وزیر خارجه لهستان سیاست‌های اروپایی آلمان را عامل خروج انگلیس از اروپا و بی اعتمادی شهروندان به این اتحادیه دانسته و درباره تاثیرات دومینویی همه پرسی انگلیس بر دیگر اعضاء از جمله بر کشور خود هشدار داد.

 حمله تند به سیاست‌های اروپایی آلمان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، "ویتولد واشچیکوفسکی"، وزیر امور خارجه لهستان در گفتگو با روزنامه "دی ولت" با توجه به همه پرسی خروج انگلیس سیاست آلمان در قبال اروپا را شدیدا مورد انتقاد قرار داده و گفت: نباید در گروه های کوچک تصمیماتی گرفته شود و این تصمیمات به دیگران تحمیل شود. این نسخه ای برای یک فاجعه است.

وی انتقاد دیگری هم وارد کرده و تصریح کرد که کمیسرهای اتحادیه اروپا بر طبق نظر آلمان از جمله در سیاست مهاجرت یا مواضعشان در برابر لهستان رفتار می کنند. به این ترتیب برلین مسئول رای عدم اعتماد شهروندان برخی کشورهای اروپایی به کمیسیون است. بنابراین تنها در انگلیس نیست که آراء مشکوک به اروپای قدرتمندی وجود دارد.

واشچیکوفسکی  افزود: حالا این مسئله ضرورت دارد که دلایل برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را مورد ارزیابی قرار دهیم. در غیر این صورت نمی توانیم درباره آینده اتحادیه اروپا تصمیم بگیریم.

واشچیکوفسکی دلیل رای انگلیسی ها به خروج از این اتحادیه را از جمله دخالت شدید اتحادیه اروپا در امور داخلی کشورهای عضو این اتحادیه دانسته و گفت: من این تصور را دارم که دلیل جدایی انگلیس رفتار بی فکرانه نخبگان اروپایی است که شعار همچنان اروپای بیشتر را سر می دهند.

وی همچنین تصریح کرد که همه پرسی خروج انگلیس می تواند عواقب ناخواسته ای به دنبال داشته باشد. خطر تاثیرات دومینویی بر دیگر اعضا وجود دارد. بنابراین ما باید سریعا به این مسئله بیاندیشیم که چه اصلاحاتی در اتحادیه اروپا ضرورت دارد. به صورت کاملا ملموس و مشخص ما باید پاسخ های جدیدی به چالش های اقتصادی و مسائل مهاجرت و همچنین امنیت داخلی و خارجی پیدا کنیم.

وزیر امور خارجه لهستان با تاکید بر اینکه همچنان در کشور لهستان آراء قدرتمند مشوک به اروپایی وجود ندارد و کشورش بدون شک از عضویت در اتحادیه اروپا سود می برد و تا به حال هیچ نیروی سیاسی در این کشور به صورت جدی همه پرسی خروج را درخواست نکرده است در عین حال این مسئله را رد نکرد که در آِینده وضعیت تغیر کند.

وی همچنین تاکید کرد که من امیدوارم که ما از طریق اقدامات غیر مسئولانه اصلاح طلبان اروپایی مجبور به در پیش گرفتن اقداماتی شدید نشویم.

وزیر خارجه لهستان همچنین درباره یک مرکز گرایی قدرتمندانه تر در اروپا هشدار داده و گفت: پیمان لیسبون با همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در هم شکسته است.

وی رای انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا را یک خبر بد برای لهستان و اروپا دانسته و گفت: به این ترتیب ما باید انتظار یک ردیف از هزینه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را متعاقب این امر داشته باشیم.

واشچیکوفسکی با تاکید بر اینکه کشورهای خارج از منطقه یورو یک متحد مهم را از دست داده انند در عین حال تاکید کرد که انگلیس یک شریک مهم برای ما باقی می ماند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.