۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۰
کد خبر: 383730

 ایران به لحاظ قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب از مزایای ترانزیتی خوبی بهره مند است.

ایران دارای مزایای ترانزیتی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی راه آهن ،ایران با گسترش شبکه حمل و نقل و ارتباط مطمئن و کارآمد می تواند از این مزایای در جهت افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت استراتژیک خود در منطقه به نحو مطلوب استفاده کند . در جنوب ایران خلیج فارس قرار دارد که کشورهای عمده تولیدکننده نفت جهان را درخود جای داده است .

این منطقه به عنوان گلوگاه انرژی جهان محسوب می شود .

در شمال ایران نیز دریای خزر قرار دارد که بهترین پل ارتباطی میان کشورهای ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان است و می تواند نقش مهمی در تجارت میان این کشورها ایفا کند . 

از سوی دیگر ایران از غرب و شرق با کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان و افغانستان همسایه است . به عبارتی می توان گفت ارتباط ایران با 15 کشور جهان از طریق مرزهای آبی و خاکی برقرار می شود و درعین حال نیز ایران به نوبه خود می تواند به عنوان پل ارتباطی میان این کشورها (با یکدیگر وسایر مناطق جهان) ایفای نقش کند. 

از طرف دیگر این کشورها جمعیت بزرگی را در خود جای داده و از درآمدهای زیادی نیز برخوردارند که این عامل نیز به نوبه خود علاوه بر دراختیارداشتن منابع و ثروت های ملی خدادادی می تواند به عنوان عامل توسعه ترانزیت وتجارت درمنطقه موثر باشد . 
ارتباط کشورهای آسیای میانه با خلیج فارس و همچنین برقراری رابطه تجاری بین شرق آسیا با کشورهای اروپایی از طریق ایران با استفاده از شبکه حمل و نقل ریلی ، بسیار مقرون به صرفه است به نحوی که بسیاری از این کشورها به دنبال آن هستند تا چنین روابطی را از طریق ایران برقرار کنند . 

با توجه به این مواردمی توان به این موضوع اشاره کرد که چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته بستری شد تا شرکت های خارجی ضمن حضور در آن و معرفی فعالیت های ریلی خود، آمادگی خود را برای همکاری و مشارکت با راه آهن ایران اعلام کنند.
چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته که بزرگترین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی منطقه خاورمیانه محسوب می شود، با حضور صدها شرکت بزرگ داخلی و خارجی و همچنین وزارتخانه ها و نهادهای مختلف در تهران در حالی به کار خود پایان داد که قوی تر از گذشته خود را برای سال آینده آماده می کند. 

این نمایشگاه در فضایی بالغ بر 30 هزار متر مربع با حضور شرکت های بزرگ داخلی و غول های صنعت ریلی جهان از جمله زیمنس آلمان،آلستوم فرانسه، استادلرسوئیس، بمباردیر و بوخومر آلمان برگزار شد که همه آنها تولیدات خود را ارائه و با همتایان خود به انتقال دانش و تکنولوژی خواهند پرداخت. حضور انجمن های ریلی اسپانیا، ژاپن، ایتالیا، راه آهن قزاقستان ،چین، چک و ایتالیا در این نمایشگاه؛ موجب معرفی کشورمان بعنوان قطب ریلی منطقه خاورمیانه شد.

شرکت های ریلی آلمان، انگلستان، سوئیس، فرانسه ، ایتالیا، ترکیه، چین،فنلاند ، بنگلادش، بلژیک، جمهوری چک ، روسیه، اکراین، استرالیا، لهستان، بلغارستان، سوئد از جمله کشورهائی بودند که در این نمایشگاه در کنار شرکت های داخلی، نوین ترین تولیدات، تجهیزات و خدمات حوزه حمل و نقل ریلی را ارئه داده و همچنین حضور و بازدید چند هیئت تجاری و صنعتی و تخصصی خارجی و همچنین برگزاری ده کارگاه و نشست تخصصی و آموزشی نیز برخی از برنامه های جانبی این نمایشگاه موجب شد تا نگاه ویژه ای به این صنعت در کنار دیگر صنایع و بخش های دیگر حمل و نقلی به آن شود.

