قدس آنلاین/ خدیجه زمانیان: از زمانی که مؤسسه خانه کتاب برای اولین بار با شعار «امسال کتاب عیدی دهیم» به همه توصیه کرد به جای سررسید، مردم کتاب به هم عیدی دهند و دوستداران کتاب و فرهنگ را با این شعار همراه کرد، کتاب‌فروشان در شبکه‌های اجتماعی بسیاری از کتاب‌هایی را که برای عیدی دادن مناسب هستند با تخفیف تبلیغ کردند و با این توضیح که چه تعداد از سررسیدهایی که به دیگران هدیه داده می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد، از مردم خواستند به کسانی که دوستشان دارند، کتاب عیدی دهند.

 چــه کتابی عیـــدی دهیم؟

انتخاب کتاب به عنوان هدیه یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا است. بعضی آدم‌ها خواندن هر کتابی را دوست دارند. خرید کتاب برای این دسته آسان است و امکان اینکه از هدیه شما لذت ببرند بالاست، اما بعضی‌ها به ژانر خاصی علاقه‌مندند و گروهی دیگر آثار غیرداستانی را می‌پسندند و مثلاً از خواندن زندگینامه بیزارند.
 برای اینکه کتابی هدیه بدهیم باید بدانیم هدیه‌گیرنده به چه نوع کتابی علاقه‌مند است، به داستان علاقه‌ دارد یا به آثار غیرداستانی؟ باید بدانیم دایره واژگانش در چه حد است؟ جواب این سؤال مهم است، چون اگر دایره واژگان فردی خوب نباشد خواندن کتابی که پر از کلمه‌های ناآشناست او را کسل می‌کند.
حالا که قرار است همه ما تا حد امکان به کمپین عیدی کتاب بپیوندیم و حداقل در اولین سال راه اندازی این فراخوان ادبی به کسانی که می‌دانیم اهل مطالعه‌اند، کتاب عیدی بدهیم، از قول نویسندگان و هنرمندان چند کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب‌ها را می‌توانید خودتان در ایام عید مطالعه کنید و هم می‌توانید بر حسب شناخت ذائقه دوستانتان آن‌ها را هدیه دهید.  

