۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۹
کد خبر: 358484
 دولت، ابهامات «برجام» را از بین ببرد

 مفاد برجام و نتایج آن 2ماه بعد از اجرای آن همچنان در میان مردم و حتی کارشناسان ناشناخته مانده است. بی‌اطلاعی از مفاد برجام اعم از محاسن یا معایب آن چیزی است که امروز در جامعه مشهود است.
هنگامی که دولت تمایلی به شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی درباره مفاد برجام ندارد هر کسی در این فضا با توجه به خواست یا سلیقه خود موضوع برجام و بایدها و نبایدهای آن را تفسیر به رأی می‌کند. هنگامی که برجام مورد قضاوت و تفسیر سلیقه‌ای قرار می‌گیرد بی‌تردید شایعات بر جو عمومی جامعه تأثیر گذاشته و امیدها یا ناامیدی‌هایی را در فضای اقتصادی رقم می‌زند.
امیدوار شدن جامعه به رونق و توسعه اقتصادی خوب است، همچنان که دولت قبل از توافق هسته‌ای اعلام می‌کرد که دوران پساتحریم زمان طلایی توسعه و جهش اقتصادی است اما این امید نباید واهی شود. هنگامی که مردم در فضای اقتصادی که برای دوران پسا تحریم متصور می‌شد، قرار نگیرند و همچنان خود را کیلومترها دور از رونق  و شکوفایی اقتصادی ببینند و مطمئن شوند که به چشم‌اندازهای اقتصادی ترسیم شده دست نمی‌یابند سرخورده خواهند شد. در برخی شرایط، تداوم این وضعیت می‌تواند منجر به یأس اجتماعی شود و مردم را از دولت و مسؤولان رویگردان کند. از این‌رو با توجه به اهمیت انتظارات مردم به نظر می‌رسد با فوریت باید برجام شفاف‌سازی شود و دولتمردان و وزارت امور خارجه واضح و شفاف ضمن اینکه  نوع عملکرد خود در توافق هسته‌ای و مفاد برجام را منصفانه با مردم  در میان بگذارند باید نوع تعهدات جمهوری اسلامی و تعهدات کشورهای طرف مقابل را برای مردم تشریح کنند. بی‌تردید هنگامی که دولت  این مسأله را برای مردم تبیین کند مردم به وضوح می‌بینند که غرب به کدام یک از تعهدات خود پایبند بوده و کدامیک را نادیده گرفته است. این مسأله نه تنها در داخل ایران موجب تنویر افکار عمومی و تنظیم سطح تقاضا می‌شود بلکه مسأله مهمی است که می‌تواند افکار عمومی کشورهای طرف مذاکره و تمام جهان را متوجه آن کند که غرب آنچنان که ادعا می‎کند اهل عمل نیست. از این‌رو ارائه گزارش از عملکرد دولت ایران و غرب یک تیر با دو نشان است که در نهایت به نفع جمهوری اسلامی  و حمایت مردم از دولت منتهی می‌شود.
مسأله رفع تحریم از سوئیفت یکی از موضوعات روز کشور است که برخی مدعی هستند سوئیفت همچنان در تحریم است و طرف مقابل ادعا می‎‌کند که از سوئیفت رفع تحریم شده است.
شاید جالب باشد که بگوییم هر 2طرف تا حدودی درست می‌گویند، به این دلیل که  تحریم سوئیفت برداشته شده آن هم از سوی برخی کشورها و در حد جابجایی یورو. در حال حاضر اکثر تجار متفق‌القول معتقد هستند سوئیفت از سوی ایالات متحده برداشته نشده و از آمریکا امکان حواله دلار به ایران وجود ندارد. چنین مسأله‌ای که با اقتصاد سر و کار دارد و یکی از دغدغه‌های تجار و سرمایه‌گذاران است با شفاف‌سازی نکردن و اطلاع‌رسانی نکردن دولت موجب ابهام، گمانه‌زنی و شایعات مختلفی در جامعه شده است.
دولت در چنین زمانی باید پاسخگوی افکار عمومی باشد چراکه حق مردم است که بدانند آمریکا تا چه حد به تعهدات خود عمل کرده است. نجات مردم از سرگردانی اقتصادی یکی از مهمترین وظایف دولت در پسابرجام است که متأسفانه چنین روندی مشاهده نمی‌شود. مسأله مهم در اطلاع‌رسانی نکردن برجام امیدهایی است که اگر ناامید شوند مسلماً بر روند اقتصادی کشور تأثیرات سویی می‌گذارد، حتی باید منتظرشوک‌های بزرگی اعم از داخلی یا خارجی در اقتصاد کشور باشیم. اگر احیاناً این امیدها به ناامیدی کشیده شود دردسرساز می‌شود.
در فضای روانی که از اعتماد خبری نیست و مردم سرگشته با اطلاعات ناقص و غلطی به حال خود رها شده‌اند، یقیناً کمتر کسی حاضر به ریسک سرمایه‌گذاری در ایران می‌شود، از این‌رو دولت موظف است برای همه مردم بخصوص تولیدکنندگان این مسأله را تبیین کند که سرمایه‌گذار خارجی طبق چه شرایطی در ایران کار خواهد کرد؟ آیا حضور سرمایه‌گذار خارجی برای تولید‌کننده ایرانی تهدید به شمار می‌رود یا همراهی محسوب خواهد شد؟ مسلماً شفاف‌سازی و ضرورت تبیین مفاد برجام مانع از یاس و نا امیدی در کشور شده و  فضا را برای تصمیم‌گیری‌های منطقی و طولانی‌مدت آماده می‌کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.