پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین/ سرور هادیان: جشن اردیبهشت تئاتر مشهد با حضور رضا کیانیان و جمعی از هنرمندان و فعالان حوزه تئاتر استان خراسان رضوی برگزار شد.

 تئاتر مشهد هنوز به تئاتر تهران تنه می‌زند

به گزارش خبرنگار ما، در این مراسم که پنج شنبه شب گذشته در تالار اصلی تئاتر مشهد برگزار شد، سرپرست اداره هنرهای نمایشی استان گفت: به دلیل دستورالعملی که از  مرکز هنرهای نمایشی اعلام شد، مبنای کار برگزاری جشن اردیبهشت تئاتر امسال براساس آن برنامه‌ریزی شد که رقابتی در فضای جشن تئاتر ایجاد نشود.
رضا حسینی افزود: سعی‌مان بر آن شد که از تمام کسانی که به اجرای عمومی تئاتر کمک کردند، تجلیل شود.
وی درباره واکنش «رضا کیانیان» بازیگر مشهدی سینمای ایران در مقابل دعوت او برای حضور در این برنامه گفت: «رضا کیانیان» در واکنش به درخواست حضورش در جشن تئاتر مشهد فقط در یک کلمه گفت: «می‌آیم» و خوشحالیم که در جشن اردیبهشت تئاتر گرامیداشت این هنرمند را داریم. مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم از یکسال همدلی و همکاری اهالی تئاتر گفت و خاطرنشان کرد: سالن‌های فعال و استقبال از اجراهای عمومی تئاتر و دستاوردهای جشنواره فجر حاصل تلاش هنرمندان است که با درایت اندیشمندان برنامه‌ریزی می‌شود.
سیدسعید سرابی تصریح کرد: اگر چراغ تئاتر در خراسان رضوی روشن مانده است، این روشنایی را ابتدا مدیون هنرمندان و سپس مسؤولان می‌دانیم. رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی هم از رکود فروش بلیت در سال 94 خبر داد و اذعان داشت: 580 میلیون تومان در سال 94 فروش بلیت داشته‌ایم و این در حالی است که بیش از 72 هزار نفر مخاطب ما بوده‌اند.
کیوان صباغ تصریح کرد: فجر سال گذشته هنرمندان تئاتر شهر ما توانستند در اختتامیه این جشنواره پنج نامزد و سه جایزه داشته باشند و همچنین توانستیم تندیس بازیگری جشنواره تئاتر فجر را با خود به مشهد بیاوریم. اما زیباترین بخش این جشن روایت خاطرات رضا کیانیان بود که ابتدا با این جمله صحبتش را آغاز کرد و گفت: خودم را شایسته این همه تعریف نمی‌دانم حدود 50 سال پیش پسری در مشهد عاشق بازیگری بود و برادرش گروهی به نام «پارت» داشت و این پسر سوم دبیرستان هر چه التماس می‌کرد، مرا ببر، برادرش او را به گروه نمی‌برد و می‌گفت: اگر ببرم، می‌گویند برادرش را آورده است.
کیانیان در ادامه از خاطره نخستین نقشش در همان سال در دانشگاه پزشکی مشهد تعریف کرد و از اینکه آن برادر برای نقش ندادن به آن پسر هر کاری که از دستش برمی‌آمد، انجام داد. او تأکید کرد: سرانجام در نمایشی به عنوان زائر به روی صحنه آمدم و سلام می‌دادم و خارج می‌شدم و نخستین نقش من با «السلام علیک یا علی بن‌موسی الرضا(ع)» آغاز شد. وی افزود: من برای گفتن این دیالوگ خیلی تمرین کردم و هنگام اجرای این نمایش در شب اول اجرا تمام اضطراب‌های جهان در وجود من بود و اگرچه همان شب نمایش ما توقیف شد!
رضا کیانیان با لبخند از مشکلات گرفتن نخستین نقش برای علاقه‌مندان در مراسم چنین گفت: جارو کشیدن، توزیع تراکت و پوستر، کمک به دکور و واکس زدن کفش همه کمترین کارها برای حضور در صحنه تئاتر بود و من همه را برای گرفتن همان نقش زائر در نمایش «از پا نیفتاده‌ها» اثر غلامحسین ساعدی انجام دادم.
کیانیان در ادامه با خوشحالی این موضوع را روایت کرد؛ در پیش از انقلاب هم فقط دو شهرستان مشهد و شیراز پس از پایتخت به تئاتر تنه می‌زدند و خوشبختانه تئاتر مشهد هنوز هم به تئاتر تهران تنه می‌زند.
