۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
کد خبر: 370678

رئیس سابق اتاق بازرگانی گفت:‌ بیش‌ترین دارایی‌های توقیف‌شده ما به‌صورت دلار است و اگر اجازه نقل‌ و انتقالات دلاری به ایران داده نشود، در حقیقت ما از این دارایی‌ها که قرار بود بر اساس برجام استفاده کنیم، بی‌بهره مانده‌ایم.

اظهارات «سیف» اعلام‌ خطر بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس،‌ یحیی آل‌اسحاق عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و رئیس سابق اتاق بازرگانی، با اشاره به اظهارات ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه ایران تقریباً هیچ عایدی از برجام نداشته است، اظهار داشت: واقعیت این است که اظهارات آقای سیف به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی ایران از جایگاهی مطرح شد که اطلاعات کافی از بحث سوئیفت چه در زمان تصویب و چه در مرحله بعد از تصویب و واقعیت‌های عملی آن وجود دارد و این فرد بهترین کسی است که از اطلاعات به‌روز و دست‌اول از اقتصاد ایران برخوردار است.

آل‌اسحاق با بیان اینکه سخنان آقای سیف می‌تواند به‌عنوان شاخصی برای آنچه به‌عنوان سوئیفت مطرح است، قرار بگیرد، ادامه داد: سؤالی که وجود دارد این است که آیا اظهارات آقای سیف پیش از سفر به آمریکا که در رابطه با انجام شدن سوئیفت مطرح شد و حتی نمایندگان رسانه‌ها را به اتاق سوئیفت برده و گفتند که با 300 کارگزار در حال مذاکره و اقدام هستیم و جریان سوئیفت برقرار شده با بحث‌هایی که سیف در آمریکا و شورای روابط خارجی آمریکا و در مصاحبه با بلومبرگ انجام داد، تناقض دارد یا این موضوع هم‌جهت است؟

رئیس سابق اتاق بازرگانی تصریح کرد: آنچه برداشت بنده است، این است که این اظهارات با یکدیگر تناقض ندارد، منتهی هر کس از ظن خود قضاوت می‌کند، در حال حاضر این موضوع در حال تجزیه‌ و تحلیل است و هرکس یک بخش از موارد را می‌گوید؛ ما اگر بخواهیم ببینیم آقای سیف چه گفته است باید گفته‌های اخیر وی را با سخنان قبل و بعد او مقایسه کنیم.

وی با بیان اینکه آنچه آقای سیف قبلاً گفته که نظام سوئیفت برقرار شده است، حرف درستی بوده، درعین‌حال خاطرنشان کرد: شبکه ارتباطی نقل‌ و انتقال ارز بین ایران و سایر کشورها برقرار شده است منتهی بحث بر سر این است که آیا در این شبکه آبی جریان دارد یا خیر و آیا نقل‌ و‌ انتقال پول انجام می‌شود یا نه.

آل‌اسحاق با طرح سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا این مسئله همان دستاوردی است که باید صورت می‌گرفت یا خیر، به تشریح پاسخ این دو سؤال پرداخت و اظهار داشت: در پاسخ باید گفت که کانال مربوط به سوئیفت برقرار شده و شبکه امکانات اولیه یا تعدادی از فعالان اقتصادی و بانک‌های ما با تعدادی از بانک‌های خارجی نقل‌ و انتقال پول انجام می‌دهند؛ مثلاً بانک سامان و بانک کارآفرین با برخی از بانک‌های اروپایی این مبادله را انجام می‌دهند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه درعین‌حال تصریح کرد: آن مقدار کاری که بین این بانک‌ها صورت می‌گیرد، یک حد محدود و کوچک است و بانک‌های بزرگ اروپایی از این شبکه استفاده نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند که این ارتباط برقرار شود، لذا اینکه آقای سیف گفته بود این شبکه وجود دارد، درست است، اما در حد محدودی صورت می‌گیرد.

