اصلا مهم نیست که بزرگترین و بلندمرتبه ترین برجهای جهان را در مشهد داشته باشیم یا شیک ترین مجتمع های تجاری و تفریحی را در تنها کلانشهرمذهبی ایران- باولایت امام مهربانیها حضرت رضا(ع)- داشته باشیم بلکه مهم این است که بتوانیم همسایه خوب و بی آزاری برای آقا باشیم وزائران بارگاهش در این شهر احساس معنوی زیارت داشته باشند تاحس حضور در یک شهرخشک و بی روح اقامتی،صنعتی.

 برج سازان حرمت حرم را شکسته ا ند

 همه ما ایرانیان خودمان بچه محله امام رضا(ع) می دانیم و مسئولین شهری و اداری خراسان رضوی ونیز تصمیم گیرندگان وبرنامه ریزان درشورای عالی شهرسازی و نیز مدیران وزارت شهرسازی به کبوتر حرم بودنشان افتخار می کننداما برخی کبوترنماها به جای اینکه دور گنبد آقا بگردند برای حریم آن خوابهای پریشانی دیده اند!

❄ مخالفت آستان قدس بامرتبه سازی اطراف حرم مطهر

به گزارش قدس آنلاین ساخت‌وسازهای جدیدو مرتفع سازی در چشمنداز حرم مطهر آقا امام رضا(ع) شهرمقدس مشهدالرضا را از هویت مذهبی و روح زیارت خالی کرده است تا جایی که تولیت معظم آستان قدس رضوی هفته گذشته از بلند مرتبه سازی در اطراف حرم مطهر رضوی انتقاد کرده و گفته است: درگام اول این موضوع توسط آستان قدس پیگیری خواهدشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، این بلند مرتبه سازی را درپست صفحه اینستاگرامش مورد نقد قرار داده و موضوع را شایسته حرم مطهری رضوی ندانسته واز درخواست خود از مسئولین به منظور تجدید نظر در صدور مجوز برای بلند مرتبه سازی در اطراف حرم مطهر رضوی خبر داده است.

مقام عالی آستان قدس رضوی افزوده است: از مسئولان خواسته ایم درصدور مجوزها وایجاد سازه هاتجدیدنظر کنند. این موضوع یکی از نگرانی‌های مهم من از ابتدای قبول مسئولیت تولیت آستان قدس رضوی است و بایدهمه ساخت وسازهای مشرف به حرم مطهردر پایتخت معنوی ایران با حفظ حرمت امام مهربانیها، حضرت علی بن موسی الرضا (ع)انجام شود.

❄لزوم جوابگویی دولت  به مردم و تاریخ

کارشناسان می گویند؛مطالبه تولیت آستان قدس از مدیریت شهری برای تجدیدنظر در برج سازیهای مشرف به حرم مطهر امام رضا(ع) فصل نوینی برمطالبه حریم حرم از سوی یک نهاد متولی و پاسخگو است و باید دولت در این رابطه به مردم و تاریخ جوابگو باشد.

دکترمجيد قشقائي ، استاد دانشکده معماری در این باره به خبرنگار ما خاطرنشان می کند: یکی از نگرانی های مهم تاریخ معماری و شهرسازی کشورمان بلند مرتبه سازی اطراف حرم است،و باید در این رابطه از سوی دولت وجامعه شهرسازی و معماری تدبیراثربخشی اندیشیده شود

❄ ورود سازمان بازرسی به ساخت‌وساز اطراف حرم مطهر رضوی

دکتراميدرضا نوفرستي، کارشناس میراث فرهنگی و استاد یار دانشگاه آزاد نیز به خبرنگار ما می گوید: توسط دولت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مکلف شده است که به منظور حفاظت از شأن و جایگاه حرم مطهر امام رضا(ع) در سیمای شهری اقدام کند و این یک قانون است.

وی می افزاید: گرچه برخی افراداین قدام را با توجه شرایط موجود و سود سرشار شهرداریها از بلند مرتبه سازی غیرعملی می‌دانند اام برخی نیز معتقدند؛ این اولین باری است که به ارزش میراثی متبرک بقاع متبرکه در کشور توجه می‌شود و می‌تواند سرآغاز روند بسیار خوبی باشدو باید رسانه ها به مطالبه گری در این حوزه دامن بزنند.

