نماینده مردم رفسنجان و انار گفت: از وزیر اقتصاد درخواست کردیم که ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید پسته به صورت یک ردیف در اختیار خریداران، تاجران و شرکت تعاونی پسته قرار داده شود.

۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید پسته از کشاورزان اختصاص یابد

به گزارش قدس آنلاین از رفسنجان و به نقل از مهر ، احمد انارکی محمدی  با اشاره به ثبت ملی پسته رفسنجان، اظهار کرد: رفسنجان ظرفیت خوبی در کشور و جهان در حوزه تولید پسته دارد و یکی از خاستگاههای اصلی پسته کشور با حدود ۹۰ هزار هکتار سطح زیرکشت است.

وی با بیان اینکه پسته از ارزآورترین محصولات پس از نفت است و نیمی از ارز محصولات کشاورزی به پسته اختصاص دارد، تصریح کرد: قطعاً سهم زیادی از این موضوع برای منطقه رفسنجان است.

وی با اشاره به شاخصه های مهم دیگر رفسنجان برای ثبت ملی پسته تصریح کرد: در کشور هم در بحث فرآوری و انتخاب واریته های پسته و شاخص های پسته ای که داریم زیاد کار کرده ایم.

انارکی محمدی بیان کرد: وجود پژوهشکده پسته کشور، شرکت تعاونی پسته سالهای ۱۳۴۶ یا ۱۳۴۷ برای این منظور و با عضوگیری از مردم ایجاد شد و در هیچ شهری این ظرفیت را نداریم که این چنین باشد در نتیجه ثبت ملی پسته رفسنجان باید زودتر از این انجام می شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره قیمت پسته گفت: بیش از ۹۰ درصد پسته رفسنجان صادر می شود. در مجموع قیمت جهانی پسته پایین آمده است، امسال وضعیت به گونه ای است که پسته آمریکا و ایران جمعاً بیش از بازارهای تعریف شده جهانی است.

انارکی محمدی تصریح کرد: با توجه اینکه امسال ۶۰ هزار تن پسته در آمریکا باقی مانده و در ایران نزدیک به ۳۰ هزار تن پسته از سال قبل مانده است، باعث شده تولید امسال بیش از مصرف باشد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به همین علت آمریکا پسته را ارزان کرده تا بازارهای جدید ایجاد کند و از طرفی بدلیل مشکلاتی از جمله کمبود نقدیندگی در داخل در قیمت پسته تاثیر گذاشته است.

انارکی محمدی با بیان اینکه به دنبال ایجاد نقدیندگی بودیم، تصریح کرد: به عنوان نمایندگان استان کرمان تقاضایی از وزیر اقتصاد داشتیم که ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت یک ردیف به خریداران، تاجران و شرکت تعاونی پسته برای خرید پسته در اختیار قرار دهند یعنی تا پسته کشاورز خریداری و رونقی در بازار پسته ایجاد شود که این کار را هم انجام داده ایم.

وی بیان داشت: هفته گذشته نزد مدیرعامل بانک کشاورزی صحبت کردیم و نامه دست وی رسیده که باید کارسازی کند تا بتوانیم از این رقم برای خرید پسته استفاده کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.