ایران و عمان روابط استراتژیک و نزدیکی دارند؛ از میانجی‌گری‌های همیشگی سیاسی گرفته تا تجارت گاز، عمان همسایه‌ای حقیقی برای ایران است.

  عمان، میانجی همیشگی؛ از میدان سیاست تا میدان گاز

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا،عمان شریک منطقه‌ای ایران است؛ از آن‌جا که به گفته وزیر امور خارجه نقشی مثبت را در ایجاد توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ بازی کرد تا تلاش‌های این کشور برای حل وفصل مشکلات منطقه‌ای و حالا همین رابطه نزدیک بین دو همسایه باعث شده است که روابط ایران- عمان بی‌هیچ حد و مرزی ادامه پیدا کند.

اما جدیدترین محور مذاکرات سیاسی و اقتصادی بین این دو کشور حالا طرحی در حوزه انرژی است، یعنی طرح صادرات گار به عمان، استفاده از ظرفیت خالی صنعت LNG این کشور و نهایتا صادرات گاز مایع ایران از طریق عمان.

ایران قصد دارد با برداشته شدن تحریم ها پس از سال‌ها جاماندن از بازارهای گازی بین‌المللی به عنوان دومین دارنده منابع گازی بزرگ، حضور جدی‌تری را در این بازار داشته باشد و البته عمان نیز به عنوان یک قدرت گازی ایران را در این مسیر همراهی می‌کند.

اگرچه عمان نیز تولید کننده گازی بزرگی در منطقه به شمار می‌آید اما در راه بازگشت ایران به بازرهای گازی در کنار ایران قرار خواهد گرفت نه مقابل آن و البته رایزنی‌ها برای همکاری‌های گازی ایران و عمان نیز از قبل از لغو تحریم‌ها آغاز شده بود.

اگرچه قدمت مذاکرات گازی بین این دو کشور به سال‌های قبل بازمی‌گردد، صحبت‌ها جدی‌تر در این زمینه با برگزاری GECF در تهران از سر گرفته شد، زمانی که ایران اعلام کرد برنامه‌هایی برای صادرات گاز به عمان و تبدیل آن به ال ان جی و سپس صادرات مجدد دارد.

این برنامه‌ها طی صحبت‌هایی میان وزیر نفت ایران و وزیر نفت و گاز عمان صورت گرفته بود و قرار شده بود با امضای قرارداد خط لوله‌ای به سمت جاسک به همین منظور کشیده شود. وزیرنفت و گاز عمان نیز از اجرایی شدن چنین طرحی طی دو تا سه سال آینده خبرداده و گفته بود که عمان تصمیم دارد با اجرای طرح مشترک گازی با ایران،، تبدیل به هاب گازی منطقه برای صادرات گاز شود.

عمان همچنین اعلام کرد که برای همکاری گازی با ایران محدودیتی ندارد و ظرفیت صادرات گاز به عمان نیز باید طبق توافقات بررسی شود.

چندی بعد وزیر نفت ایران، تهران را به پایتخت مسقط برای انجام مذاکرات گازی با محوریت LNG ترک کرد، نتیجه این دیدار توافق برای احداث خط لوله ای با ظرفیت ارسال یک میلیارد فوت مکعب گاز معادل ٢٨ میلیون مترمکعب در روز و سالانه ١٠ میلیارد مترمکعب از سوی ایران و به صورت مشترک میان دو کشور بود.

ارزش صادرات 10 میلیارد متر مکعب گازایران به این کشور نیز به گفته زنگنه در حدود 1.5 تا دو میلیون دلار تمام می‌شود.

ظرفیت خالی LNG عمان سالانه 2.5 تا 3 میلیون تن است که ایران برنامه دارد این ظرفیت را با گازی که به این کشور صادر می‌کند به راه انداخته و سپس گاز مایع تولدی شده را از آن جا صادر کند.

علیرضا کاملی، مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران درباره جزئات این طرح مشترک اعلام کرد که از صادرات روزانه 28 میلیون متر مکعب گاز به عمان یک سوم آن به LNG تبدیل خواهد شد.

جزئیات بیشتر این طرح در سفر زنگنه به عمان بیشتر و بیشتر مورد بحث و توافق قرار گرفت و به گفته الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان پیش‌بینی شد که با آغاز مرحله مهندسی و ساخت، در سال 2017 اولین گاز ایران به خاک عمان برسد.

مذاکرات ایران و عمان در سطح وزارت امور خارجه نیز پیگیری شد و در دیدار دو جانبه وزیر امور خارجه ایران و همتای عمانی وی بحث صادرات گاز به این کشور بار دیگر مورد طرح قرار گرفت و در همین رستا یوسف بن علوی اعلام کرد که این کشور قصد دارد گاز ایران را به سمت بازارهای جهانی سوق دهد.

احداث خط لوله و آغاز انتقال گاز به عمان همچنان محوری‌ترین موضوع در زمینه ارتباط بین این دو کشور همسایه است، ایران برنامه‌های حوزه انرژی خود در راس برنامه‌های پساحریمی قرار داده است و بازگشت دوباره به بازارهای گازی پس از سال‌های تحریم نیز از جمله این اولیویت ها است.

بنابراین جدیدترین مذاکره زنگنه و وزیر امور خارجه عمان نیز با همین محوریت صادرات گاز صورت گرفته است و احداث خط لوله صادرات گاز ایرانبه گفته وی مهمترین موضوع مطروحه در این مذاکرات بود.

سلطان‌نشین عمان از سالهای پیش خواهان دریافت گاز از ایران بوده و در همین زمینه در اسفندماه ١٣٩٢ قراردادی با ایران برای واردات روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب گاز امضا کرد و حالا با برداشته شدن تحریم‌ها این مذاکرات وارد فاز جدی‌تری شده است، مذاکراتی که در نهایت باعث خواهد شد که عمان در نقش یک هاب منطقه‌ای نه تنها مسیر تولید LNG را برای ایران هموار کند، بلکه سکویی برای صادرات گاز مایع به کشورهای دوردست‌تری نیز خواهد شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.