بدون شک کودتا در ترکیه تاثیرات شگرفی در این کشور به دنبال خواهد داشت اما در این میان رهبران آنکارا خواهند کوشید که اهتمام ویژه ای به جبهه داخلی بدهند و در سیاست خارجی خود تجدید نظر کنند.

استراتژی جدید اردوغان در عرصه داخلی و خارجی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، روسیاالیوم در مطلبی درباره ترکیه آورده است: به نظر نمی رسد که کودتای نافرجام در ترکیه بدون تاثیرات برجسته بر نظام آینده این کشور باشد. این کودتا نه تنها ارکان کشور را لرزانده و رهبران را در شوک فرو برده است بلکه تنافض میان واقعیت و رویاها را مشخص کرده است.

این رسانه می نویسد: با همه این احوال، ترکیه قبل از کودتا مشابه پس از آن نخواهد بود زیرا روند امور اوضاع را متفاوت کرده است. این کودتا تفاوت میان رویاهای اردوغان و حزب عدالت و توسعه و امکانات واقعی ترکیه در اوضاع کنونی را آشکار کرده است. این وضعیت را می توان در مواضع مسئولان ترکیه ای که از بازنگری به ویژه در زمینه روسیه و سوریه و کشورهای همسایه سخن گفته اند، دریافت.

روسیا الیوم گزارش داد: حزب حاکم خود را مجبور به اتخاذ مواضع جدیدی می بیند که بسیاری از معادلات منطقه ای و بین المللی را برهم می زند و تلاش خواهد کرد که به سرنوشت حزب رفاه در سال ۱۹۹۷ و نجم الدین اربکان دچار نشود. با وجود اینکه برخی تاکید دارند که اردوغان از کودتا بهره برداری می کند و به پاکسازی ارتش و موسسات از دشمنانش اهتمام خواهد ورزید-موضوعی که هم اکنون با شدت ادامه دارد- اما مجبور به بازنگری در مواضع سابق خود به ویژه در زمینه سیاست خارجی می شود تا با شرایط کنونی خود را تطبیق دهد و با خطرهایی که در کمین است و نمی توان ریشه های آن را به سهولت از بین برد، به مقابله برخیزد.

این رسانه در ادامه می نویسد: دربهای اتحادیه اروپا به روی ترکیه بسته خواهد شد و این به سبب اقدامات خشونت آمیز ی است که در هنگام و پس از شکست کودتا انجام داده است. کودتا خود عاملی به دست مخالفان پیوستن ترکیه به اروپا می دهد. هیبت نهاد نظامی شکسته شده است و در این نهاد دودستگی ایجاد شده است. اردوغان متوجه شرایط خطرناک ارتش ضد نظامش شده است. اردوغان و حزبش در آینده تلاش خواهند کرد که سطح خواسته های خارجی خود را پایین آورند و تمام اهتمام خود را روی جبهه داخلی بگذارند.

روسیا الیوم گزارش داد: احتمالا درباره نظام کنونی سوریه تجدید نظرهایی صورت می گیرد تا تبعات بحران سوریه از نظر امنیتی بر اوضاع داخلی ترکیه تاثیر گذار نباشد. عبث بودن ساقط کردن جنگنده روسی بر فراز سوریه آشکار شده است.

این رسانه در ادامه بیان کرد: کودتا به مثابه آینه ای بود که واقعیت های ترکیه را نشان داد. این کودتا در واقع نقاط ضعف پنهان، اوضاع شکننده نظامی، سیاسی و امنیتی را نشان داد. این کودتا در واقع در تضاد با برداشت سالیان اخیر که ترکیه را قوی و شکوفا و به عنوان بازیگر منطقه ای مطرح می کرد، است. اردوغان پوست اندازی نمی کند اما رویاهای و مواضع اش را به شیوه جدید مطرح می کند. وی به دنبال پاکسازی داخلی و تامین نظامش حرکت خواهد کرد و اصلاحات را با سرعت بیشتری به پیش خواهد برد. وی در سوریه رویاهای خود را بر باد رفته خواهد دید و مجبور به سیطره بر مرزهای کشورش با سوریه خواهد شد تا مانع از تردد افراد مسلح و انتقال بحران به اراضی ترکیه شود.

روسیا الیوم گزارش داد: احتمالا اردوغان به دشمنی شدید خود با اسد ادامه خواهد داد اما با جدیت بیشتری به جنگ با کُردها در مناطق شمال سوریه خواهد پرداخت و با تمام توان در راستای عادی سازی روابط با مسکو و تفاهم با آنها در موضوعات مورد اختلاف ازجمله بحران سوریه خواهد پرداخت. رهبران ترکیه به اوضاع داخلی و پاکسازی آن از ستون پنجم اهتمام خواهند ورزید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.