 پیشنهادهای نویسندگان برای بزرگسالان
در اولین پیشنهاد، سیدحسین میرکاظمی نویسنده و پژوهشگر ادبی، کتاب «چرند و پرند» دهخدا را به عنوان عیدانه کتاب پیشنهاد می‌کند. به نظر این نویسنده،  نثر روان دهخدا، اشراف او بر ادبیات عامه و واژه‌هایی که آن روزها در دهان مردم می‌لغزید، از نکات جذاب این کتاب است که خواندن آن در ایام تعطیلات نوروز خالی از لطف نیست.
حمیدرضا شکارسری شاعر و منتقد ادبی، کتاب «از نتایج سحر» اثر محمدرضا سنگری را پیشنهاد می‌کند. این مجموعه درباره چیستی شعر انقلاب صحبت می‌کند و کسانی که به شعر انقلاب علاقه‌مندند می‌توانند این کتاب را مطالعه کنند.
اما چیستا یثربی نویسنده و فیلمنامه‌نویسی که امسال با انتشار داستانش در فضای مجازی، طرفداران زیادی برای خودش دست و پا کرد، به همه توصیه می‌کند کتاب «حکمت سلیمان» را بخوانند یا آن را هدیه دهند. وی می‌گوید: این کتاب شامل پندها و دعاهای حضرت سلیمان است که خواننده را به دوری جستن از بدی، در پی حکمت بودن، دلایل رفتن به سمت حکمت و فواید آن و شرح تأثیرات حکمت در نجات قهرمان دعوت می‌کند.  امین فقیری نویسنده پیشکسوت، «ساعت ویرانی» آرام روانشاد را برای عیدی دادن توصیه می‌کند. او معتقد است ساعت ویرانی، رماني فارسي است که رويکردي فلسفي دارد و از نگاه روانکاوي، اثري دروني به حساب مي‌آيد. به عبارت بهتر داستاني فلسفي درباره جهان است که با جريان سيال ذهن روايت مي‌شود.   
زهرا زواریان نویسنده و منتقد ادبی کتاب «پرواز تا اوج» نوشته
گی‏ هندریکس با ترجمه فرناز فرود را که توسط انتشارات تندیس به بازار کتاب آمده است به عنوان عیدی کتاب پیشنهاد می‌کند.  
زواریان دلیل این معرفی را این‌طور توضیح می‌دهد: گی هندریکس نویسنده این کتاب، روان‌پزشکی است که تجربه‌های شخصی خود را با دانش روان‌پزشکی تلفیق کرده و به کمک همسر خود این کتاب را نوشته که البته ترجمه این کتاب هم بسیار روان است. این کتاب از اوج هراسی و رسیدن به نقطه نبوغ انسان صحبت می‌کند و بسیار برای انسان امروز جذاب است.
 اما یوسف علیخانی چند کتابی را که در سال1394 جزو پرفروش‌های نشر «آموت» بوده، برای عیدی دادن پیشنهاد می‌کند. این نویسنده و ناشر با بیان اینکه کتاب‌های «من پیش از تو»، «دختر پادشاه سوئد»، «خدمتکار و پرفسور»، «اتاق» و « پیش از آنکه بخوابم» کتاب‌های خوش‌خوان و مخاطب پسندی هستند آن‌ها را برای عیدی دادن و مطالعه در ایام عید مناسب می‌داند.
محمد طلوعی نویسنده و روزنامه‌نگار، ویژه‌نامه‌ نوروزی ماهنامه‌ داستان همشهری را برای عیدی دادن و مطالعه نوروزی پیشنهاد می‌دهد. این ویژه‌نامه  در ۴۰۸صفحه به همراه لوح‌فشرده صوتی داستان منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

 پیشنهاد نویسندگان برای کودکان و نوجوانان
طاهره ایبد نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه معمولاً روزهای عید به کودکان و نوجوانان بیشتر از افراد دیگر عیدی می‌دهیم توصیه کرد بهتر است همه ما پول را لای کتاب بگذاریم و به بچه‌ها عیدی بدهیم. این نویسنده هم مجموعه داستان‌های «قصه‌های امیرعلی» را که در چند جلد نوشته شده برای عیدی و مطالعه توصیه کرد.
مجموعه داستان «قصه‌های امیرعلی» توسط امیرعلی نبویان در چهار جلد نوشته شده که از سوی انتشارات نقش و نگار روانه بازار نشر شد و مورد استقبال مخاطب هم قرار گرفت. ابراهیم حسن بیگی نویسنده داستان‌های انقلاب هم بجای پیشنهاد کتاب، نویسنده‌هایی را معرفی می‌کند که آثارشان خواندنی است. او به مخاطب توصیه می‌کند کتاب‌های رضا امیرخانی، محمدرضا بایرامی، سیدمهدی شجاعی و فیروز زنوزی جلالی را برای افراد بزرگسال و در حوزه کودک و نوجوان کتاب‌های مصطفی رحماندوست، مهری ماهوتی، شکوه قاسم نیا، افسانه شعبانی و هوشنگ مرادی کرمانی به عنوان عیدی هدیه داده شود.  
علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم برای عیدی دادن یک کتاب پیشنهاد نمی‌دهد؛ این نویسنده فهرست کتاب‌های لاک‌پشت پرنده را برای عیدی و مطالعه پیشنهاد می‌کند. لاک‌پشت پرنده فهرستی است که 15 کارشناس، در هر فصل تعدادی از کتاب‌های مناسب را در حوزه‌های مختلف و برای سنین مختلف پیشنهاد می‌دهند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.