۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
کد خبر: 376418

وقتی تلاش بی وقفه تروریست ها برای تسلط بر حلب به شکست منجر شد، آمریکا با رسانه های وابسته به خود سعی کرد آتش بسی را بر شهر تحمیل کند که مانع از پاکسازی کامل شهر و سقوط قلعه های باقیمانده تروریست ها در آن شود.

 اهداف پشت پرده آتش بس در حلب

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، امین حطیط تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ای در روزنامه البناء لبنان نوشت: بعد از جنایت‌های زیادی که بر ضد مردم حلب صورت گرفته و درگیری‌های شدیدی که در آن ایجاد شده است، شهر حلب به گونه‌ای خود را نشان می‌دهد که گویا بحران سوریه تماما منحصر به این شهر شده، یا منطقه ای است که عنوان مرحله پایانی جنگ در سوریه و رسیدن به راه حل و فصل بحران در سوریه و منطقه همگی در گرو این شهر است.

برای توضیح بیشتر می‌توان به رفتار افراد متخاصم در اردوگاه متقابل یعنی اردوگاه متجاوزان به فرماندهی آمریکا و اردوگاه مدافعان حامی سوریه و محور مقاومت اشاره کرد که از سوی روسیه به صورت علنی و مستقیم حمایت می‌شود. در اینجا توجه به این نکته لازم است که آمریکا که از تحقق دستاوردهای جدید سوریه در تدمر غافل‌گیر شده، تأکید دارد که اولویت کنونی موازنه قدرت به نفع اردوگاه مدافعان است، به همین علت است که پیوستن به روند سیاسی در سایه واقعیت‌های خود کنونی را تسلیم شدن در برابر پیروزی اردوگاه مدافعان و اقرار به شکست خود در این بحران می‌داند.

این چیزی است که آمریکا و همراهان آن در اردوگاه متجاوزان به ویژه عربستان و ترکیه تحت هر فشاری آن را برنمی‌تابند. به همین علت آمریکایی‌ها از باب حلب وارد شدند تا در آستانه دور سوم مذاکرات ژنو به سمت طرح "ب" که سی آی ای مدتی پیش آن را اعلام کرد، حرکت کند. طرحی که عرصه جدی آغاز آن از حلب بوده و با مذاکرات ژنو نیز مرتبط است.

آمریکا در روند اجرایی این طرح، وانمود می‌کرد که توجه ویژه‌ای به مذاکرات ژنو دارد و ادعا داشت که اصرار زیادی بر پیشرفت این مذاکرات از خود نشان می‌دهد، اما در عین حال از طریق عربستان سعودی به عنوان وابسته خود سعی داشت مشارکت در این مذاکرات را به تعلیق در آورد. چرا که می‌خواست نه تنها در روند مذاکرات مانع‌تراشی کند، بلکه می‌خواست همه جبهه‌ها در برابر ارتش عربی سوریه را به حالت انفجار برساند. 

در عرصه میدانی و هم‌زمان با وانمود کردن آمریکا به تلاش برای استمرار عملیات آتش بس، اما هیچ اقدامی از سوی گروه‌های مسلح که آمریکا آنها را معارضان معتدل خوانده و وارد روند سیاسی مذاکرات کرده، صورت نگرفته است. این در حالی است که گروه‌های مذکور در مناطق العیس و بلندی‌های اطراف آنها از سلاح‌های شیمیایی استفاده کردند.

علاوه بر اینها آمریکا با وقاحت تمام اعلام کرده که در راستای آموزش و فرماندهی عملیات بر ضد داعش 250 تن از عناصر نیروهای ویژه خود را وارد سوریه می‌کند. این در حالی است که ماهیت واقعی این گروه‌ها حمایت و سامان‌دهی گروه‌های مسلح بر ضد ارتش عربی سوریه و متحدان آن و ایجاد خط قرمزهای در روند تحرک میدانی آن‌ها به ویژه در مسیر شرق سوریه است.

