قدس آنلاین/ مسعود بصیری: این روزها برای کسانی که در آمریکا زندگی می‌کنند یک نمایش واقعی در جریان است و انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور عملاً به یک ماجرای جالب تبدیل شده است. کاخ سفید و کسانی چون اوباما و وزرای او رسماً به صحنه انتخابات وارد شده و علیه ترامپ موضع‌گیری می کنند. دموکرات‌ها هر روز با چالشی جدی از سوی این نامزد جمهوری‌خواه مواجه هستند و عملاً تمام فعالیت‌های سیاسی در ایالات متحده تحت‌الشعاع رفتارهـــای انتخاباتی۲ حزب مطرح قرار گرفته است.

 دموکراسی خستـــه یانکی‌ها

برخی،‌ سخنرانی‌های ترامپ را با اظهارات آتشین آدولف هیتلر در میانه دهه 30 مقایسه می‌کنند و عده‌ای هم او را ناجی مشکلات واشنگتن در سال‌های بعد می‌دانند. اما واقعیتی که نمی‌توان از آن غافل شد، شرایطی است که امروز بر جامعه آمریکایی حاکم شده و نشان می‌دهد با وجود همه ادعاهای دموکراسی‌خواهی، عده‌ای تمام قواعد را برای شکست‌دادن رقیب کنار گذاشته و می‌کوشند به هر شکل ممکن طرف دیگر را از صحنه خارج کنند.
موضوعاتی مانند تقلب، نظرسنجی‌های غیرواقعی و لابی‌های مالی و سیاسی نشان می‌دهد که ساختار سیاسی و دموکراسی در انتخابات آمریکا دچار چالش عدم مشروعیت شده است. کشوری که به بهانه دموکراسی حاضر به استفاده از گزینه نظامی بود، اکنون خود در موضوع قواعد دموکراسی با سؤالات جدی مواجه شده است. تا آنجا که حتی نظامیان این کشور هم فراتر از ساختار حزبی و از سوی ساختار حاکم به ترامپ حمله می‌کنند و این، در تمام دوران گذشته مبارزات انتخابی آمریکا بی‌سابقه بوده است.

 تقلب می شود
در مقابل، ترامپ نیز دولتمردان این کشور را به تقلب در انتخابات متهم کرده و در جمع حامیان خود در اوهایو گفت: «صادقانه می‌گویم نگران آن هستم که در انتخابات تقلب شود».
وی افزود: هر روز اخباری می‌شنود مبنی بر اینکه ممکن است انتخابات منصفانه نباشد اما وی هیچ جزییاتی ارایه نکرد. ترامپ این ادعا را بعد از آن عنوان کرد که مدعی شد حزب دموکرات به‎گونه‏ای سامانه انتخابات درون‌حزبی خود را طراحی کرده‌ که هیلاری کلینتون بر برنی سندرز پیروز شود. البته اوباما این اظهارات را سخیف خوانده و به خبرنگاران گفت: در انتخابات ما تقلب نمی‌شود. هم ترامپ و هم هیلاری باید کم‌کم مانند یک رئیس‌جمهور رفتار کنند. وی افزود: «هیچ‌وقت نشنیده بودم که کسی پیش از پایان بازی، نسبت به تقلب در بازی شکایت کند».

 زنان رقبا هم از خطر دور نماندند
به جز اوباما، رسانه‌های مخالف ترامپ هم این روزها به‌شدت فعال هستند و می‌کوشند با افشاگری و تمسخر ترامپ، وضعیت آرای او را تغییر دهند. به عنوان مثال، «نیویورک پست» که یکی از پرشمارترین روزنامه‌های آمریکا و وابسته به کارتل رسانه‌ای رابرت مرداک محسوب می‌شود با انتشار عکس‌های برهنه ملانی، همسر ترامپ، کوشید برای این نامزد جمهوری‌خواه رسوایی اخلاقی ایجاد کند. ملانی که زمانی یک مدل در آمریکا بود امروز باید به سؤالات متعدد خبرنگاران درباره حضورش در مجله مختص مردان پاسخ دهد. او اگرچه کار خود را توجیه و دارای مجوز لازم از دولت آمریکا اعلام کرد اما انتشار تصاویر برهنه‌اش واکنش گسترده‌ای در رسانه‌های آمریکا داشت و بسیاری از صاحب‌نظران و شهروندان این کشور با استناد به این تصاویر تأکید کردند که همسر ترامپ شایستۀ لقب بانوی اول آمریکا نیست.
اما این بازی رسانه‌ای مختص ترامپ نیست زیرا چندی پیش او عکس نه‌چندان زیبایی از همسر تد کروز(رقیب جمهوری‌خواه خود) در توییتر خود منتشر و آن را مسخره کرد. ترامپ معتقد است که طرفداران کروز عکس همسرش را منتشر کرده‌اند اما کروز در توییتر نوشت:‌ «ما عکس همسرت را منتشر نکردیم دونالد، اگر سعی کنی به هایدی حمله کنی ترسوتر از چیزی خواهی بود که گمان می‌کردیم».
این تنش به شبکه «سی‌ان‌ان» هم کشیده شد. تد کروز گفت:‌ «او (ترامپ) به سرعت به همسر من حمله کرد. اگر بخواهد رقابت را شخصی کند باید بر من متمرکز شود زیرا هایدی از تنش ما به دور است». ترامپ در توییتی دیگر نسبت به پاکدستی کروز تشکیک کرد.
چندی قبل هم سخنرانی احساسی یک مسلمان به نام خضر خان در مجمع عمومی دموکرات‌ها علیه دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، و متهم‌کردن وی به این موضوع که تا کنون هیچ فداکاری برای کشور آمریکا انجام نداده، با واکنش تند و البته جنجال‌برانگیز ترامپ مواجه شد.

 دخالت دولتی‌ها در انتخابات
ترامپ در واکنش به اظهارات خضر خان گفت که وی با ایجاد شغل، فداکاری‌های بسیاری  برای کشورش انجام داده است. اما این تنها پاسخ ترامپ نبود و او به تمسخر همسر این شهروند مسلمان آمریکایی پرداخت که فرزند خود را در جنگ از دست داده بود و در سکوت کنار همسر خود ایستاده بود. ترامپ در مصاحبه‌ای با «ای‌بی‌سی» در این باره گفت: اگر به همسر او نگاه کنید، او آنجا ایستاده است. او حرفی برای گفتن نداشت... شاید اجازه صحبت‌کردن نداشت. شما به من بگویید. غزاله خان، همسر خضر خان، روز جمعه اعلام کرد که وی به این دلیل هیچ صحبتی انجام نداد زیرا هنوز بر اندوه از دست دادن فرزند خود فایق نشده و هر زمان که به تصاویر فرزندش نگاه می‌کند، اشک از چشمانش سرازیر می‌شود. این اظهارات ترامپ از آن جهت برای وی گران تمام شد که گفته می شود طبق آخرین نظرسنجی‌ها محبوبیت وی تا 9 درصد به نسبت رقیب دموکرات خود کاهش یافته است. اما عده‌ای هم هستند که این نظرسنجی‌ها را جعلی می‌دانند. آنها می‌گویند دخالت آشکار دولت و برخی نظامیان در موضوع انتخابات نشان از فروریختن دموکراسی در آمریکا دارد و حتی اگر دموکرات‌ها پیروز شوند، دموکراسی در جامعه آمریکایی به دوران پیش از انتخابات باز نخواهد گشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.