رییس پارلمان ملی عراق به عنوان رییس یازدهمین کنفرانس بین المجالس اسلامی در بغداد خواستار یک توافق فراگیر تاریخی برای حل مشکلات اسلام با مشارکت همه کشورهای اسلامی شد و تاکید کرد که استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای حق همه کشورها است.

مشکلات اسلام با یک توافق فراگیر حل شود

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، 'سلیم الجبوری' در افتتاحیه کنفرانس بین المجالس اسلامی که با حضور نمایندگان کشورهای مختلف اسلامی از جمله جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در بغداد آغاز به کار کرد گفت که برای خروج از بحران های موجود به ویژه تروریسم بایستی یک توافق فراگیر تاریخی بین همه کشورهای اسلامی برای حل این مشکلات صورت بگیرد.
وی خاطر نشان کرد که برای حصول این توافق فراگیر و تاریخی نیاز است که همه کشورهای اسلامی کمی از مواضع و سقف مطالبات خود کوتاه بیایند.
وی از اینکه تروریسم این روزها به نام اسلام و در جغرافیای اسلام بیشترین فراوانی را دارد ابراز تاسف کرد و افزود که دنیای اسلام در شرایط خطرناکی به سر می برد و از عراق گرفته تا لیبی، یمن و سوریه درگیر تروریسم هستند و تنها بازنده این جنگ، ملت های منطقه و زیرساخت ها و دولت های منطقه اند.
وی کنفرانس بین المجالس اسلامی را یک امید به همبستگی و انسجام بین کشورهای اسلامی دانست و راهکار پایان بخشیدن به تروریسم را در اجرای برنامه های توسعه ، حل مشکل بیکاری و درمان فقر و بهبود روابط با اقلیت های غیر اسلامی ساکن در کشورهای اسلامی ذکر کرد.
وی گفت وگوی تمدنی بین کشورهای اسلامی با بهره گیری از دیدگاه ها و نظرات نو، حل مسائلی مانند حقوق بشر و مسائل زیست محیطی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی را از جمله این راهکارها دانست و برضرورت همکاری بین مجالس اسلامی برای تصویب قوانینی در این راستا تاکید کرد.
سلیم الجبوری با اشاره تلویحی به اجرایی شدن پرونده هسته ای صلح آمیز ایران تاکید کرد که بایستی جلوی انتشار سلاح های کشتار جمعی را در منطقه گرفت اما استفاده از فناوری صلح آمیز هسته حق مسلم همه کشورها است.
در کنفرانس امروز که مختص کمیته های اجرایی بین المجالس اسلامی است 24 کشور حضور داشتند و انتظار می رود در روزهای آینده کشورهای دیگر وارد بغداد شوند.
عراق برای 54 کشور عضو سازمان همکاری های اسلامی دعوتنامه ارسال کرده که براساس اعلام کمیسیون روابط خارجی پارلمان ملی عراق بالغ بر 40 کشور آمادگی خود را برای شرکت در این کنفرانس اعلام کرده اند.
یازدهمین کنفرانس بین المجالس اسلامی با شعار 'همه با هم در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی' از امروز به مدت پنج روز در بغداد ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.