«اسماعیل ابراهیم زاده»رایزن سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوداپست گفت: مقام های دولت مجارستان تاکید دارند توافق هسته ای و لغو تحریم های ایران فرصت مغتنم توسعه همکاری ها را با کشورمان در زمینه های مختلف برایشان فراهم کرده است.

لغو تحریم ها زمینه توسعه روابط را با مجارستان فراهم کرده است

به گزارش قدس انلاین و به نقل از ایرنا، ابراهیم زاده امروز (شنبه) در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بلگراد گفت: رفت و آمدهای سیاسی مقام های دو کشور قبل از لغو تحریم ها آغاز شده شده بود و «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان اواسط آذرماه در صدر یک هیات اقتصادی 100 نفره و پنج وزیر به ایران سفر کرد و در جریان این سفر 10 تفاهم نامه و قرارداد همکاری اقتصای، سیاسی و فرهنگی دو جانبه امضا شد که بی شک در توسعه روابط بسیار موثر است.
وی افزود: شرکت های مجاری مدت ها قبل از لغو تحریم خود را برای فعالیت در ایران آماده کرده بودند و با بسترسازی های انجام شده، مقدمه کار با شرکت های ایرانی فراهم شد و لذا انتظار داریم شاهد آغاز فعالیت آنها در ایران باشیم.
رایزن سفارت ایران در بوداپست در خصوص واکنش مردم مجارستان به توافق هسته ای و لغو تحریم های ایران، گفت: اکثریت مردم مجارستان با توجه به اینکه خود را اصالتا شرقی می دانند و توجه خاصی به اخبار ایران دارند.
ابراهیم زاده به ساکنان شهر یاسبرین مجارستان اشاره کرد که از خبر لغو تحریم ها بسیار خشنود شدند و افزود: ساکنان این شهر خود را اصالتا یزدی می دانند و به این موضوع افتخار می کنند که ریشه ایرانی و یزدی دارند.
رایزن سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوداپست به واکنش احزاب مجارستان به توافق هسته ای اشاره کرد و گفت: حزب یوبیک مجارستان به نقش مهم ایران به عنوان وزنه ای اقتصادی در منطقه خاورمیانه اشاره و بر نقش کلیدی جمهوری اسلامی در مبارزه با گروه های تروریستی و داعش اذعان کرد.
ابراهیم زاده افزود: یوبیک دومین حزب بزرگ در پارلمان مجارستان با صدور بیانیه ای به لغو تحریم ها واکنش نشان داده و اعلام کرد لغو تحریم ها اقدام مهمی است که تاثیر بسزایی در افزایش همکاری های اقتصادی مجارستان و ایران و همچنین افزایش روابط فرهنگی دو کشور دارد.
«حزب یوبیک مجارستان همچنین در بیانیه خود نه تنها نقش مهم ایران را بعنوان وزنه ای اقتصادی در منطقه خاورمیانه مهم دانسته، بلکه بر نقش کلیدی تهران در مبارزه با گروه های تروریستی و داعش اذعان کرده است.»
رایزن سفارت ایران در بوداپست همچنین درباره واکنش رسانه های مجاری به لغو تحریم های ضد ایرانی، گفت: همزمان با برگزاری نشست مشترک وزیر امور خارجه ایران با خانم مسئول سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا در وین و قرائت بیانیه مشترک اجرایی شدن برجام، شبکه های تلویزیونی مجارستان نیز توجی ویژه ای به این واقعه کردند.
به گفته ابراهیم زاده بسیاری از تارنماهای خبری مجارستان به پوشش خبرهای منتشره در خصوص لغو تحریم های ایران اشاره کردند و آن را باعث افزایش همکاری مجارستان و ایران در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی دانستند. رسانه های نوشتاری و تصویری مجارستان نیز مبادرت به انتشار اخبار مربوط به لغو تحریه های جمهوری اسلامی کردند.
به گزارش ایرنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی در 26 دی 1394 با انتشار بیانیه ای اقدام های جمهوری اسلامی ایران را برای رسیدن به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و اجرای تعهداتش تایید کرد.
پس از تایید تعهدات ایران توسط آژانس، محمدجواد ظریف و فدریکا موگرینی در بیانیه ای مشترک روز26 دی را به عنوان روز اجرای برجام و لغو تحریم ها اعلام کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.