پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین/ ساحل‏ عباسی : ۲۲ اسفند در تقویم ملی کشور، روز بزرگداشت شهدا نامیده شده است. روز بزرگداشت پروانه‌هایی که عاشقانه پر زدند تا در بهترین جایگاهی قرار گیرند که بهترین انسان‌ها در آن قرار می‌گیرند. به مناسبت روز بزرگداشت شهدا در گفت وگویی با سردار محسن انصاری قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس ستاد بزرگداشت روز شهدا به بررسی مهمترین کارکردهای بنیاد شهید برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پرداخته‌ایم.

انتقال فرهنگ شهادت با زبان هنر

 از دید شما جایگاه فرهنگ ایثار و شهادت در استقرار و تداوم نظام جمهوری اسلامی چیست؟
فرهنگ ایثار و شهادت موتور محرکه شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی‌ بوده است. اگر چه مفاهیم ایثار و شهادت به عنوان بخشی از آموزه‌های دین مبین اسلام در فرهنگ اسلامی ‌همواره وجود داشته است اما باید گفت فرهنگ ایثار و شهادت برگرفته از فرهنگ عاشورایی و پیروزی انقلاب اسلامی‌ هم وامدار تداوم راه عاشورا است. بی‌تردید تداوم نظام انقلاب اسلامی و عبور از گردنه‌های سختی که دشمن با هزاران توطئه درصدد ضربه زدن به انقلاب بود به جز با اهتمام به فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت و با محوریت ولایت فقیه به سرمنزل مقصود نمی‌رسید.

 پیروزی انقلاب اسلامی ‌ایران بر روند مقاومت دیگر کشورهای اسلامی اثرگذار بوده است. در این میان تأثیر فرهنگ شهادت چگونه بوده است‌؟
فرهنگ ایثار و شهادت موجب پیروزی رزمندگان اسلام در طول جنگ شد همچنین در تحریم‌های غرب منجر به مقاومت مردم شد. امروز هم فرهنگ ایثار و شهادت با الگوسازی از شهدای ما، آنها را به دیگر مجاهدان سراسر گیتی معرفی کرد به‌طوری که این الگوی مقاومتی در سرزمین‌های مقاومتی حماسه‌آفرین شده است. یعنی فرهنگ ایثار و شهادت امروز اسرائیل را به خطر انداخته و تروریست‌ها را که آمریکا برای ضربه‌زدن به نظام اسلامی‌ ایجاد کرده بود، به بلای جانشان تبدیل کرده است. مقاومت جانانه در عراق، سوریه، لبنان و یمن نشان از ترویج فرهنگ شهادت می‌دهد که درگیری را تا بیخ گوش مرزهای اسراییل کشانده و خواب را بر آنها حرام کرده است. منطق شرع و وظیفه دینی ما می‌گوید فرهنگی که اینچنین حیات ساز و رهایی‌بخش است، ظالمان را سرکوب می‌کند و در تمام‌ عرصه‌ها اعم از سیاسی، دیپلماسی، هسته‌ای و انتخابات کارساز است و باید همواره مورد توجه همه نهادها و ارگان‌ها قرار بگیرد.

  به غیر از بنیاد شهید چه نهادهایی عهده‌دار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کشور هستند؟
بی‌شک با مروری بر کارکردهای فرهنگ ایثار و شهادت این نتیجه حاصل می‌شود که توسعه فرهنگ ایثار و شهادت بر عهده کدام دستگاه است؟ مسلماً دستگاه‌های مختلفی عهده‎دار این فرهنگ هستند اما در فرهنگ ایثار و شهادت در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ماده 63 قانون شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به ریاست رئیس‌‎جمهورتشکیل می‌شود. به نظر بنده این شورا عالی‌ترین مرجع توسعه و ترویج فرهنگ شهادت در کشور است که بالا دست آن وجود ندارد. مرجعی که با حضور رئیس‎جمهور و 18نفر از مسؤولان درجه یک اعم از وزرا، رئیس صدا  وسیما، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حوزه علمیه قم تشکیل می‌شود. بنابراین عالی‌ترین نهاد مربوط به ایثار و شهادت است که اولین جلسه آن با حضور رئیس جمهور برگزار شده و دبیرخانه آن نیز در بنیاد شهید شکل گرفته است. قانونگذارهم با حضور خود و تشکیل دبیرخانه شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار وشهادت در بنیاد به این مهم واقف شده تا در کنار بنیاد شهید که یک سازمان فرهنگی برای ترویج ایثار و شهادت است، به گسترش فرهنگ ایثار و شهادت کمک کند.

 بنیاد شهید برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از چه ابزارهایی برای تأثیرگذاری بر نسل‌های جوان استفاده می‌کند؟
به طور یقین برای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت و اعتلای آموزه‌های آن باید از ابزارهای مختلف فرهنگی به طور احسن استفاده کرد. همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند که بحث فرهنگی جهاد است و باید از طریق جهاد اقدام کرد به نظر من این شورا یک قرارگاه مبارزه نظری و عملی است و می‌تواند به پیشبرد اهداف فرهنگی و فکری بنیاد کمک کند. در این راه با استفاده از ابزارهای فراوانی چون کتاب، فیلم، سینما، موسیقی و تئاتر می‌توان به اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت اهتمام ورزید. البته گاهی تصور می‌شود همه ابزارهای یاد شده در یک قالب قرار دارند در حالی که مرتباً باید به صورت دائم آنها را
به‏روز کنیم چرا که نسل‌های نو نیازمند مطالب نو و خلاقیت‌های تازه‌ای هستند درغیر این صورت ابزارهایی که در اختیار داریم کارکردهای لازم خود را از دست می‌دهند. امروز شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی یکی از ابزارهایی است که می‌توانیم با استفاده از آنها در مقابل ناتوی فرهنگی ایستادگی کنیم. در عین حالی که نباید از ظرفیت‌های هنری برای ترویج فرهنگ شهادت غافل شویم باید از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز به‌طور احسن استفاده کنیم. بی تردید همه ابزار فرهنگی توسط دستگاه‌هایی که در شورای عالی فرهنگی ایثار و شهادت هستند باید هم‌پوشانی لازم را داشته باشند تا طرح‌های موفقی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دردست تهیه داشته باشیم.
 امروز در مدارس در مقاطع تحصیلی مختلف حدود 2هزار راوی دفاع مقدس تربیت شده که راویان ایثار و شهادت نامیده می‌شوند که با زبان هم سن و سال‌های خودشان وصف شهدا و اهداف متعالی شهدا را می‌شنوند. کتاب شاهد کودکان، شاهد جوان و نوجوان و شاهد زنان نیز بزودی راه‏اندازی می‌شود که در این مجموعه از همه ظرفیت‌های سینمایی، کتاب، موسیقی و تئاتر برای پیشبرد اهداف بنیاد و تأثیرگذاری بر نوجوانان و جوانان استفاده می‌کنیم.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.