۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 366631

بانوی فعال قرآنی کاشمر که ۲۵ سال به روش قدیمی و مکتب‌خانه‌‏ای کار آموزش قرآن را به نوآموزان تعلیم می‌دهد خود در سن ۶۰ سالگی موفق به حفظ قرآن کریم شده است.

۶۰ سالگی و حفظ قرآن در مدار ۳۵ درجه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، برای بسیاری از کاشمری‏ ها نام «زهرا حیدری» معروف به حاج خانم زرگران که از فعالان حوزه قرآن است، آشناست. کسی که سال‏‌ها به روش مکتب‏‌خانه‏‌ای به آموزشِ قرآن‏‌آموزان پرداخته و سپس با روش‏‌های نوین این کار را ادامه داده است.

او سال‏‌هاست که با قرآن مأنوس است و هنوز هم در هفتاد و دومین بهار زندگی‏‌اش، در خدمت قرآن است؛ کلاس‏‌های مختلف قرآنی را اداره کرده و بارها توانسته، خود در مسابقات قرآنی حائز رتبه شود. وی ابداع‏‌کننده روش تفکیک در آموزش قرآن نیز هست.
از همین رو با ایشان ساعاتی را هم‌کلام شدیم تا از سال‏‌هایی که به فرزندان این دیار قرآن می‏‌آموخته برای‏مان بگوید. آن‏چه در ادامه می‏‌آید، ماحصل گفت‏‌وگوی خبرنگار ایکنا با وی است.
25 سال آموزش قرآن به روش مکتب‌خانه‌ای
حیدری با بیان این‏که از سال 1337 توفیق خدمت در محضر قرآن را داشته‌ام، گفت: 25 سال به روش قدیمی و مکتب‌‏خانه‌ای کار آموزش قرآن را به نوآموزان با سنین مختلف در منزل در دو شیفت صبح و بعدازظهر انجام می‏‌دادم که این کار روزانه هفت تا هشت ساعت طول می‏‌کشید.
وی ادامه داد: در آن مدت گاه حتی پدر و مادرها، فرزندان بی‏‌سواد خود را به مکتب می‏‌فرستادند تا به آن‏‌ها قرآن بیاموزم، بچه‏‌ها با سنین مختلف و استعدادهای متفاوت در فواصل زمانی گوناگون توسط والدین به مکتب‏‌خانه سپرده می‏‌شدند، هم‌درس نبودند و هر کدام بنا به زمان حضور و میزان یادگیری‏‌شان سور جزء سی‏‌ام قرآن را می‏‌آموختند.
این استاد پیشکسوت قرآن کریم در خصوص نوع آموزش قرآن به افراد در مکتب‌خانه‌های قدیمی اظهار کرد: کودکان وقتی سوره‏‌های این جزء را به طور کامل فرا می‏‌گرفتند، قرآن‏ خوان به حساب می‌آمدند. اما از سال‏‌های 66 ـ 67 آموزش قرآن را به روش جدید آغاز کردم.
وی که دارای هفت فرزند است و خود طی مدت شش سال و چهار ماه ممارست برای حفظ قرآن به عنوان مسن‏‌ترین فرد، حافظ کل قرآن شده است، ابراز کرد: با عنایت پروردگار، علاقه به قرآن و یادگیری و آموزش آن‏چنان در وجودم قرار گرفت که به رغم همه سختی‏‌ها و مشکلات زندگی توانستم هم به فراگیری قرآن بپردازم و هم آن را به قرآن‌آموزان آموزش دهم.
قرآن‌آموزی به روش نوین از سال 66
وی با بیان این‏که برای اولین بار آموزش به کودکان را با استفاده از روش‏‌های جدید از سال 66 در آموزشگاه شهید بهشتی شهرستان شروع کردم و این اتفاق یکی از لذت‏ بخش‏‌ترین کارهایی بود که در مدت زندگی‏‌ام به انجام آن همت گماشتم، گفت: قرآن‏‌آموزی به کودکانی که ضمیری پاک و روشن و گیرنده‏‌هایی قوی دارند، با استفاده از روش‏‌های نوین آموزشی بسیار شیرین است به ویژه کودکان امروز که دارای استعدادها و نبوغ بسیار بوده و همه باسوادند و البته جسور که با تسلط کامل بر آیات می‏‌توانند بیاموزند و آموخته‏‌های‏شان را به دیگران عرضه کنند.
این حافظ کل قرآن در کاشمر که از سال 81 آموزش قرآن به بزرگسالان را هم انجام داده است، ابراز کرد: الان کمتر قرآن‏‌آموزی هست که سواد نداشته باشد، افراد حروف شناسند و باسواد اما فقط با اعراب، حرکات زیر و زبر و قواعد تلفظ قرآن را بلد نیستند که در کلاس‏‌های قرآن‏‌آموزی این موارد به آن‏‌ها آموزش داده می‏‌شود.
