قائم مقام بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) گفت: در عرصه مسائل فرهنگی فقط نباید شعاری رفتار کرد، بلکه باید به گونه‌ای عمل کنیم که سبک زندگی ما برگرفته از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی باشد.

در عرصه مسائل فرهنگی، شعاری رفتار نشود

به گزارش قدس آنلاین ،حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصابر جعفری در گفت‌وگو باایسنا،با بیان این‌که «فرهنگ در تمام کشورها جزء ضرورت‌های زندگی محسوب می‌شود» اظهار کرد: فرهنگ در هر جامعه‌ای شاخص‌ها و معیارهای خاص خود را دارد. حفظ فرهنگ و دین برای هر جامعه‌ای در اولویت قرار دارد و این یک امر طبیعی است که تمام افراد تاثیرگذار باید برای حفظ فرهنگ برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

قائم مقام بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) درباره انتظارات از مجلس آینده در موضوع فرهنگ جامعه ایران اسلامی یادآور شد: در عرصه فرهنگ سوالی که پیش می‌آید این است که مسوولان فرهنگی ما چقدر می‌خواهند که موضوع فرهنگ در جامعه جزء ارکان اصلی باشد؟ در عرصه مسائل فرهنگی صرفا کمیسیون فرهنگی مجلس کافی نیست بلکه همه تصمیم گیرندگان باید برنامه‌هایی ارائه بدهند که فرهنگ ایرانی،‌ سنتی و دینی در کشور حفظ شود. آیا ما واقعا در این عرصه فکر کرده‌ایم؟ یا این که نه فقط به عنوان یک گیرنده سایر فرهنگ‌ها را دریافت می‌کنیم و در کشور به اجرا در می‌آوریم.

جعفری در ادامه گفت:‌ توقع این است که در عرصه فرهنگ آن هم در فرهنگ دینی برنامه‌ریزی‌های اساسی صورت بگیرد. گاهی اوقات فکر می‌کنیم که دولتمردان در دوره‌های مختلف برای همه چیز وقت گذاشته‌اند غیر از فرهنگ.

او در ادامه با بیان این‌که «برنامه‌ریزی‌های فرهنگی ما نه تنها برای داخل، بلکه برای خارج و نسل آینده بشر نیز باید راهگشا باشد» عنوان کرد: آیا کشور ما جامعیت فکری در عرصه فرهنگ دارد؟ صدا و سیما، فرهیختگان و یا هنرمندان ما چقدر به موضوع فرهنگ توجه جدی می‌کنند؟ آیا مجلس و دولت ما در این عرصه، فکری دارند و یا این که یک میزبانی هستند برای سایر فرهنگ‌ها و هر چه آمد دریافت می‌کنند و در نهایت وقتی هر چیزی از حد خود گذشت دست به دامن نیروی انتظامی می‌شوند که از این کار جلوگیری کنند.

جعفری ادامه داد: قوای قهریه تا جایی جواب می‌دهد. اما این که بخواهیم همه چیز را به آن ختم کنیم و فرهنگ‌سازی لازم را نداشته باشیم راهگشا نیست. آیا در جامعه همان قدر که دغدغه سیاسی داریم که کدام جناح، کدام حزب و اقلیت و اکثریت رأی آورد به همین میزان هم بر روی مسأله فرهنگ دقت داریم. ما نباید در عرصه فرهنگ میزبانی باشیم که هر مهمانی بدون اجازه گرفتن بر سر سفره ما بنشیند. باید در این عرصه فکر خود را تغییر بدهیم.

وی عنوان کرد: امام حسین (ع) می‌فرمایند "اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید". نمایندگانی که رأی آوردند اگر دلشان برای جامعه و مملکت و قانون هم نسوزد حداقل این است که آن‌ها باید بدانند که ایران یک هویتی دارد و باید از آن هویت که جزئی از آن فرهنگ است حمایت کنند. استقلال صرفا استقلال سیاسی نیست بلکه استقلال فرهنگی نیز در کشور بسیار مهم است و ما در عرصه فرهنگ نباید بر سر هر سفره‌ای بنشینیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.