روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نوشت: تنش در روابط ترکیه و آمریکا به دنبال تلاش برای کودتا علیه دولت «رجب طیب اردوغان» و با توجه به درخواست این کشور برای استرداد فتح الله گولن متهم به سازماندهی این خشونت که در آمریکا بسر می برد، افزایش یافته است.

ایندیپندنت: کودتای نافرجام درترکیه باعث تشدید تنش در روابط آنکارا و واشنگتن شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، این روزنامه افزود: دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا هر گونه مداخله یا مسئولیت حوادث اخیر در ترکیه را قویا رد کرده است. «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای ترک خود گفت «هر گونه اظهارنظر یا ادعایی درباره نقش آمریکا در تلاش برای کودتای نافرجام کاملا غلط است و به روابط دوجانبه آسیب وارد می کند. 
این هشدار پس از آن مطرح شد که ترکیه حریم هوایی خود را بست و از این رو به شکل موثری جنگنده های آمریکایی را که نیروهای داعش را در کشورهای همسایه، سوریه و عراق، هدف قرار می دهند، زمین گیر کرد. 
«فتح الله گولن» رهبر معارضان ترکیه محور اصلی چنین جنجالی بوده است. وی در پنسیلوانیا در تبعید بسر می برد.
اردوغان روز شنبه در نطقی تلویزیونی گفت که ترکیه هرگزدرخواست آمریکا برای اخراج «تروریست ها» را رد نکرده است و از آمریکا خواست گولن را تحویل دهد. 
وی افزود: ما شرکایی راهبردی هستیم و از این رو باید به خواسته ما عمل کنید. 
«بینالی ییلدریم» نخست وزیر ترکیه نیز همان روز خطاب به اوباما گفت: هر کشوری که از وی (گولن) حمایت می کند دوست ترکیه نیست زیرا وی به طور جدی درمقابل ترکیه ایستاده است. امروز و پس از تلاش برای کودتا بار دیگر از شما می خواهم که وی را به ترکیه بازگردانید. 
«سلیمان سویلو» وزیر کار ترکیه از این نیز فراتر رفت و گفت آمریکا در پشت پرده، از کودتا حمایت کرده است.
وی افزود: تعدادی از نشریاتی که در آمریکا منتشر می شوند فعالیت هایی را در چند ماه گذشته داشته اند و ما ماه ها از آمریکا خواسته ایم گولن را تحویل دهد. 
دولت اردوغان اعلام کرده که گولن هدایت کودتای بامداد شنبه در ترکیه را برعهده داشته است اما رهبر معارضان ترکیه این کودتا را که توسط تعدادی از مقامات ارشد نظامی این کشور انجام شد، محکوم کرده است. 
با وجود خودداری اردوغان از بکار بستن لحنی تهدید آمیز، وی تاکید کرد که همکاری با آمریکا در مبارزه با تروریسم چشم انداز بستن طولانی مدت پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب این کشور را تقویت کرده است.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در مقابل اعلام کرد که تلاش می کند همزمان با برنامه ریزی برای عملیات موثر این پایگاه هوایی، مجوز از سرگیری عملیات هوایی از این پایگاه را کسب کند. 
بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، کری بر حمایت واشنگتن از دولت منتخب دمکراتیک ترکیه تاکید کرد و از مقام های این کشور خواست با رعایت قانون، از جان غیرنظامیان در واکنش به تلاش برای کودتا محافظت کنند. 
کری در این بیانیه خاطرنشان کرد که ترکیه باید در انجام تحقیقات درباره عاملان این توطئه به چنین روندی احترام بگذارد. 
کری پیشتر در دیدار از لوکزامبورگ به خبرنگاران گفته بود که اگر ترک ها ادله ای درباره اقدامات نادرست گولن ارائه دهند، آمریکا درخواست اخراج وی را بررسی خواهد کرد. 
اردوغان از مدتها قبل گولن، هم پیمان سابق خود را به تلاش برای سرنگونی دولتش متهم کرده اما واشنگتن هرگز چنین ادعایی را قابل قبول ندانسته است. 
کری در این زمینه به خبرنگاران گفت: کاملا انتظار داریم که درخواست ها درباره استرداد گولن افزایش یابد و از دولت ترکیه دعوت می کنیم ادله ای قابل قبول ارائه دهد. در این صورت آمریکا چنین درخواستی را خواهد پذیرفت و به نحوی شایسته درباره آن اعلام نظر خواهد کرد. 
یکی از مقامات ترک که خواست نامش فاش نشود، گفت ترکیه خود را آماده ارائه درخواست رسمی برای استرداد گولن می کند که به همراه اطلاعات جامعی درباره مداخله وی در اقدامات غیرقانونی ارائه خواهد شد.
وی گفت تلاش برای کودتا یکی از «موارد بسیاری است که به فهرستی طولانی در این زمینه افزوده شده است.»
گولن که اکنون بیش از 15 سال است دور از ترکیه به سر می برد، گفته است حتی اگر کودتا موفق هم می شد، به کشورش باز نمی گشت. 
به گفته کری، آمریکا قبل از تلاش برای کودتا اطلاعی درباره آن نداشته است و این اتفاق همه را شگفت زده کرده است.
احزاب اپوزیسیون ترکیه کودتای نافرجام بامداد شنبه در ترکیه را محکوم کرده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.