رشد اقتصادی چین طی ربع قرن گذشته در پایان سال ۲۰۱۵، به پایین ترین سطح خود رسید.

رشد اقتصادی چین به پایین ترین سطح آن طی ۲۵ سال گذشته رسید

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، خبرگزاری فرانسه امروز در گزارشی از پکن، اعلام کرد که اقتصاد دومین کشور قدرتمند جهان طی چند ماه اخیر به نحوی حرکت کرده است که کمترین رشد را طی 25 سال اخیر ثبت کرده است.
براساس آمار رسمی که قرار است روز سه شنبه در باره رشد اقتصادی چین در سال 2015 در پکن منتشر شود، رشد اقتصادی این کشور در این سال 6،9 درصد اعلام خواهد شد در حالی که این رقم در سال گشته 7،3 درصد بوده است.
بانک مرکزی چین پیشتر در اواسط ماه دسامبر 2014 در گزارشی پیش بینی کرده بود نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال 2015 به رقم 7.1 درصد برسد.
در عین حال، 'سونگ کوئوکینگ' مشاور اقتصادی بانک مرکزی چین و عضو کمیته پولی این بانک نیز در همان سال نرخ رشد 7.3 درصد و بیشتر از آن را برای اقتصاد سال 2015 این کشور قطعی اعلام کرده بود.
وی که مشاور اقتصادی بانک مرکزی چین به حساب می آید امروز شاخص افزایش بهای کالاهای مصرفی در چین در سال 2015 را نزدیک به 1.6 درصد اعلام کرد و افزود: پدیده های اقتصادی چون کاهش شدید بهای اقلامی مانند نفت خام، سنگ آهن و سنگ مس در سطح جهان و نیز بحران های خاورمیانه از جمله عواملی هستند که بر این کاهش رشد اقتصادی تاثیر مثبت داشته اند.
براساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی چین در سال گذشته (2015) به 7.3 درصد، پایین ترین رقم از سال 1990 رسید و این رقم حتی در سه ماهه اول و دوم همان سال نیز 7 درصد گزارش شده بود.
اگرچه اقتصاد چین پیش از این نیز بار دیگر در سال 1990 با یک کاهش رشد شدید روبرو شده بود، اما مقامات این کشور در کوتاه ترین مدت روند ترمیم اقصادی را پیش گرفتند و موفق شدند از بحرانی شبیه بحران اقتصادی فعلی در این کشور جلوگیری کنند.
این رشد در سال 1990، 3،8 درصد بود، چرا که در همان سال بحران میدان 'تیان آن من' رخ نموده و این کشور با تحریم های اقتصادی بین المللی نیز روبرو شده بود، اما رفع بحران سیاست داخلی سرانجام به ترمیم وضعیت اقتصادی آن نیز انجامیده بود.
روند رشد اقصادی چین طی 10 سال گذشته و روند کاهشی آن طی ماه های اخیر به گونه ای بود که شتاب کاهش ارزش اقتصادی آن شدیدتر از سال های قبل بوده است؛ یعنی روند رشد متوازن به یکباره در سال 2015 با یک نوسان شدید روبرو شد و روند رشد اقتصادی آنرا به گونه ای معکوس کرد که طی 25 سال اخیر در این کشور بی سابقه بوده است.
آمارهای اعلام شده ماه های اخیر از رشد اقتصادی چین بدترین ارقام تاریخ 25 سال گذشته این کشور به شمار می آیند. یکی دیگر از این شاخص های منفی اقتصادی در روند رشد اقتصادی چین ارزش سهام و بازار بورس بود که در روزهای پایان سال 2015 و حتی روزهای آغازین 2016 با کاهش هفت درصدی روبرو شده و حتی دو بار تعطیل نیز شدند.
این کاهش ارزش سهام و بورس چین به ویژه بورس شانگهای، دومین بورس جهان، شن ژن و حتی هنگ کنگ موجب شده بود تلاطم خاصی در بازارهای منطقه و حتی اروپا و آمریکا ایجاد شود.
به هر حال، عمق بحران به حدی است که 'بانک نامورا'ی چین پیش بینی کرد این روند کاهش رشد در سال جاری (2016) نیز شاید به 5،8 درصد برسد.
ژائو یانگ، اقتصاد دان برجسته چینی نیز امروز در گفت وگو با فرانس پرس، کاهش سرمایه گذاری ها در بخش مسکن این کشور را در این روند کاهش ارزش اقتصادی بسیار موثر دانست و افزود: این روند کاهش رشد اقصادی از امسال تا دو یا سه سال آینده نیز همچنان به قوت خود باقی خواهد بود و فشار زیادی را بر جامعه چین و حتی کشورهای منطقه وارد خواهد کرد.
صرف نظر از برخی پیش بینی های فوق، قریب به اتفاق اقتصاددانان چین امروزه همراه با اقتصاددانان بین المللی پیش بینی می کنند که اقصاد این کشور در سال 2016 با یک روند کاهشی 6،7 درصدی روبرو شود.
از آنجایی که اقتصاد چین به عنوان دومین اقتصاد برتر جهان تاثیر بسزایی بر اقتصاد آسیا و حتی جهان دارد، نگرانی ها برای تاثیرپذیری منفی اقتصاد جهان از این بحران اقتصادی نیز افزایش یافته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.