❄ دست اندازی بیشتر به حریم حرم

وی می افزاید:بایدمجموعه دستگاههای دولتی بویژه میراث فرهنگی و گردشگری تا نیمه اول سال 2017 نسبت به تعیین حریم منظری حرم مطهر رضوی و ابنیه تاریخی وابسته به آن و همچنین امکان‌سنجی نسبت به ثبت جهانی محدوده حرم امام رضا(ع) اقدام نمایندوگرنه وضعیت با این روند فعلی بدتر از قبل خواهد شدو به حریم حرم دست اندازی بیشتر خواهدشد.

 این کارشناس بافت میراثی شهری همچنین تصریح می کند: شهرداری و شورای شهر و نیز وزارت شهرسازی به زیبا سازی مشهدو تجاری شدن سازه ها پرداخته اند و از زیارت غافل شده انداما امروز اولویت جامعه و زائران ما مبلمان شهری و مجتمع های تجاری و باید بیشتر به معضلات و مشکلات مردم و زائران رسیدگی کنند و رسیدگی به حل مشکلات فرآیند زیارت را در اولویت قرار دهند.

 وی در ادامه گفته هایش با تاکید برسیاستهای شهرسازی غلط در اطراف حرم مطهرمی افزاید: سازمان مجری طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی بنام شرکت عمران و مسکن سازان ثامن ایجاد شده و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ( وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی‌) مدیریت اجرایی این طرح را به عهده دارداماعامدانه در باره رعایت حریم حرم هیچ اقدامی نمی کنند.

❄ کاهش 50درصدی ماندگاری زائر

حسين احمد عابدي نيك، عضو شورای عالی معماری دانشگاه تهران نیز به خبرنگارما بیان می کند: افزایش فضاهای تجاری بیش از ظرفیت ونیز بلند مرتبه سازی به نوعی که گنبد حرم مطهر از فاصله 700 متری قابل دیدن نیست و تغییر بافت اجتماعی وفرهنگی از جمله آسیب های طرح نوسازی اطراف حرم مطهر است که باعث شده ماندگاری زائر در این شهر به 50درصد کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در نقاط دیگر جهان نیز گنبدهایی وجود دارد که ساخت و ساز و برج‌سازی تا کیلومترها از این گنبدهای مذهبی ممنوع است، می افزاید: البته شأن امام مهربانیها حضرت ثامن الائمه (ع) بیشتر از آن است باید اطراف حرم این امام بزرگوار بلندمرتبه سازی را متوقف کنیم چون از اکثر خیابان های مشهد گنبد طلایی حرم دیده نمی‌شود.

این شهرسازو عضو هیات علمی تاکید می کند: : مشهد مقدس نه به دلیل برای موقعیت جغرافیایی بلکه به دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) گسترش داشته وچون بین بهترین رابطه بین فضای شهری و فرهنگ وجود دارد باید مبانی دین اسلام و فرهنگ زیارت با محوریت برجستگی وهمیشه در دید بودن گنبد و مناره های آستان رضوی حتمامد نظرمسئولان قرار گیرد.

❄ ممنوعیت برج سازی تا 10 کیلومتری حرم

حال موحدی، عضو شورای شهر مشهدمقدس به خبرنگار ما می گوید: ما نباید اجازه بدهیم پروژه‌های بلند مرتبه در اطراف حرم رضوی ساخته شود زیرابر اساس استانداردها حداقل تا شعاع 10 کیلومتری از حرم مطهر رضوی نباید ساختمان بلندی ساخته شود .

وی با بیان اینکه در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد در ارتباط با بلند مرتبه‌سازی در سطح شهر مشهد مخالفت  شده، می افزاید: حضرات آیات سبحانی، علم‌الهدی و مکارم شیرازی با بلند مرتبه‌سازی اطراف حرم رضوی مخالف هستندو باید زودتر در این زمینه چاره جویی شود.

❄ برج سازی کنار حرم با کار کارشناسی!

در همین سید صولت مرتضوی نیز به رسانه ها گفته است: شهروندان در خصوص تاثیر منفی ساخت این برج‌ها در فضای اطراف حرم مطهر رضوی نگرانی نداشته باشندزیرا ساخت این برج ها با کار کارشناسی انجام می‌شود.

در خصوص برج 19 طبقه میدان شهدا کارشناسی رعایت شده است و تمام تلاش ما این است که ساخت و ساز در اطراف حرم مطهر رضوی کمترین اثرات را داشته باشد.به هر حال برای توسعه متوازن، به امکانات نیاز داریم که ساخت برج، فضای سبز، هتل و... از جمله آن است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.