در حالی که گزارش رسمی مربوط به نقش بریتانیا در جنگ عراق قرار است به‌زودی منتشر شود، معترضان ضد جنگ با برپایی تظاهرات در لندن خواستار محاکمه تونی بلر نخست وزیر سابق این کشور به جرم جنایات جنگی شدند.

معترضان ضد جنگ، خواستار محاکمه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، انتظار می‌رود در گزارش طولانی و مفصل چیلکات، تونی بلر نخست وزیر سابق بریتانیا به خاطر نقش مستقیم در کشاندن این کشور در جنگ عراق و همراهی با آمریکا در اشغال خاک عراق با انتقادات وسیعی روبرو شود.

خانواده های 179 سرباز کشته شده در جنگ عراق با تجمع در شهر لندن منتظر انتشار گزارش چیلکات هستند. معترضان ضد جنگ خواستار محاکمه تونی بلر به خاطر جنایات جنگی شده اند.

تحقیقات چیلکات در سال 2009 میلادی زمانی آغاز شد که نیروهای نظامی انگلیس از عراق عقب نشینی کردند. این تحقیقات پس از آن آغاز شد که نیروهای انگلیسی به همراه نظامیان آمریکایی در سال 2003 میلادی خاک عراق را اشغال کردند.

ده ها هزار نفر از مردم عراق در جریان این جنگ و درگیری های فرقه‌ای و قومی کشته شده‌اند، 179 سرباز انگلیسی نیز در این مدت جان خود را از دست دادند و بسیاری از خانواده های آنها هنوز به دنبال دریافت پاسخ از مقام های رسمی هستند.

اشغال عراق در شرایطی به یک مساله جنجالی تبدیل شد که شورای امنیت سازمان ملل چنین مجوزی را صادر نکرده بود. ادعاهای مطرح شده در خصوص اینکه صدام حسین سلاح های کشتار جمعی در اختیار دارد، بهانه ای برای اشغال خاک عراق بوده است. بعدا مشخص شد که این ادعاها بی پایه و اساس بوده است.

اگر چه تونی بلر در سال 2007 میلادی از قدرت کناره گیری کرد ولی بسیاری از مردم انگلیس وی را عامل اصلی گرفتار شدن این کشور در جنگ عراق و جنایات جنگی می دانند.

در سال 2004 میلادی یک گزارش رسمی نشان داد که تونی بلر شواهد اغراق آمیزی را به نمایندگان پارلمان انگلیس ارائه داده است.

تونی بلر حاضر به اظهار نظر درباره این گزارش قبل از انتشار آن نشده است ولی به خاطر انسان هایی که در این جنگ جان خود را از دست داده اند، تنها ابراز تاسف کرده است. وی البته اعلام کرده است که به خاطر سرنگونی رژیم صدام در عراق، متاسف نیست.

گزارش نهایی جان چیلکات شامل بیش از 2.6 میلیون کلمه است و با هزینه‌ای بالغ بر 10 میلیون پوند آماده شده است. بیش از 120 شاهد، شواهد و اسناد خود را در این گزارش ارائه کرده اند. بلر، گوردون براون نخست وزیر سابق انگلیس، مقام های ارشد نظامی و جاسوسی و وزرای کابینه انگلیس نیز در این گزارش شواهدی را ارائه کرده اند.

این گزارش در ابتدا قرار بود تنها یک سال طول بکشد ولی بیش از 7 سال به طور انجامیده است.

علت اصلی تاخیر انتشار این گزارش آن بوده است که مشاجرات و اختلافاتی بر سر اینکه چه چیزهایی باید منتشر شود، وجود داشته است، از جمله مکالمات بین بلر و جورج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.