چین از مخالفان دولت سوریه خواست برای حل سریع تر بحران این کشور بدون هیچگونه پیش شرطی فورا با دولت دمشق وارد گفت وگو شوند.

چین از مخالفان سوری خواست بدون هیچ پیش شرطی وارد گفت وگو با دولت شوند

به گزارش قدس انلاین به نقل از ایرنا، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در ملاقات با «خالد خوجه» رئیس گروه موسوم به «ائتلاف مخالفان سوریه» این مطلب را عنوان کرد و گفت که برای حل مشکلات پیش روی مردم سوریه، گفت وگوی این گروه با دولت از هر حیث ضروری است.
سفر سه روز پیش هیاتی از مخالفان دولت سوریه به چین پس از آن صورت می گیرد که «ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه نیز دو هفته پیش در صدر هیاتی، سفری به شهر پکن پایتخت چین داشت.
وزیر امور خارجه چین در این دیدار خاطرنشان کرد که این ائتلاف باید از تلاش های سازمان ملل برای برقراری صلح در سوریه با پیشبرد گفت وگوها همکاری کند.
وی در ملاقات پنجشنبه شب با اشاره به اینکه باید برای حل و فصل بحران از هر تلاش سیاسی حمایت و رهیافت سیاسی را به پیش سوق داد، گفت که چین در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی چین به «خالد خوجه» رهبر این گروه گفت که ما انتظار داریم مخالفان و حکومت سوریه به تبادل دیدگاه بپردازند و در چارچوب برنامه صلح سازمان ملل هر تلاشی را صورت دهند تا همزمان با ارتقای اعتماد متقابل و تحکیم روابط طرفین، راه حل های قابل قبولی برای بحران پیدا شود.
وزیر امور خارجه چین گفت که «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه نیز در سفر اخیر خود به پکن بارها بر پیروی از برنامه گفت وگوی سازمان ملل تاکید کرده است.
قطعنامه 2254 سازمان ملل خواستار حل و فصل بحران از طریق گفت وگو و شکل گیری یک رهیافت سیاسی در مورد سوریه است.
«خالد خوجه» نیز در این دیدار مدعی شده است که این گروه نیز از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و یافتن راهکار سیاسی برای پایان دادن به بحران پشتیبانی می کند.
وی خواستار آن شد که مخالفان و دولت سوریه تدابیری اعتماد ساز را از طریق گفت وگو و مذاکره اتخاذ کرده و مشکلات را پایان دهند.
خبرگزاری «شین هوا»ی چین نیز در گزارشی به نقل از «وانگ یی» از آمادگی این کشور برای کمک به پناهجویان و جنگ زدگان سوری خبر داده است.
این کشور به تازگی اعلام کرد که بیش از شش میلیون دلار کمک بشردوستانه در اختیار سوریه قرار خواهد داد.
همزمان «وانگ» گفت که چین تلاش می کند تا در نهایت بحران سوریه با رهیافت سیاسی برطرف شود، صلح و ثبات در این کشور برقرار گردد و مردم به آرامش دست یابند.
چین ماه گذشته میلادی اعلام کرد که یک رهیافت سوری ـ سوری را با میانجیگری به منظور پیشبرد راهکارهای سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه دنبال خواهد کرد که مورد قبول دولت سوریه نیز قرار گرفت.
سوریه از مارس ( اسفند) 2011 تاکنون با بحران ناشی از ورود تروریست های خارجی و داخلی داعش و النصره به این کشور مواجه است که از سوی برخی کشورهای منطقه تجهیز می شوند.
آمریکا به بهانه حمایت از ائتلاف مخالفان سوریه، آنها را مسلح می کند که به اذعان واشنگتن سلاح آنان بیشتر در اختیار گروههای تروریستی داعش و النصره قرار می گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.