وی با اشاره به این‏که در حال حاضر طی مدت زمان دو ساعت کلاس به روخوانی، روان‏خوانی، تجوید، صوت، لحن و تفسیر قرآن می‏‌پردازیم، گفت: تا سال 73 فقط روخوانی و روان‏خوانی و تجوید قرآن به قرآن‏‌آموزان آموزش می‏‌دادم اما با تأسیس مهدقرآن و با توجه به جاذبه‏‌هایی که این کتاب آسمانی دارد، علاقه‌مند به حفظ آیات نورانی آن شدم و به عنوان مسن‏‌ترین فرد در این عرصه اقدام کردم.
حیدری با بیان اینکه از سال 77 کار تفسیر قرآن را برای بانوان آغاز کردم و با اخذ گواهینامه حفظ کل، به عنوان مربی مهد قرآن، به آموزش قرآن‌آموزان نیز پرداختم، عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به مذهبی بودن مردم کاشمر، خانواده‏‌ها برای فراگیری قرآن پیشگام هستند.
60 سالگی؛ زمان حفظ کامل قرآن
وی ادامه داد: به طوری‏‌که در سال‏‌هایی که در مدرسه بهشتی برای دانش‏‌آموزان کلاس برگزار می‏‌کردم، شاهد استقبال بی‏‌نظیر خانواده‏‌ها بودم؛ الحمدالله مسئولان هم همواره سنگ تمام گذاشته‏ و حمایت‏‌های خوبی از فعالیت‏‌های قرآنی داشته‏‌اند.
وی با ذکر اینکه افراد به میزان علاقه‌مندی‏شان به فراگیری قرآن و مفاهیم آن، با این کتاب آسمانی انس پیدا می‏‌کنند، گفت: این امر را خودم تجربه کرده‌ام زیرا با تمام سختی‏‌ها توانستم در سن 60 سالگی آیات قرآن را حفظ کنم.
وی با حسرت از این‏که سال‏‌ها قبل برای برگزاری کلاس تفسیر قرآن، به آثار متعدد علمای بزرگ مراجعه کرده و خلاصه‏‌نویسی‏‌هایی داشته اما این خلاصه‏‌نویسی‏‌ها را نگهداری نکرده است، گفت: امروزه به همت علمای عظام، تفسیرهای مختلف یک جلدی، تفسیر جامع و ... وجود دارد که کار را راحت‏‌تر کرده است زیرا روش‏‌های نوینی ارائه می‏‌دهند.
حیدری که شش ساله بوده و برای مدت چهار ماه به مکتب‏‌خانه بانویی به نام «ملامبارکه» رفته و با استعداد و علاقمندی‏‌اش ادامه‌دهنده راه آموزگارش بوده است، گفت: در آن زمان سواد قرآنی داشتم اما در سن 17 سالگی در کلاس‏‌های سوادآموزی که آن زمان پیکار با بی‏سوادی نام داشت، شرکت کرده و توانستم گواهینامه پنجم ابتدایی را بگیرم.
وی که به پسران و دختران بسیاری، قرآن آموخته است و به گفته خودش همواره مورد لطف قرآن‏‌آموزان بوده و هست و این الطاف آنان را از عنایت پروردگار می‏‌داند، از برگزاری کلاس برای دانشجویان در مکتب‏ الرقیه(س) خبر داد و افزود: همیشه دعایم این است که خدا ما را از قرآن و اهل‏ بیت(ع) جدا نکند.
تربیت بیش از دو هزار قرآن‌آموز
حیدری با بیان اینکه اگر در جامعه قرآنی ما، عمل به این کتاب آسمانی به طور جدی دنبال شود، هیچ مشکلی در جامعه به وجود نمی‏‌آید، افزود: تاکنون به بیش از دو هزار کودک قرآن‏ آموخته‌ام؛ همچنین آموزش قرآن به روش تفکیک را ابداع کردم، به طوری‏‌که در این روش حرف به حرف و جزء به جزء کلمات برای قرائت و روخوانی آیات به قرآن‏‌آموز آموزش داده می‏‌شود.
حیدری که سال‏‌ها به روش مکتب‏‌خانه‏‌ای به آموزشِ قرآن‌آموزان پرداخته و سپس با روش‏‌های نوین این کار را ادامه داده است، افزود: سال‏‌هاست که با قرآن مأنوس هستم اما باید توجه داشت که جدیت در عمل به قرآن منجر به رفع مشکلات جامعه می‏‌شود این در حالی است که در جامعه فعلی اهل عمل به قرآن کم هستند.
وی با اعلام اینکه نسل جوان با توجه به امکانات امروز، باید برنامه‌ریزی داشته باشند و با انس با قرآن، به راحتی از پس مشکلات و گرفتاری‏‌ها برآیند، تأکید کرد: باید همه ما قدر قرآن را بدانیم و به آن عمل کنیم حال آن‏که در جامعه فعلی اهل عمل کم داریم وگرنه اگر به قرآن پناه ببریم، این کتاب ما را در برابر همه سختی‏‌ها کفایت می‏‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.