یک متخصص رژیم درمانی با بیان اینکه کمبود ویتامین D خطر جدی است که سلامت افراد جامعه به ویژه زنان را تهدید می‌کند،گفت: نور خورشید منبع غنی این ویتامین است و بهتر است روزانه بین ۳۰ تا ۲۰ دقیقه به طور مستقیم در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.

معضل جدی کمبود ویتامین D در زنان/ روزانه ۲۰ دقیقه مستقیماً در معرض نور آفتاب قرار بگیرید

به گزارش قدس آنلاین علی هاشمی‌کنی، متخصص رژیم درمانی و تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار سینا با اشاره به کمبود کلسیم در زنان گفت: کاهش کلسیم خون به خصوص در خانم ها یکی از مباحث مهمی است که امروزه به دلیل زندگی در آپارتمان‌ها و فضاهای بسته و نبود نور کافی با آن مواجه هستیم.

این متخصص رژیم درمانی با بیان اینکه زنان باید روزانه 20 دقیقه تا نیم ساعت دوش آفتاب بگیرند افزود: زمانیکه نور آفتاب از پنجره به داخل خانه تابیده می‌شود باید پنجره را باز کرده و پرده را کنار بزنیم تا نور خورشید بدون هیچ گونه واسطه‌ای به بدن برسد تا از طریق ویتامین D موجود در زیرپوست فعال شود.

هاشمی‌کنی توضیح داد: فعال شدن ویتامین D در بدن کلسیم‌های دریافتی از غذاها را برداشته و در روی نواحی استوان‌ها خصوصاً نقاطی که تراکم استخوان کمتری دارد و نیازبیشتری به این نوع ویتامین دارد برجای می‌گذارد.

وی به ساعات مناسب برای حمام آفتاب اشاره و تصریح کرد: بعضی از خانم‌ها می‌گویند اگر زیرآفتاب قرار بگیریم تمام بدنمان می‌سوزد، توصیه من به این گونه افراد این است که لازم نیست در زمان اوج گرما یعنی بین 12 تا 1 که آفتاب شدید است زیر نور آفتاب بنشینید، بلکه می‌توانید ساعت 11 صبح یا ساعت 4 تا 5 به مدت 20 دقیقه تا نیم ساعت این کار را انجام بدهید.

این متخصص رژیم درمانی تأکید کرد: طی بررسی‌های انجام شده دلیل پایین بودن کلسیم و ویتامین D در خانم‌ها استفاده از کرم‌ها در صورت و نواحی دیگر است که مانع جذب ویتامین D در بدن می‌شود به همین دلیل اغلب خانم‌ها دچار فقر کلسیم، فسفر و ویتامین D هستند.

هاشمی‌کنی، متذکر شد: با توجه به اینکه لوسیون‌ و کرم‌ها مانع از جذب نور خورشید می‌شود بهتر است خانم‌ها قبل از قرارگرفتن در معرض نور خورشید از هیچ کدام از این مواد استفاده نکنند اما می‌توانند بعد از انجام حمام آفتاب از روغن‌هایی مانند روغن زیتون آن ناحیه را ماساژ بدهند مخصوصاً افرادی که از بیماری‌های عضلانی رنج می‌برند.

وی اذعان کرد: گاهی افراد در تماس با نور خورشید دچار افراط و تفریط می‌شوند اما با توجه به اینکه کمبود ویتامین D در کشور بویژه در زنان جدی است ضرورت فرهنگ‌سازی آن بسیار احساس می‌شود.

این متخصص رژیم درمانی با بیان اینکه اکثر خانم‌های مسن دچار نرمی استخوان هستند بیان کرد: دریافت ویتامین دی از خوراکی فقط در قرص‌های ویتامین D وجود دارد و میوه و غذای خاصی برای دریافت این ویتامین موجود نیست در حالیکه خاصیت نور آفتاب به مراتب بیشتر است از مکمل آن است.

وی تشریح کرد: ویتامین D ترکیبی است که پیش ساخت آن در بدن انجام می‌شود سپس در ناحیه زیر پوست قرار می‌گیرد تا زمانیکه در معرض تابش خورشید قرار گیرد و در آن زمان است که فعال می‌شود و اگر نور خورشید به آن نتابد این فرآیند صورت نمی‌گیرد به همین دلیل است که اکثر زنان دچار بیماری‌هایی مانند فقر کلسیم، ویتامین D، نرمی استخوان، آرتروز و غیره هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.