قدس آنلاین- تبریز: شهردار تبریز گفت: متاسفانه در بیشتر موارد، وضعیت فیزیکی مدارس غیرانتقاعی در شان دانش‌آموزان نیست که رفع این معضل نیازمند اجرای قانون و بازنگری در برخی اقدامات رایج است.

مکان‌یابی غیراصولی مدارس غیرانتفاعی، حامل پیامدهای نامطلوب زندگی شهری است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز،  صادق نجفی، در جلسه‌ای که با حضور رییس شورای اسلامی شهر تبریز و مدیرکل آموزش و پرورش استان، به منظور بررسی نحوه فعالیت مدارس غیرانتفاعی برگزار شد، خاطرنشان کرد: طبق آمار رسمی آموزش و‌پرورش، 12درصد مدارس کشور و 18 درصد مدارس شهر تبریز غیرانتقاعی است؛ این تفاوت نشان‌دهنده تاکیدی است که خانواده‌های تبریزی به بحث کیفیت آموزشی دارند.

وی با تاکید بر این‌که باید قدردان این موضوع مهم باشیم، تصریح کرد: تغییر آپارتمان مسکونی به مدرسه، فاقد شان فرهنگی و آموزشی است و از نظر پیامدهای زندگی شهری نیز، قطعاً مطلوب نیست.

شهردار تبریز افزود: مکان‌یابی غیراصولی مدارس غیرانتفاعی موجب شده، محیط شهر به خصوص در نوبت‌های صبح و بعدازظهر، متحمل یک بحران ترافیکی باشد، بعلاوه، سر و صدای خاص محیط‌های آموزشی، همواره از مهم‌ترین گلایه‌های شهروندان محدوده این مدارس است.

دکتر نجفی با بیان این‌که قواعد شهری، سایز مشخصی را برای تابلوهای سردر واحدهای خدمت‌رسان تعیین کرده است، گفت: در صورت رعایت این سایز، طبیعی است که شهرداری هزینه‌ای از واحد مربوطه اخذ نمی‌کند، اما متاسفانه، شاهدیم که تابلوهای بزرگ و بدمنظر بیشتر مدارس غیرانتفاعی، تصویری آشفته از فضای بصری شهر، ترسیم کرده‌ است که این رفتار، طبعاً شامل اعمال جریمه است.

وی با تاکید بر اجرای یک روند دقیق کارشناسی در موقعیت‌یابی تاسیس مدارس غیرانتفاعی اظهار داشت: شهرداری با در اختیار داشتن زمین‌هایی با کاربری ویژه آموزشی، این آمادگی را دارد که با اخذ مصوبه شورای محترم، آموزش‌و‌پرورش استان را در مکان‌یابی صحیح مدارس غیرانتفاعی یاری کند، که البته لازمه این امر، جلب مشارکت‌های مردمی و حرکت به سمت سرمایه‌گذاری است.

شهردار تبریز ادامه داد: با تعیین یک زمان‌بندی مشترک از سوی آموزش‌و‌پرورش و شهرداری، می‌توان مدارس غیرانتقاعی غیراستاندارد را برای انتقال یا تعیین‌تکلیف نهایی مشخص کرد، که البته این امر، نیازمند، اجرای توافقاتی است که اهداف و ماموریت‌های هر دو طرف را محقق کند.

وی با تاکید بر این‌که معضلات یادشده، تنها مختص به مدارس غیرانتفاعی نیست، گفت: هر یک از بخش‌های تخصصی از قبیل پزشکان، وکلا، مهندسان، معماران و شرکت‌های خدماتی و صنفی، به نوبه خود در مباحث شهری دخیل هستند.

دکتر نجفی متذکر شد: این وضعیت، محصول یک روند نامنظم در طول سال‌های متمادی است؛ از این رو باید در روند برنامه‌ریزی‌های شهری،  به سمت اصلاح شرایط موجود پیش برویم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.