های اوج آن، ماجرای مسجد گوهرشاد مشهد مقدس است.
3. آگاهی زنان و دختران از فواید حجاب
بدون تردید، بین آگاهی و اعتقاد بیشتر و عمیقتر زنان نسبت به فواید حجاب و پوشش و رعایت بیش‌تر حجاب توسط آنها، رابطه‌ مستقیمی وجود دارد که نمونه‌ بارز آن را در حجاب حضرت فاطمه‌ زهرا (س) و دیگر زنان اهل بیت (ع) و اصرار آنان بر حفظ حجاب در شرایط سخت اسارت و اعتراضهای افشاگرانه آنها در مقابل هتاکی های مخالفان اهل بیت (ع) میتوان مشاهده نمود. نقش آگاهی زنان نسبت به فواید و فلسفه‌ حجاب، در مقابله با نقشه های حجاب زدایی استعمارگران در مبارزه‌ مردم الجزایر با دولت استعمارگر فرانسه و هم‌چنین مقاومت دانشجویان دختر محجبه در مقابل مقررات ضد حجاب حکومت لائیک ترکیه نیز، قابل توجه است. جلوه دیگر تأثیر آگاهی زنان بر علیه بی حجابی، قیام زنان آگاه ایرانی در مقابل کشف حجاب رضا خان است. امام خمینی (ره) در این باره فرموده اند: زنهای ایرانی هم قیام کردند بر ضدش و تودهنی به او زدند که ما نمیخواهیم این طور چیزی (کشف حجاب) را.
البته مقاومت زنان آگاه و عفیف ایرانی در مقابل نقشه های استعمارگران، حتی قبل از واقعه‌ کشف حجاب رضاخان نیز سابقه داشته است. یکی از نویسندگان خارجی در تمجید از ایستادگی زنان با حجاب ایرانی در مقابل استعمارگران نوشته است: درود و عزت بی‌حد، به زنان روبسته‌ ایران باد. وی به عزم ثابت سیصد زن شجاع اشاره میکند که با چادر سیاه و نقاب سفید، در حالی که بسیاری از آنان در زیر لباس طپانچه داشتند، به مجلس رفتند تا نمایندگان از تسلیم کشور به بیگانگان احتراز نمایند. به اعتراف این نویسنده‌ آمریکایی، آن بانوان شجاع اعلام داشتند که اگر وکلای مجلس بخواهند در حفظ شرف و عزت ایران تسامح به خرج دهند و یا تردید نمایند، هم آنان و هم شوهران و فرزندان خویش را خواهند کشت، تا لااقل اجسادشان گواهی بر شرف ایرانی باشد.
یکی از نویسندگان داخلی نیز درباره‌ رابطه‌ حجاب و آگاهی زنان و نقش آن در خنثی کردن توطئه های استعمار غربی مینویسد: حجاب متعلق به نسل آگاهی است که به پوشش اسلامی بر میگردد، این نسلی است که با این پوشش اسلامی میخواهد به استعمار غربی و به فرهنگ اروپایی بگوید: پنجاه سال کلک زدی، کارکردی، نقشه کشیدی که مرا فرنگی مآب کنی، من با این لباس به تو میگویم نه و به تمام پنجاه سال کارت فاتحه میخوانم.

منابع:

1-حداد عادل، فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی: 68.
2-مهریزی، حجاب: 20.
3-قمی، نفس المهموم: 254.

4-امام خمینی، صحیفه‌ نور، ج 2: 30.
5-مورگان شوستر، اختناق ایران: 241.

*مهدی ‌زاده، حجاب ‌شناسی چالش ‌ها و کاوش ‌های جدید: 16-18.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.