۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۵
کد خبر: 371694

لرد «دیوید هنی» سفیر پیشین انگلیس در سازمان ملل متحد و نماینده مجلس اعیان، با تاکید بر لزوم تعامل جدی تر میان لندن و تهران تصریح کرد که دولت دیوید کامرون به تعهداتش در برجام پایبند است.

انگلیس به تعهداتش در برجام پایبند است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، 'لرد هنی'، نماینده مجلس اعیان انگلیس روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، گفت: فکر می کنم که ما در یک مقطع جدیدی از روابط هستیم و می توانیم امیدوار باشیم که این روابط گسترش یافته و شکوفا شود و آن طور که پیش از اجرای توافق هسته ای مطرح بود، نگران هیچ مانعی نباشیم. 
این دیپلمات پیشین انگلیس در پاسخ به این سووال که پیشرفت های صورت گرفته درخصوص گسترش روابط دوجانبه میان انگلیس و ایران را چطور ارزیابی می کند، گفت: به نظر من این یک خبر خوبی برای افرادی مانند من است که همواره بر این باور بوده، بایستی به رغم اختلاف دیدگاهی که در خصوص سیاست های ایران داریم، به طور جدی با این کشور وارد تعامل و گفت وگو شویم. 
وی با اشاره به گشایش سفارتخانه های دو کشور در سال گذشته گفت: من امیدوارم که با مرور زمان بتوانیم میان یکدیگر اعتماد ایجاد کنیم و در خصوص موضوعات و مسائلی که اختلاف داریم گفت وگو های صریحی داشته باشیم؛ همانطور که با سایر کشورها چنین هستیم.
لرد هنی خاطر نشان ساخت: در حال حاضر احترام زیادی برای آقای ظریف و روحانی وجود دارد و من فکر می کنم که این زمینه خوبی برای از سرگیری روابط جدی بر پایه اینکه دو طرف دیدگاه شان را بیان کرده و نظرات طرف مقابل را بشوند، وجود دارد. 
این نماینده مجلس اعیان انگلیس گفت: من امیدوارم، اکنون که روابط دیپلماتیک از سر گرفته شده از آن به نحو مطلوب و برای تعامل بهتر بهره مند شویم. 
لرد هنی همچنین عنوان کرد : من فکر می کنم مهم ترین اتفاقی که ظرف شش ماه گذشته رخ داد علاوه بر توافق هسته ای که به خودی خود واقعه مهمی بود، تائید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر انجام تعهدات ایران در چارچوب برجام بود.
وی افزود: به نظر من این اتفاق فرصت هایی را فراهم ساخت که پیش از آن وجود نداشت و یا اینکه اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی چنین تاییدی را صادر نمی کرد، فراهم نمی شد. 
سفیر پیشین انگلیس در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سووال که آیا برای اجرای برجام و لغو موانع بانکی ملاحظاتی از سوی اروپا وجود دارد، گفت: من درخصوص موضوعات فنی و جزئیات برجام اطلاعی ندارم اما تصور می کنم که برداشتن تحریم هایی که سال ها زمان برده تا به اجرا گذاشته شوند، کار ساده ای نیست. فکر می کنم باید یک مقداری صبر کنیم اما تصور نمی کنم که سووال و یا چالشی در خصوص پایبندی انگلیس به تعهداتش مطرح باشد. 
وی همچنین در پاسخ به این سووال که آیا کندی گسترش روابط تجاری میان انگلیس و ایران نسبت به سایر کشورهای اروپایی دلیل خاصی دارد، گفت: نه. من این طور فکر نمی کنم. البته ارتقای ناوگان هواپیمایی ایران یک ضرورت بود. هر کس که به ایران سفر کرده باشد - مثل من - متوجه می شود که شرایط ناوگان هوایی ایران بسیار بد بود و لذا توجه به این موضوع یک اولویت بود.
این نماینده انگلیسی با اشاره به سفر سال گذشته آقای روحانی رییس جمهوری ایران به پاریس و توافق صورت گرفته با شرکت ایرباس گفت: شما می دانید که ایرباس فقط یک شرکت فرانسوی نیست؛ در این شرکت انگلیس، آلمان، ایتالیا و اسپانیا هم شریک هستند. این یک شرکت اروپایی است که بخش ساخت بال هواپیما در انگلیس صورت می گیرد. 
وی تصریح کرد: من فکر می کنم که این (سفر آقای روحانی به پاریس) یک اقدام خوب و کاملا عادی بوده است.