رضا کیانیان از محمدعلی لطفی، مسؤول تئاتر دوره‌ای که او در مشهد تئاتر کار می‌کرد، قدردانی کرد و افزود: در آن زمان محمدعلی لطفی فرشته‌ای بود که مسؤول تئاتر مشهد شد و همه بچه‌های تئاتر مدیون او برای همیشه هستند. وی تأکید کرد: یادمان باشد مسؤول کسی است که بداند اگر امروز به مسؤولیت رسیده، از سایه سر بچه‌های تئاتر است. اگر وزیر، وزیر می‌شود، برای آن است تا به هنرمندان کمک کند، نه اینکه به هنرمندان فخر بفروشد.
این بازیگر مشهدی سینمای ایران در پایان صحبت‌هایش گفت: خیلی افتخار می‌کنم که در مشهد و جشن تئاتر مشهد پس از 65 سالگی من بزرگداشت برایم برگزار شد.
و من این بزرگداشت را به همه بچه‌های تئاتر مشهد تقدیم می‌کنم که همچنان این سنگر را حفظ کرده‌اند.
دراین مراسم از معاون فرهنگی شهرداری مشهد، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی، شهردار تربت‌حیدریه و رئیس‌اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان و مدیرعامل مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی تجلیل شد.
بخش دیگری از این مراسم قدردانی از روزنامه نگاران فعال در حوزه تئاتر بود که از سرور هادیان خبرنگار روزنامه قدس قدردانی شد.
شایان ذکر است، در این مراسم از خانواده‌های مرحوم علی اصغر مذهب یوسفی، از پیشکسوتان تئاتر خراسان رضوی مرحوم استاد مهدی تقدیمی که از پیشکسوتان تعزیه خوانی بود نیز تجلیل به عمل آمد.
در ادامه همچنین از پیشکسوتان تئاتر، حمید رضا سهیلی، علی اصغر جوانمرد و اصغر لشکری تجلیل شد.
در جشن اردیبهشت تئاتر ایران از کتاب «یکسال فعالیت تئاتر مشهد» کار رضا حسینی نیز رونمایی شد.
همچنین از معین محب علیان در بخش پژوهش و ترجمه متون نمایشی، حمیدرضا سهیلی برای کتاب «صد سال تئاتر مشهد»، علیرضا اسدی برای کتاب «روشنان»، مهدی حسنی در بخش (موسیقی)، محمود کریمی (نور)، سمیه ارقیایی (طراحی گریم)، بازیگری زن «الهه پژوهی»، بازیگری مرد «محمدرضا صولتی» پرفروش‌ترین نمایش سال (حسن کچل) منصور جهانبخش و عباس جانفدا و نمایش بینوایان به سروش طاهری و مسعود حکم آبادی و همچنین از هنرمندان برای حضور در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر از مهدی ضیاء چمنی، سحر رضوانی، منصور جهانبخش، طراحی صحنه برتر (عبدالله برجسته)، نامزدی نمایشنامه نویس تئاتر فجر (سیدجواد اشکذری) در بخش نمایشنامه خوانی (حسین وحدتی، منتقد) تجلیل به عمل آمد.

 حاشیه‌ها
* مراسم جشن اردیبهشت تئاتر 95 با اندک تأخیر ساعت 15/20 شروع و تا ساعت 23 به طول انجامید.
* اجرای سروش طاهری بازیگر برتر تئاتر به عنوان مجری مورد استقبال قرار گرفت.
* بخش‌هایی از نمایش سردسیر و شنا در آتش توسط هنرمندان تئاتر (زهره مرادی، احمد طاهونچی، سعید صادقی، مهتاب اکبرپور) خوانش شد.
* عبدالله برجسته تقدیرنامه خود را به شهاب افتخاری طراح صحنه جوان و خوشفکر تئاتر مشهد اهدا کرد.
* در حاشیه این مراسم، اعلام شد جشنواره نمایشنامه خوانی در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.
* استاد محمدعلی لطفی تعدادی کتاب شعر به برخی از تقدیر شدگان این مراسم اهدا کرد.
* پخش موزیک ویدئو کمدی ایستاده و اجرای تارخ اردشیری از بخش‌های متنوع و مورد استقبال این مراسم بود.
* خواندن شعری در تجلیل رضا کیانیان که از محمدعلی لطفی مقدم بود، از دیگر بخش‌های این جشن بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.