قدس آنلاین/ مهدی شهرآبادی: بازار خودرو مشهد در سال ۹۵ هنوز با رکود مواجه است، به طوری که فعالان این بازار معتقدند، این وضعیت موجب ورشکستگی و حتی تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو در این کلانشهر خواهد شد.

 کرکره نمایشگاه های خودرو پایین می آید

 مشتری نیست
زارع یکی از فعالان بازار خودرو مشهد درخصوص وضعیت خرید و فروش انواع خودروها به خبرنگار ما می‌گوید: امسال هم بازار خودرو رکود عجیبی را تجربه می‌کند، چرا که در فروردین ماه و تا نیمه اردیبهشت میزان معاملات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 50 درصد افت کرده و مشتری برای این بازار حکم کیمیا را دارد!
وی با بیان اینکه «بخر بفروش‌ها» نیز از این بازار رفته‌اند، در حالی که طی دو یا سه سال قبل این افراد به نوعی محرک بازار محسوب می‌شدند، تصریح می‌کند: برخی از این افراد خانه نشین شده و برخی دیگر هم به سراغ شغل‌های کاذب رفته‌اند که این مسأله یک سربار اجتماعی برای جامعه محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در سه سال قبل بسیاری از افراد شامل صاحب نمایشگاه، واسطه‌ها، صاحبان خودرو و حتی آبدارچی مغازه از کنار این صنف گذران زندگی می‌کردند، اظهار می‌دارد: وضعیت بازار خودرو طی سه سال اخیر به مرز بحران رسیده، به طوری که هم اکنون برخی نمایشگاه‌های خودرو یا تعطیل شده‌اند و یا در مرحله تعطیل شدن قرار دارند.

 فقط 3 مورد فروش در 5 ماه
کریم سیدزاده یکی دیگر از فعالان بازار خودرو مشهد نیز می‌گوید: بازار خودرو هر روز بدتر از دیروز می‌شود، چرا که معاملات برخی بنگاه‌ها حتی از چهار، پنج ماه گذشته تاکنون به سه مورد هم نرسیده که این برای نمایشگاه‌ها یک فاجعه است.
وی با اشاره به قیمت نجومی خدمات و مالیات و هزینه‌های اداره یک نمایشگاه خودرو تصریح می‌کند: در این بازار جای یک سؤال وجود دارد و آن اینکه چرا با وجود رکود حاکم بر بازار، برخی نمایندگی‌های داخلی و خارجی قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند، در حالی که بازار کشش ندارد؟
این فعال بازار خودرو می‌افزاید: حتی یکی از نمایندگان خارجی فروش خودرو قبل از عید با تبلیغاتش و با این ترفند که قیمت‌ها بعد از عید بالا می‌رود، تولیدات خود را بسرعت به مشتریان و ثبت‌نام کنندگان واگذار کرد و حتی خریداران با این تبلیغات منفی سود بردند!
وی با بیان اینکه پس از مدت کوتاهی قیمت این محصولات مجدداً فروکش کرد و خریداران ضرر کردند، می‌افزاید: این افزایش و تبلیغات منفی در حالی صورت می‌گیرد که قیمت دلار ثابت است و تنها پشت پرده بازار خودرو از نابسامانی این بازار سود می‌برد و دارندگان نمایشگاه و مصرف کننده نهایی متضرر خواهند شد.

 بازار خودروهای داخلی هم خراب است
ایزدی یکی دیگر از فروشندگان بازار خودرو نیز با بیان اینکه خودروهای خارجی دیگر مشتری ندارند و این مسأله به بازار خودروهای داخلی نیز تسری پیدا کرده است، خاطرنشان می‌سازد: هم اکنون به نظر می‌رسد، پولی در این بازار وجود ندارد و به همین دلیل فروشندگان خودروهای خارجی حاضرند، خودرو را با ضررهای هنگفت و حتی به صورت قسطی بفروشند.

 شرمندگی بازگشت به خانه با دست خالی
کریم حسینی نیز می‌گوید: نقدینگی از بازار خودرو رخت بربسته و ما نیز مانند کارگران ساختمانی شب‌ها با شرمندگی به خانه بازمی‌گردیم!
وی با بیان اینکه مردم همه با بحث برجام فعلاً دست نگه داشته‌اند تا ببینند، بازار چه می‌شود، اظهار می‌دارد: هم اکنون شایعاتی در بازار مطرح است که قرار است، خودروهای 20 یا 30 میلیونی با برندهای خاص وارد کشور شود که این مسأله بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو را معلق نگه داشته است.
این فعال بازار خودرو در ادامه می‌افزاید: هم اکنون بازار خودروهایی مانند پرشیا، 206، پراید و انواع پژو که زمانی بورس بازار بود، در رکود عجیبی به سر می‌برد که پیش‌بینی می‌شود، امسال هم وضعیت این رکود بدتر شود.

 توقف گردش مالی در بازار
حیدری رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو مشهد نیز با بیان اینکه وضع بازار در دو ماه اول سال 95 بسیار بدتر از سال قبل است، اظهار می‌دارد: در حال حاضر این بازار وضعیت مطلوبی ندارد، چرا که سایت‌های مختلف خرید و فروش خودرو و جمعه بازارها نیز در روند کاری نمایشگاه‌ها اثر منفی داشته‌اند.
وی با بیان اینکه برخی خریداران هنگام خرید و فروش در این سایت‌ها و یا جمعه بازارها دچار مشکلات حقوقی شده‌اند که به هیچ وجه اتحادیه پاسخگوی مشکلات آنان نخواهد بود، می‌افزاید: با توجه به رکود بازار طی سه سال اخیر، برخی نمایشگاه‌ها حتی طی چند ماه گذشته خرید و فروش و معاملاتی نداشته‌اند که مسؤولان باید حلقه مفقوده بازارهای مختلف را که مانند زنجیر به یکدیگر پیوسته‌اند، پیدا کنند.

20 درصد نمایشگاه‌های خودرو تعطیل شده‌اند
وی، وجود نمایندگی‌های انحصاری خودرو و تولید و واردات خودروهای بی‌کیفیت و قیمت بالا را نیز یکی دیگر از دلایل رکود بازار عنوان کرده، می‌گوید: هم اکنون قیمت برخی خودروهای صفر در نمایشگاه‌ها و بازار کمتر از نمایندگی است.
وی نسبت به تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو که زمانی رونق دهنده شهر بودند، هشدار می‌دهد و تصریح می‌کند: به طور معمول در هر واحد صنفی نمایشگاهی چهار یا پنج نفر نیروی کار وجود داشت که با رکود بازار اکثر این افراد بیکار و یا خانه نشین شده‌اند و با بیکاری این افراد، خانوارهای زیادی از نان خوردن می‌افتند و در نهایت با خیل عظیم بیکاران مواجه خواهیم شد که یک تهدید است.
وی می‌افزاید: از سویی فشار برای پرداخت عوارض و مالیات مضاعف شده، به طوری که اداره دارایی اسناد و مدارک ما را برای رکود بازار و نبود معاملات خودرو قبول نمی‌کنند و در نهایت می‌گویند که 10 یا 15 خودرو در یک نمایشگاه است و باید مالیات بپردازیم!
وی با اشاره به فعالیت 500 واحد نمایشگاهی در مشهد می‌گوید: از سال گذشته تاکنون 20 درصد واحدهای مجاز فروش خودرو تعطیل شده‌اند که پیش‌بینی می‌شود، با روند رکود حاکم به بازار در سال 95 این میزان افزایش یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.