هنی ادامه داد: البته تجارت میان کشور پهناوری همچون ایران و انگلستان که از نظر جمعیت با ایران برابری می کند بسیار پیچیده تر از یک الی دو قرارداد تجاری است. این رابطه باید شامل مجموعه ای از حوزه های تجاری باشد و من امیدوارم که چنین اتفاقی رخ دهد.
سفیر پیشین انگلیس در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سووال که آیا انگلیس ملاحظات خاصی در اجرای برجام دارد یا نه گفت: من اینطور فکر نمی کنم. من فکر نمی کنم که ما در مقایسه با سایر طرف های توافق هسته ای دارای ملاحظات خاصی باشیم. البته آمریکا شرایط خاصی دارد چون آنها نمی توانند تحریم ها را بدون تائید کنگره لغو کنند؛ اما ما چنین محدودیتی را نداریم. 
هنی افزود: تحریم های اتحادیه اروپا اکنون برداشته شده است و لذا من تصور نمی کنم مشکل خاصی در این خصوص وجود داشته باشد. البته من می دانم که در ایران گرایشی به این نظریه وجود دارد که انگلیس با بقیه فرق می کند اما در این مورد قطعا چنین نیست؛ من فکر می کنم ما در همان جایگاه و موقعیتی هستیم که سایر کشورهای اروپایی قرار دارند.
این دیپلمات سابق انگلیسی در خصوص دیدگاهش در مورد رئیس جمهوری آینده آمریکا و موضع وی در خصوص برجام گفت: بستگی دارد چه کسی رئیس جمهور شود و ما تا اولین سه شنبه ماه نوامبر در این خصوص چیزی نمی دانیم. اما واقعیت این است که اگر خانم هیلاری کلینتون پیروز انتخابات شود و سپس برای توافق وین مشکلی به وجود آید من حقیقتا متعجب خواهم شد. 
وی افزود: من فکر می کنم هیلاری کلینتون می تواند برجام را اجرا کند و در اجرای آن اهتمام خواهد ورزید. البته او مانند باراک اوباما احساس تعلق به توافق نخواهد کرد اما فکر نمی کنم که بخواهد آن را نقض کند.
هنی گفت: البته تلاش وی برای گشایش رابطه جدیدی با ایران تا حدی به نتیجه انتخابات مجلس نمایندگان و سنا بستگی خواهد داشت. با این حال اگر دمکرات ها اکثریت کرسی های مجلس سنا را بدست آورند این دستاورد مهمی خواهد بود.
این نماینده مجلس اعیان انگلیس افزود: از سوی دیگر اگر کلینتون به ریاست جمهوری انتخاب شود و مجلس با او مخالفت کند، آزادی عمل وی به رغم اختیاراتش به عنوان رئیس جمهور محدود خواهد شد.
وی گفت: همچنین چنانچه یک جمهوری خواه، رئیس جمهور آمریکا شود، بستگی دارد چه کسی خواهد بود و در این مقطع من نمی خواهم در این رابطه گمانه زنی کنم. اما نکته قابل توجه این است که بسیاری از دوستان آمریکایی من بر این باور هستند که هرکس رئیس جمهور آمریکا شود به توافق پایبند بوده و آن را نقض نخواهد کرد؛ چون زمانی که به کاخ سفید راه پیدا کنند به وی گفته می شود که نقض توافق بر خلاف منافع ملی آمریکا خواهد بود.
این نماینده پارلمان انگلیس در پاسخ به این سووال که در صورت نقض توافق از سوی آمریکا، موضع انگلیس چه خواهد بود گفت: من فکر می کنم که هر کس رئیس جمهوری آمریکا شود ما به توافق پایبند خواهیم بود. ما به توافق متعهد هستیم و یکی از طرف های امضا کننده به شمار می آییم. 
وی تصریح کرد: ما صرفا چون آمریکا طرف توافق است، به آن متعهد نیستیم و لذا اگر دولت انگلیس از این موضع تغییر کند من متعجب خواهم شد.
سفیر پیشین انگلیس در سازمان ملل متحد با بیان اینکه «پیشتر ما با آمریکایی ها در جریان مساله تحریم اختلاف نظر داشتیم» خاطر نشان ساخت: اما من فکر می کنم که همه ما فارغ از رفتار طرف های دیگر توافق، به آن پایبند هستیم و اگر دولت وقت انگلیس بخواهد از تعهداتش نسبت به توافق سرپیچی کند من متعجب خواهم شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.