مسعود میرکاظمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولتمردان تدبیر و امید استاد حاشیه‌‌سازی هستند، گفت: باید از مسئولان نفتی سؤال شود: چرا میدان‌های پارس جنوبی تعطیل شد و چرا پتروشیمی طی این مدت یک آجر روی آجر نگذاشته است؟

 از وزارت نفت بپرسید: چرا پارس جنوبی تعطیل شد و آجری روی آجر پتروشیمی‌ها نرفته؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم،مسعود میرکاظمی در ادامه نشست خبری تسنیم در پاسخ به "چرا مسئولان وزارت نفت در این دولت از تجربه  فسادها در قراردادهای سابق نفتی مثل کرسنت و استات اویل که خودشان بانی آن بودند، درس نمی‌گیرند و همچنان بر عدم شفاف سازی در مدل جدید قراردادهای نفتی اصرار دارند؟" اظهار داشت: قراردادی در کار نیست؛ دولت مصوبه‌ای به وزارت نفت در ارتباط با تنظیم چارچوب قراردادهای نفتی داده که احتمال دارد حتی در هیأت تطبیق هم رأی نیاورد.

وی با بیان "مشکل ما با وزارت نفت قرارداد نیست و دولتمردان تدبیر و امید استاد حاشیه‌‌سازی هستند" ابراز کرد: باید از مسئولان نفتی سؤال شود: چرا میدان‌های پارس جنوبی تعطیل می‌شود؟ چرا پتروشیمی طی این مدت یک آجر روی آجر نگذاشته است؟ چرا ساخت پالایشگاه ها را تعطیل کردند؟ چرا بیش از 2.5 سال به‌خاطر برجام، تمام فعالیت‌های اقتصادی را مسکوت نگه داشتند؟ مسئولان برای پاسخ ندادن به این سؤالات پای قراردادها را پیش می‌کشند.

میرکاظمی افزود: فرمت قراردادها نهایتاً پنج درصد بر این امور تأثیر می‌گذارد چراکه فرمت‌های قبلی امکان حل مشکلات را دارند، به‌عنوان مثال بیع متقابل را با 2 درصد افزایش سود می‌توانستند جذاب کنند، اما باید سؤال شود: چرا جلوی سرمایه‌گذاری‌ها گرفته شده است؟

وی با اظهار اینکه قرارداد ارائه‌شده به مجلس که در هیأت تطبیق است، همان مصوبه هیأت دولت بود، خاطرنشان کرد: هنوز قرارداد اصلی که آقایان نوشته‌اند، رونمایی نشده است.

وزیر سابق نفت مسأله اصلی عدم سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و گاز را به‌دلیل ذوق‌زدگی از مذاکرات سیاسی دانست و ابراز کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که با این رویکرد صدمه جدی به توسعه میدان‌های نفتی و گازی وارد شده است.

وی با انتقاد از سیاست‌ روزنامه‌های زنجیره‌ای حامی دولت تصریح کرد: چرا این رسانه‌ها در باره میدان‌های نفتی و مشکلات توسعه گازرسانی گزارش نمی‌دهند، در حالی که به‌عنوان مثال پالایشگاه ستاره خلیج فارس با 76 درصد پیشرفت با گذشت بیش از 2.5 سال از عمر دولت یازدهم به سرانجام نرسیده است؟

وی افزود: ما در زمان تحویل دولت (مرداد 92) پیشرفت‌های میدان‌های پارس جنوبی را بالاتر از 50 و 60 درصد به دولت فعلی ارائه کردیم اما وضعیت در حال حاضر چگونه است و پارس جنوبی چه‌اندازه پیشرفت داشته است؟

میرکاظمی گفت: تمام پروژه‌های نفتی را ریز به ریز با درصد پیشرفت‌شان به‌همراه دو رقم اعشار در اختیار داریم و حاضریم اینها را در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم؛ پارس جنوبی در سال 88 که به وزارت نفت آمدم، فقط تسطیح شده بود و هم‌اکنون با ظرفیتی بیش از 75 میلیون مترمکعب تولید گاز پروژه عظیمی است، اما مسئولان فعلی دولت همواره می‌گویند "پول نفت چه شد؟" اما از طرفی هم پروژه‌های دولت قبل را افتتاح می‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.