** نقل‌ و انتقال دلاری با بانک‌های بزرگ صورت نمی‌گیرد

وی ادامه داد:‌ در واقع می‌توان گفت نقل‌ و انتقال دلاری با بانک‌های بزرگ صورت نمی‌گیرد و بانک‌های بزرگ هنوز این ارتباط را برقرار نکرده‌اند چراکه بانک‌هایی که می‌خواهند با دلار کار کنند، هنوز از امکان ردوبدل کردن دلار برخوردار نیستند. بنابراین بانک‌های بزرگ کاری در این زمینه انجام نمی‌دهند و دلار هم ردوبدل نمی‌شود.

آل‌اسحاق با بیان اینکه آقای سیف گفته چون بخش عمده‌ای از مبادلات ما با دلار صورت می‌گیرد، شما به دلیل یوترن و اشرافی که بر روی دلار دارید، این اجازه را به بانک‌های بزرگ برای برقراری ارتباط نداده‌اید و رفت‌وآمد دلار از این طریق صورت نمی‌گیرد، افزود: آقای سیف صراحتاً گفت اگر این امر صورت نگیرد، نتیجه کلی برجام، به‌دست نیامده است و ما نتوانسته‌ایم هدف‌مان از برجام را که عبارت از نقل‌و انتقالات کامل از شبکه پولی ـ بانکی و برقراری کامل ارتباط بود را  ایجاد کنیم.

**اظهارات سیف اعلام‌ خطر بود

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی اظهار داشت: آقای سیف این موضوع را ناشی از بدعهدی و عدم اجازه به بانک‌ها و ترس بانک‌های بزرگ از تحریم شدن، دانسته است و خطاب به آمریکا تأکید کرده این شما هستید که نمی‌گذارید این مبادلات انجام شود و در واقع اعلام‌ خطر کرده است.

وی تأکید کرد: آقای سیف به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی حقیقتی را عنوان کرده که مبادلات دلاری اینجا انجام نمی‌شود، درحالی‌که بیش‌ترین دارایی‌های توقیف‌شده ما به‌صورت دلار است، یادآور شد:‌ اگر اجازه نقل‌و انتقالات دلاری به ایران داده نشود، در حقیقت ما از این دارایی‌ها که قرار بود بر اساس برجام استفاده کنیم، بی‌بهره مانده‌ایم.

آل‌اسحاق، سیف را مطلع‌ترین فرد در عرصه اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: او تأکید کرده است که ما نمی‌توانیم از پول‌های خارجی خود استفاده کنیم و ریشه این امر هم آمریکاست که چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی در خصوص مواضع جدید دولت با توجه به اعترافات آقای سیف، تصریح کرد: این یک بحث مدیریتی و برآوردی است که باید انجام شود، آقای ظریف هم در این زمینه اظهارنظر کرده است که اگر برجام عملیاتی نشود، تنها یک قراردادی است که بر روی کاغذ نوشته شده است.

**سخنان آقای سیف بیانگر صداقت رئیس‌کل بانک مرکزی بود

وی در پاسخ به این سؤال که چرا نتیجه 30 ماه مذاکره باید این اظهارات از سوی مقامات دولتی باشد، به بدعهدی طرف آمریکایی اشاره کرد و ادامه داد: سخنان آقای سیف بیانگر صداقت رئیس‌کل بانک مرکزی بود و از این جایگاه همین مسئله انتظار می‌رفت که روشن و صادقانه این موضوع را بیان کند تا آنجایی که گفت سوئیفت برقرار شده، همه آن را بپذیرند و اینجا هم که می‌گوید مبادلات دلاری انجام نمی‌شود، این موضوع را بپذیرند، لذا اگر آقای سیف غیر ازاین را می‌گفت، جای سؤال بود.

آل‌اسحاق تصریح کرد: آقای سیف در هر دو مورد کاملاً درست عمل کرد، اما مشکل برخی این است که به صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی نگاه سیاسی می‌کنند که نباید این‌طور باشد، چراکه جایگاه رئیس‌کل بانک مرکزی سیاسی نیست؛ بنابراین رئیس‌کل بانک مرکزی آزاد، حّر و صادق باشد و این همان کاری است که آقای سیف انجام داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.