آیت الله حسین نوری همدانی، حوزه علمیه انقلابی را نهادی تاثیرگذار در عرصه های علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دانست.

  حوزه انقلابی، تاثیرگذار و بصیر است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، این مرجع تقلید در همایش «حوزه علمیه، مهد انقلاب اسلامی» در مدرسه فیضیه گفت: احادیثی از بزرگان دین در وصف قم بیان شده است که دل‎های طلاب و علمای این عصر و زمانه را امیدوار می‎کند.

وی افزود: روایت مرتبط با قیام مردم این شهر و صدور دین و مبانی دین و مکتب اهل بیت(ع) از این شهر به سراسر جهان و نزدیکی این روزگار به عصر ظهور از دیگر احادیثی است که دل‎های ما را روشن می‎کند.

این مرجع تقلید بیان کرد: این روایات به شکل ضمنی با مشاهده آثار و برکاتی که در این زمینه ذکر می‎کنند، به انقلاب نیز اشاره دارند و به همین دلیل باید در جهت حفظ و استمرار این انقلاب کوشید و این آینده زیبا را زمینه سازی کرد.

وی گفت: انقلاب اسلامی دارای ارکان، اهداف، برکات و ثمرات ارزشمندی است که باید از آنها صیانت کرد و از دیگر سوی، آسیب‎هایی ممکن است در این زمینه ایجاد شود که باید به آنها توجه کرد.

وی با اشاره به دسیسه‎های دشمنان در خصوص جلوگیری از رویش‎های اسلامی تصریح کرد: این خصومت‎‌ها زمانی که اسلام در اوج علمیت و پیشرفت بود و اروپا و آمریکا غرق در ظلمت و جهالت بود بیشتر شد و آنها سعی کردند که با اصل این جریان یعنی اسلام ناب مبارزه کنند.

وی جدایی دین از سیاست را از روش‎های دشمنان در این نبرد دانست و گفت: آنها می‎خواهند با هر روشی بیان کنند که اسلام پاسخگوی نیازهای جهان معاصر نیست ولی امام راحل با انقلاب اسلامی و با تکیه گاه اسلام ناب توانستند به همه آنها ثابت کنند اسلام دارای چه ظرفیت عظیمی است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: امام راحل این انقلاب را بنا کردند که اولین رکن آن اسلامیت بود؛ دومین رکن انقلاب، مردمی بودن آن است و امام به روش پیامبران عمل کردند و در ابتدا به سراغ مردم رفتند و با آنها همراه شدند و مردم نیز که مزایای اسلام را بهتر شناختند در این مسیر با امام همراه شدند و امام نیز به همین دلیل این همه تاکید به حل مشکلات مردم داشتند.

وی رهبری و ولایت فقیه را سومین رکن انقلاب دانست و افزود: یکی از مهمترین ویژگی‎های رهبر معظم انقلاب، ویژگی علمیت و فقهی امام راحل است؛ ایشان از بزرگترین علمای عصر خویش بودند و نظرات علمی و فقهی بسیار جالبی نیز مطرح کردند؛ معظم له نیز این کشتی عظیم را در تلاطم طوفان‎های زمان به سلامت به در آوردند.

نوری همدانی بیداری اسلامی را از ثمرات انقلاب اسلامی دانست و اظهارکرد: استکبار ستیزی است از جمله شاخصه‎های اصلی و اساسی انقلاب اسلامی است و با هیچ مستکبری سرسازش ندارد و کسانی که در مقابل مستکبران از نرمش سخن می‎گویند اشتباه می‎کنند چون ظالم هیچگاه نرمش طرف مقابل را با مهربانی و صلح پاسخ نمی‎دهند بلکه نسبت به ما تندتر خواهد شد.

وی گفت: مبارزه با غده سرطانی رژیم صهیونیستی و احیای فرهنگ جهاد و شهادت از دیگر شاخصه‎های انقلاب اسلامی هستند زیرا اگر امروز شاهد این انقلاب عظیم هستیم به برکت همین جهاد و خون‏های شهدا است.

نوری همدانی بیان کرد: امام همیشه طلاب رزمنده و شهید را تحسین می‏کردند و می فرمودند که شما در زمان جنگ بیشترین شهید را تقدیم کرده‎اید و در هر صحنه‏‌ای که انقلاب و نظام به شما نیاز دارد در صف اول هستید.

وی خودباوری و شجاعت را از شاخصه‎های دیگر انقلاب دانست و گفت: روحیه خودباوری باعث رشد علمی سریع در عرصه پزشکی و هسته‎ای و.. شد و اگر این خودباوری ازبین برود انقلاب با مشکل مواجه خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که پشتیبانی از مظلومان و محرومان از مهمترین شاخصه‎های انقلاب اسلامی است بیان کرد: از دیگر ثمرات انقلاب اسلامی بسیج مردمی است که دشمنان را ناامید کرد و در ادامه وحدت حوزه و دانشگاه و وحدت شیعه و سنی نیز از دیگر ثمرات این انقلاب اسلامی است که باید به آن اشاره کرد.

نوری همدانی یادآورشد: در این زمینه وظیفه داریم تا با حفظ اصول و شاخصه‎های انقلاب این صحنه را حفظ کنیم و حوزه علمیه نیز باید سعی کند با بیدارگری و بصیرت بخشی تنور انقلاب را همیشه گرم نگاه دارد.

وی در پایان بر لزوم انقلابی ماندن روحیه حوزویان و حضور تاثیرگذار حوزه در عرصه‏ های سیاسی و فرهنگی تاکید کرد و گفت: انقلابی بودن یعنی اینکه حوزویان در مقابل دستگاه‎های دیگر اظهار نظر کنند و بتوانند تاثیرگذاری خود را در بخش‎های مختلف به اثبات برسانند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.