آمریکا همچنین تسهیل و تجهیز تروریست‌ها از طریق ترکیه با سلاح‌های پیشرفته نظیر موشک‌های استینگر به سوریه را در دستور کار قرار دادند. آنها همچنین به ترکیه دستور یا اجازه دادند که حدود 7 تا 10 هزار نیروی تروریستی را به منطقه حلب گسیل کند تا عملیات نظامی گسترده‌ای را که اردوگاه متجاوزان برای یک شب تدارک دیده‌اند، دنبال کنند. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این عملیات چیست و اهداف آن کدام است؟

در اینجا ذکر این نکته لازم است که ارتش عربی سوریه بلافاصله بعد از پیروزی‌های بزرگی که در تدمر داشته، وارد مرحله بهره‌برداری از پیروزی‌ها و توسعه روند آن شده است. اما در اینجا نیز این سؤال مطرح می‌شود که هدف آینده آنها چیست؟ ارتش سوریه لیستی از هفت هدف بزرگ و با ارزش در برابر خود می‌بیند که حلب در کنار دیر الزور والرقه جزو سه اولویت برتر آنها است.

وحشت آمریکا از آنجاست که ارتش سوریه به سمت هدف حرکت کرده و به کلی ارتباط بین سوریه و ترکیه را قطع کرده و نهایتا مانع از بازی ترکیه در اوضاع داخلی سوریه شود. همچنین به نظر می‌رسد اردوگاه متجاوزان، حلب را برای وارد کردن ضربه‌ای استراتژیک و تاثیر گذار بر ضد مدافعان سوریه انتخاب کرده است، ضربه‌ای که حداقل می‌تواند مانع از تکمیل روند آزادسازی حرکت شده و در سطح حداکثری خود می‌تواند تسلط کامل حلب را در اختیار تروریست ها و ترکیه قرار دهد. این پروژه می‌تواند جایگزین منطقه امنی شود که آنکارا از مدت ها پیش آرزوی آن را دارد.

جریان متجاوز به سوریه طرح نجات‌بخش حلب را برای خود با این اهداف تهیه کرده و برای موازنه میدانی و ایجاد توازن استراتژیک در این کشور بر روی آن حساب کرده است. در جهت اجرای این طرح جبهه النصره ضمن هماهنگی کامل با ترکیه و با حمایت تأثیرگذار این کشور به همراه تمامی گروه‌های مرتبط با ترکیه عربستان سعودی مرحله اول وارد آوردن ضربات سخت برای بررسی قدرت ارتش را در عملیات العیس و بلندی های آن انجام دادند. نیروهای تروریستی موفق شدند وارد این منطقه شده و بخش گسترده‌ای از آن را با استفاده از گازهای سمی تحت سلطه خود بگیرند.

با این وجود اقدامات اجرایی بعدی بر اساس تمایلات فرماندهی متجاوزان دنبال نشد، به گونه‌ای که نیروهای متجاوز شکست سختی را در خان طومان دریافت کرده و در کمین گسترده‌ای که ارتش عربی سوریه و متحدان آن در منطقه مستقر کرده بودند گرفتار شدند.

در این کمین طی کمتر از دو ساعت 300 عامل تروریستی به هلاکت رسیدند. شکست‌ها و سختی‌ها در جبهه‌های دیگر در حومه جنوبی و غربی حلب نیز ادامه پیدا کرد، اما اوج این شکست‌ها و خسارت‌های آن ها بر ضد تروریست ها هنگامی بود که آنها حمله گسترده خود را به داخل و اطراف شهرها آغاز کردند. این هم در شرایطی صورت گرفت که نیروهای دفاعی شهر هوشیار و بیدار بودند و برای وارد آوردن فاجعه‌ای میدانی بر ضد مهاجمان آمادگی کامل داشتند.

اردوگاه متجاوزان در برابر این شکست متوجه شد که طرحش از بین رفته و رویا پردازی‌هایش در حلب ناکام مانده است، به همین علت سعی کرد سیاست تعیین خسارت ها و روند سیاسی را در پیش بگیرد تا بتواند باقی مانده دستاوردهای خود را بعد از ناتوانی در عرصه میدانی برای خود حفظ کند. این در حالی است که همچنان احتمال اقدام ارتش عربی سوریه و متحدانش برای آغاز حمله‌ای جهت پاک‌سازی کامل و باز پس‌گیری همه مناطق شهر وجود دارد.

