قدس/ طیبه مروت : در میان همه جنجال های منطقه غرب آسیا و در موج آدم کشی که عربستان و تروریست های وابسته به این کشور راه انداخته اند ترکیه هم در حال قلع و قمع کردهای این کشور است و از فضای پر از خشونت موجود استفاده می کند تا خبرهای این کشتارها کمتر به چشم دیده شود.

 رفتار ترکیه در راستای اهداف آمریکا و ناتو است

در درگیریهای اخیر هم ارتش ترکیه اعلام کرده است که 300 نفر از کردهایی که عضو پ ک ک هستند را کشته است. بر اساس اعلام ارتش ترکیه این افراد در سه منطقه در جنوب شرقی این کشور کشته شده اند.
بر اساس آمار منتشر شده توسط ارتش ترکیه، ۱۷۹ نفر از کشته شدگان در استان سینارک، ۷۲ نفر در سیلوپی، و ۵۵ نفر دیگر در منطقه «سور» استان دیاربکر در درگیری با نیروهای امنیتی ترکیه کشته شده اند.
ارتش ترکیه اشاره ای به این نکته که این تعداد از نیروهای پ ک ک در چه بازه زمانی کشته شده اند نکرده است.
بر اساس اعلام ارتش، نیروهای امنیتی همچنین موفق به از بین بردن وسایل انفجاری در این سه منطقه شده اند.
علاوه بر این موارد، یک مدرسه که از سوی پ ک ک برای آموزش نیرو مورد استفاده قرار می گرفت نیز منهدم شده است.

  نگرانی‏های روسیه
ترکیه از ماه دسامبر عملیات نظامی خود علیه پ ک ک را شدت بخشیده و بر اساس آمارهای موجود با شدت گرفتن این عملیات نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود در مرز ترکیه و عراق شده اند.
با این حال اعتراض ها علیه دولت مرکزی همچنان در شهرهای کردنشین ادامه دارد و وزارت خارجه روسیه هم بتازگی خواستار حل و فصل سیاسی اختلافات دولت ترکیه و کُردهای این کشور شد.
در بیانیه وزارت خارجه آمده است: ما نگرانی شدید خود را از تشدید درگیری ها در مناطق جنوبی ترکیه که به دلیل عملیات نظامی مکرر ارتش این کشور علیه کُردها به وجود آمده است، اعلام می کنیم.
این بیانیه می افزاید: حل مسائل مرتبط با کردها نیازمند ورود به عرصه سیاسی است. استفاده از خشونت در درگیری های داخلی ممکن است به ایجاد قربانیان بیشتری منجر شده و تنش های موجود را بیشتر کند.  حزب کارگران کردستان در سال 2013 میلادی پس از 35 سال مبارزه مسلحانه برای کسب استقلال از آنکارا، اقدام به امضای توافقنامه صلح با دولت ترکیه کرد.  دکتر محمود محمدی، کاردار سابق ایران در ایتالیا با اشاره به اینکه کردها یکی از جریان های قوی سیاسی ترکیه است، گفت: جنگ خشونت آمیز دولت ترکیه با کردها، استراتژی دولت اردوغان برای ایجاد ثبات در ترکیه است. از طرف دیگر اردوغان می خواهد مجری اهداف ناتو در منطقه باشد.
سخنگوی سابق وزارت خارجه، افزود: اردوغان برای دستیابی به اهدافش، کردها را به سمت مرز عراق هدایت می کند و با همین هدف اخیرا نیروهای ارتش را به منطقه کرد نشین عراق فرستاد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه این راهبرد دولت اردوغان، یک راهبرد ژئوپلتیکی امنیتی است که به وسیله ناتو وترکیه هدایت می شود، تصریح کرد:  به همین دلیل است که علی رغم همه خشونت هایی که علیه کردهای ترکیه رخ می دهد، هیچ گونه
موضع گیری از ناحیه کشورهای عضو ناتو دیده نمی شود.
این تحلیلگر مسایل سیاسی با تاکید
بر  اینکه کشتار کردهای ترکیه سناریوی ملی نیست، گفت: آنچه برای کردها در ترکیه اتفاق می افتد، یک سناریوی معین برای دولت ترکیه به عنوان کشور هم‏پیمان ناتو است تا کردها را به مرزهای پیرامونی بخصوص در عراق هدایت کنند. وی در ادامه به سیاست اردوغان در اسکان کردها در خاک عراق اشاره کرد و اظهار داشت: هدف ترکیه تجمع کردها در عراق است تا  اگر خواسته ای برای تشکیل کشور مستقل دارند بیرون از مرزهای ترکیه باشد، کمااینکه کردستان عراق هم همین مسیر را طی می کند و می تواند پناهگاه خوبی برای کردهای ترکیه هم باشد.

 سناریوی پیچیده اردوغان
دکتر محمدی تضعیف کردها توسط اردوغان را سناریوی پیچیده دولت ترکیه عنوان کرد و افزود: آنچه برای کردهای ترکیه در حال رخ دادن است، تنها یک درگیری داخلی ساده بین دولت و بخشی از شهروندان نیست و اردوغان به دنبال اهداف پیچیده تری است.
کاردار سابق ایران در ایتالیا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر رابطه این اقدام اردوغان با تجزیه عراق که آمریکا به دنبال آن است، اظهار داشت: اقدامات دولت اردوغان در منطقه مانند سیاست یک بام و دوهوا با داعش و ورود به خاک عراق، بدون پشتوانه ناتو امکان پذیر نیست و قطعا رفتار خشونت آمیز با کردهای ترکیه و هدایت آنها به مرزهای عراق در راستای اهداف آمریکا و ناتو  در منطقه از جمله تجزیه عراق است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.