این نمایشگاه طی 4 روز توانست ضمن معرفی شرکت های تولید کننده و سازنده ، انواع صنایع و خدمات مختلف ریلی بخش مسافری درون شهری، برون شهری و بخش باری، انواع واگن ها، واگنهای نیرومحرکه، واگن مولد، واگن مانوری، لوکوموتیو برقی و دیزلی، قطعات مصرفی واگن های اتوبوسی، واگن های باری، شرکت های حمل و نقل ریلی، شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش، خدمات تعمیر و نگهداری و خدمات بیمه ای را ارائه و در معرض دید علاقمندان قراردهد. و در کنار این نمایشگاه همایش بین المللی(ریل- نفت- بندر) و کنفرانس قطار های پرسرعت ژاپن به میزبانی راهآهن جمهوری اسلامی ایران از دیگر برنامه های مهمی بود که شاهد برگزاری آنها بودیم. در این همایش بود که بیش از 800 نفر از مدیران برجسته ریلی، نفتی و بندری ایران و دیگر نقاط جهان حضور داشتند.

این همایش فرصتی منحصر بفرد در منطقه خاورمیانه برای تحقق و تبادل اطلاعات بین صنعت نفت، راهآهن و بنادر بوده است.
این همایش بین المللی میزبان افراد تصمیم گیرنده در موضوع های حمل و نقلی و لجستیک در کل مناطق جهان و خصوصا افراد مرتبط با بازار حمل نفت و گاز و همچنین نمایندگانی از راهآهنها، بنادر و بهرهبرداران حمل و نقل ترکیبی، پایانههای نفتی و گازی و مسئولان حامی و پشتیبان یا نظم دهنده این بازارها بو که خوشبختانه توانست خروجی های قابل توجهی را به دنبال داشته باشد. 

در این همایش مقامات رسمی ایران و همچنین نمایندگان رده بالای سازمانهای بینالمللی از جمله UIC برای جامعه ریلی بینالمللی، مدیران توسعه بازار، حمل و نقل و لجستیک در شرکتهای نفت، گاز و انرژی، بهرهبرداران ریلی بار درباره موضوع های مختلفی سخن ها گفتند و راهکارهای عملیاتی ارائه داده و موضوع توسعه کریدورهای بینالمللی و بین قارهای باری ریلی- به عنوان فرصتی برای حمل و نقل نفت و گاز ، تامین بودجه توسعه این کریدورها و مشارکت موفقیتآمیز بین صنایع نفت، خطوط کشتیرانی و بهرهبرداران با شیوه ای جدید طرح و بررسی شد. موضوعات مهمی که در این نمایشگاه مورد بحث و بررسی کارشناسان و صاحب نظران در کارگاه های آموزشی قرار گرفت. 

به این نتیجه می رسیم که حوزه تخصصی حمل و نقل ریلی به گونه ای در این نمایشگاه علامت حاضر بودن را زد که توانست در کمترین زمان ممکن نسبت به معرفی سازمانی اقدام کند که شریاتی حیاتی در عرصه حمل و نقل کشور پهناور جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. شرکت راه آهن کشورهمواره توانسته است ریل های واقعی توسعه خود را در مسیرهای قرار دهد که هم فرصت های ایجاد شده را رهبری و مدیریت کند هم بیشترین و بهترین بهره وری را از حداقل امکانات موجود داشته باشد. پس گاهی نمایش در قالب نمایشگاهی بد نیست چرا که این نمایش می تواند برای مخاطبان خاص ضمن معرفی یک شرکت تخصصی فرصتها، تهدیدات و چالش های پیش رو را بیش از پیش به منصه ظهور برساند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.