به این ترتیب متجاوزان به فکر حیله ای جدید افتادند تا بعد از نقض آتش بس ، بار دیگر آن را احیا کنند و حلب را نیز به این آتش بس اضافه کنند. این فریب برای آن بود که ارتش عربی سوریه اقدام به پاک‌سازی مناطق حلب که همچنان در اختیار گروه‌های مسلح جبهه النصره و جریان‌های وابسته به آن قرار دارد، نکنند.

آنها برای ترویج این راه‌ حل بزرگ‌ترین فریب تبلیغاتی و رسانه‌ای را به راه ‌انداختند، به گونه‌ای که بعد از اقدام گروه‌های مسلح برای موشک باران بیمارستان‌ها و منازل مسکونی در حلب که با مشارکت هواپیماهای ائتلاف آمریکایی صورت گرفت، دستگاه تبلیغاتی متجاوزان سعی کرد جنایت‌ها را به ارتش عربی سوریه نسبت بدهد تا فشارها بر دولت سوریه افزایش پیدا کرده و آن را مجبور به پذیرش وارد کردن حلب در چارچوب آتش‌بس کند. آتش بسی که به آمریکا تضمین دهد ارتش عربی سوریه وارد مناطق تحت سلطه گروهک‌های تروریستی نخواهد شد. آمریکا به این ترتیب سعی کرد مصونیتی بین المللی برای جبهه تروریستی النصره فراهم کند.

بعد از شکست تمامی حملات انجام شده از سوی  البته تروریست‌ها بر ضد حلب از دو هفته پیش تاکنون ، تحرکات آمریکا مبنی بر این قرار گرفته که این شهر را نیز در چارچوب آتش‌بس قرار دهد یا منطقه ای بی‌طرف در داخل حلب ایجاد کند تا تروریست‌ها را از ارتش سوریه جدا نماید. این اقدام برای تثبیت عناصر مسلح در شهر حلب و جلوگیری از پاک‌سازی کامل این شهر در آینده دنبال می‌شد.

ما این طرح آمریکا را فریبی بزرگ و تلاشی برای رسیدن به نتایج غیر قابل تحقق در عرصه میدانی از طریق راهکار سیاسی می‌دانیم و معتقدیم که وارد کردن حلب در چارچوب آتش بس در موقعیت کنونی آن که جبهه النصره بر حدود 80 درصد از مناطق تحت سلطه تروریست‌ها در حلب تسلط دارد و تقریباً 30% از کل حلب را شامل می‌شود ، نقض قطعنامه‌های بین‌المللی 2268 و 2253 در رابطه با مبارزه با تروریسم است.

این اقدامات برای پاداش دادن به تروریست‌ها در قبال جنایت‌هایی است که بر ضد حلب انجام می‌دهند و باعث می‌شود آنها به بازدارندگی و استحکام رسیده و در حلب احساس امنیت کنند. این زمان برای احیا و سازماندهی مجدد آنها و قدرت گرفتن النصره مورد نیاز است تا آنها مجدداً برای تسلط بر کل حلب اقدام کنند.

بنابر آنچه که گفته شد اردوگاه مقاومت و دفاع از سوریه پیشنهادات آمریکا مبنی بر ورود مناطق تحت سلطه جبهه النصره در حلب و مناطق دیگر در شمول آتش بس را رد کرده و آن را کوچک می داند. این نیروها همچنین هر نوع طرحی در چارچوب ایجاد منطقه‌ای امن برای تروریست‌ها در داخل حلب یا مناطق دیگر و کشیدن خط قرمز برای حمایت و محافظت از تروریست ها را رد کرده و آن را نمی پذیرد.

به این ترتیب است که ما اعتقاد داریم طرح تروریسی برای تسلط بر حلب به شکست منجر شده و تعیین راه کار‌های بین‌المللی برای ایجاد بازدارندگی و مصونیت جهت حفظ تروریست‌ها در حلب نیز با شکست مواجه شده است. به این ترتیب می‌توان توصیفی جدید برای حلب به کار برد، به گونه‌ای که این شهر بعد از اینکه به نماد پایداری ملی سوریه تبدیل شده، مقبره آمال و آرزوها و طرح‌های تروریست‌ها و متجاوزان نیز لقب گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.